جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

در جراحی بینی داروهای کورتیکواستروئید که البته با نام کورتون شناخته شده تر هستند، برای کاهش التهاب های بینی پس از جراحی، کاربرد دارد. کورتیکواستروئیدها هم به صورت داروهای خوراکی تجویزی مانند قرص و هم به صورت داروهای تزریقی مورد استفاده قرار می گیرند. بعد از عمل جراحی زیبایی بینی ، کورتون می تواند مستقیماً به بینی تزریق شود و از میزان ورم و بافت اسکار ایجاد شده، بکاهد. در این مقاله از سایت دکتر بشارتی زاده بهترین جراح بینی تهران که با عنوان تزریق کورتون بعد از جراحی بینی برای شما عزیزان تهیه شده است می خواهیم به تمامی سوالاتی که ذهن شما را درگیر کرده است بپردازیم.

 

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

 

چرا از کورتون استفاده کنیم؟

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی یا رینوپلاستی ترمیمی به چندین دلیل انجام می شود. رایج ترین کاربرد داروی  کورتیکواستروئید در راستای کاهش ورم بینی، جلوگیری از تشکیل بافت اسکار یا درمان بافت اسکار ایجاد شده بعد از عمل بینی می باشد.

زمان مناسب برای تزریق کورتون بعد از عمل بینی

به دنبال جراحی زیبایی بینی، زمان مناسب برای تزریق کورتون به چندین مورد بستگی دارد. برخی از جراحان بینی ترجیح می دهند 1 الی 2 ماه بعد از انجام عمل زیبایی بینی ، تزریق کورتون را انجام دهند و مانع پیشروی بیشتر بافت اسکار شوند.

هرچند در این مدت میزان بیشتری از ورم بینی خود به خود برطرف شده است. اما برخی دیگر از جراحان دست کم 3 الی 4 ماه برای تزریق کورتون بعد از جراحی بینی منتظر می مانند. با گذشت این زمان اکثر افرادی که عمل جراحی انجام داده اند در مرحله ریکاوری پس از عمل قرار دارند. تزریق کورتون در این دوره زمانی سودمند خواهد بود؛ زیرا که فرم جدید بینی را اصلاح کرده و بهبود می بخشد.

همچنین تزریق کورتون در این مدت ایمن و کم خطر در نظر گرفته می شود و احتمال تشکیل بافت اسکار نیز بسیار کم است. با توجه به میزان و قدرت کورتون تزریق شده پس از 3 الی 4 ماه، بافت اسکار تشکیل شده در این مدت نیز درمان می شود. تعداد زیادی از افراد در حدود 2 هفته پس از تزریق کورتون، اثر حاصل از آن  را مشاهده می کنند.

چه مدت بعد از تزریق کورتون ورم بینی میخوابد ؟

پس از اینکه در خصوص بازه زمانی تزریق کورتون بعد از جراحی بینی اطلاعات درستی کسب کردیم ، باید به این سوال بپردازیم که چه مدت بعد از تزریق کردن کورتون ورم بینی می خوابد؟ معمولا پس از اینکه کورتون به بینی بیمار تزریق شد ، یک هفته به طول می کشد که ورم بینی از بین برود. در این بازه زمانی شما می توانید از سایر روش های کاهش تورم استفاده کنید تا سریع تر به نتیجه ایدآل خود برسید.

کورتون معمولا به کدام قسمت از بینی تزریق می شود؟

معمولا بعد از انجام عمل زیبایی بینی ، ناحیه ای که بیشترین تورم را در خود مشاهده می کند ، ناحیه سوپراتیپ و نوک بینی می باشد. چرا که این بخش از بینی ، از مقدار بسیار زیادی پوست تشکیل شده است که همانطور که در مقاله ورم بینی صحبت کردیم ، هر چه پوست ضخیم تر باشد ، میزان تورم نیز افزایش پیدا می کند. مقدار تورم با توجه به جنس پوست بینی ، روش جراحی ، سن شما و غیره می تواند متفاوت باشد اما در بیمارانی که بعد از انجام پروسیجر مورد نظر از بزرگ بودن نوک بینی خود و بالای آن رنج می برند و این مورد آن ها را بسیار آزار می دهد ، تزریق کورتون بعد از جراحی بینی می تواند اثر خوبی داشته باشد و ظاهر بینی زیبا تر از قبل شود.

 

تزریق کورتن بعد از جراحی بینی

 

دفعات تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

تعداد و میزان تزریق کورتون بعد از رینوپلاستی و داروهای استروئیدی به شرایط فرد بستگی دارد. برخی از افراد پس از جراحی اولیه یا رینوپلاستی ترمیمی برای کاهش ورم و بافت اسکار باید چندین واحد کورتون تزریق کنند. درحالی که بعضی دیگر تنها یک مرتبه به تزریق این دارو نیاز دارند. برخی از پزشکان ترجیح می دهند که دفعات تزریق کورتون را در فواصل زمانی 4 الی 6 هفته انجام دهند. وجود این فاصله زمانی اجازه می دهد تا بینی به تدریج هم زمان با دوره ریکاوری به فرم و شکل خود دست یابد.

عوارض تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

تزریق کورتون یک فرایند ایمن و مؤثر، برای برطرف سازی تورم بینی و بافت اسکار که پس از عمل دماغ بروز پیدا می کنند، در نظر گرفته می شود. اما مانند سایر پروسه های دیگر نمی توان گفت که هیچگونه اثر جانبی و عوارضی در پی ندارد. هرچند این عارضه ها به ندرت نمود پیدا می کنند.

همان طور که تزریق کورتون بافت اسکار را از بین می برد، ممکن است به بافت های سالم پوست آسیب رساند و سبب تو رفتگی و افتادگی پوست شود. همچنین امکان دارد منجر به نازک شدن پوست شود  یا باعث بروز هیپوپیگمنتیشن (به معنای ایجاد لکه های پوست که از رنگ پوست روشن تر هستند) شود. در موارد بسیار نادر تزریق کورتون احتمال دارد سبب از بین رفتن بافت شود.

  • درد و تورم در نواحی مختلف بدن

اثر دارو های کورتون تزریقی می توانند در بدن پخش شود. این ممکن است گاها باعث افزایش درد و التهاب در سایر مناطق بدن شود. این عارضه در صورت بروز معمولا 1 الی 2 روز طول خواهد کشید. با استراحت کافی می توان آن را کنترل کرده و بهبود داد.

  • تغییر رنگ پوست

چند هفته یا چند ماه بعد از تزریق کورتون به بینی بعد از جراحی ممکن است تغییرات رنگی در پوست ناحیه تزریق شده ، مشاهده کنید. این تغییر رنگ ممکن است چند هفته طول بکشد یا دائمی باشد. تغییر رنگ حاصله برای سلامتی بیماران به هیچ عنوان مضر نمی باشد. این عارضه جانبی کاملا نادر است و تنها در برخی از بیماران به وجود می آید.

  • نازک شدن بافت چربی

بر اثر تزریق کورتون بافت چربی کمی نازک می شود که این مشکل ممکن است باعث ایجاد یک فرورفتگی بر روی بینی شود. در صورت بروز چنین مشکلی بعد از گذشت 6 ماه همه چیز به حالت طبیعی خود باز می گردد ، بهتر است بدانید که بندرت ممکن است این عارضه تا 2 یا 3 سال ادامه پیدا کند.

  • افزایش قند خون

جالب است بدانید که کورتون ها می توانند قند خون بدن را افزایش دهند. ماده کورتون با انجام این کار مستقیما وارد جریان خون نمیشود اما سطح گلوکز خون در بدن برخی از بیماران ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. بیماران مبتلا به دیابت باید سطح قند خون خود را به مدت 1 الی 2 روز بعد از تزریق کنترل نمایند تا مشکلی برایشان به وجود نیاید.

  • عفونت

این نوع عارضه به ندرت رخ می دهد و ممکن است به دلیل وارد شدن سوزن به بینی رخ دهد. پس از تزریق کردن کورتون به بینی بیمارانی که مشکوک به عفونت هستند یا تب دارند باید با پزشک خود تماس بگیرند.

آیا پس از تزریق کورتون همچنان باید از چسب بینی استفاده کرد؟

همانطور که می دانید چسب زدن به بینی نیز سبب کاهش ورم بینی می شود؛ بنابراین پیشنهاد می شود به مدت 2 هفته پس از تزریق کورتون، از چسب بینی نیز استفاده کنید.

کاندیدهای مناسب برای تزریق کورتون بعد از جراحی بینی ، چه افرادی هستند ؟

افرادی که دارای ویژگی های زیر باشند ، می توانند بعنوان کاندید مناسبی برای تزریق کورتون بعد از عمل بینی ، به حساب آیند :

  • پوست بینی در ناحیه نوک بینی ، ضخیم باشد.
  • روند کاهش تورم و التهاب بینی و بهبودی بعد از عمل کردن دماغ ، به کندی پیش برود.
  • در صورتی که فرد دارای سابقه عمل بینی قبلی باشد.
  • در صورتی که تزریق کورتون ، به شکلی درست و اصولی و در افراد واجد شرایط انجام شود ، می تواند میزان التهاب و تورم را در بینی کاهش داده و بافت اسکار را بعد از عمل زیبایی بینی ، از بین ببرد و یا از ایجاد آن ، جلوگیری کند.

مراقبت های بعد از تزریق کورتون

پس از تکمیل عمل ، گاهی پزشک بر حسب نیاز، تشخیص می دهد که تزریق کورتون بعد از جراحی بینی، الزامی است. همانطور که در بخش های مختلف این مقاله ذکر شد، تزریق کورتون با هدف کاهش دادن تورم در نواحی مختلف بینی و اغلب در نوک آن انجام می پذیرد. تزریق کورتون و تاثیر آن در کاهش دادن تورم به این معنی نیست که می توان بخش مراقبت های بعد از عمل را حذف کرد. صرف نظر از تزریق یا عدم تزریق کورتون، مراقبت های بعد از عمل ، بخش اجتناب ناپذیر این فرایند محسوب می شود. برخی از اقدماتی که برای کنترل و تورم و کمک به کاهش آن باید مد نظر قرار دهیم، عبارتند از:

  • به مدت حداقل یک ماه از انجام فعالیت های ورزشی و فعالیت های سنگین خودداری کنید. انجام فعالیت های فیزیکی سنگین باعث بالا رفتن فشار خون شده و می تواند به بافت بینی آسیب زده و باعث افزایش تورم و التهاب در بینی شود.
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.
  • استفاده از کمپرس سرد در طول دو روز اول بعد از عمل جراحی را فراموش نکنید. قرار دادن کمپرس سرد بر روی گونه ها می تواند کمک به سزایی در مهار کردن تورم و کبودی داشته باشد. دقت کنید که به هیچ عنوان کمپرس سرد را مستقیماً بر روی بینی که به تازگی از زیر تیغ جراحی در آمده است، قرار ندهید. در این بازه زمانی، بافت و ساختار بینی بسیار حساس بوده و به هیچ عنوان نباید تحریک شود.
  • طبق گفته های بهترین دکتر عمل بینی تهران ، بعد از تزریق کورتون بعد از جراحی بینی نباید به هیچ عنوان بینی را لمس نکنید. حتی یک فین کردن ساده در طول دوره بهبود می تواند آسیب جدی به بینی وارد کند. در طول دوره ای که بینی شما گچ گرفته شده و در آن تامپون قرار دارد، به هیچ وجه آنها را دستکاری نکنید و حتی اجازه ندهید در زمان شستشوی صورت یا استحمام، خیس شوند.
  • سر خود را پایین نیاورید. وقتی سرتان را به سمت پایین متمایل می کنید، جریان خون به بینی افزایش می یابد و این اقدام می تواند به عروق بینی فشار وارد کرده و منجر به بروز مشکل خونریزی شود.

 

آمپول کورتون جهت کاهش ورم بینی

 

آمپول کورتون جهت کاهش ورم بینی

ورم بینی بعد از جراحی ، امری اجتناب ناپذیر است. اما میزان تورم به نوع عمل بینی انجام شده، میزان تغییرات اعمال شده بر روی بافت ها و نوع پوست بیمار بستگی دارد. در اکثر افراد تورم اولیه پس از عمل زیبایی بینی ، حدود 14 روز بعد از عمل، به طور طبیعی برطرف می شود. هرچند ممکن است پس از این مدت فرد همچنان شاهد تورم باشد که برطرف شدن آن چندین ماه یا حتی سال طول می کشد. در این صورت بهترین جراح بینی تهران ، تزریق کردن ماده کورتون به ناحیه مورد نظر را پیشنهاد می کند تا ورم ایجاد شده بعد از عمل بینی یا رینوپلاستی ترمیمی کاهش یابد و در نهایت از بین رود.

به همین منظور شاید درباره تزریق کورتون بعد از جراحی بینی شنیده باشید و این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا بینی شما هم بعد از عمل جراحی، به این آمپول بینی برای ورم، نیاز دارد یا خیر. همانطور که گفته شد ورم بینی بخش اجتناب ناپذیر جراحی رینوپلاستی است که دقیقاً بعد از عمل شروع شده و دوره تکمیل فروکش کردن آن حدوداً یک سال برآورد می شود. بنابراین باید به آن یک نگاه عادی داشته باشید و آن را بعنوان یک موضوع نگران کننده، تلقی نکنید.

پزشک در جلسات معاینه بعد از جراحی ، با ارزیابی پیشرفت بهبود، گاهی تشخیص می دهد که تزریق کورتون بعد از جراحی بینی از طریق آمپول الزامی بوده و انجام آن را تجویز می کند. به طور معمول افرادی که دارای بینی گوشتی هستند، پس از جراحی شاهد ورم قابل توجهی خواهند بود. از طرفی دیگر ورم بینی های استخوانی بسیار کمتر بوده و در مدت زمان کمتری نیز برطرف می شود، به همین دلیل، بینی هایی گوشتی یکی از کاندیداهای متداول برای تزریق کورتون محسوب می شوند.. بنابراین می توان گفت که تزریق کورتون در بیشتر موارد برای بینی های گوشتی انجام می شود.

محل تزریق کورتون در بخش های مختلف بینی نیز موردی است که پزشک بنا به تشخیص و صلاحدید خود، آن را تعیین می نماید. برای مثال گاهی بافت پشت بینی در قسمت پل بینی ورم می کند و همین امر باعث می شود که قوس خلق شده در پل بینی که نقش بسیار تاثیرگذاری در نمایان نمودن زیبایی بینی دارد، پنهان شود. گاهی نوک بینی دچار تورم شدید می شود و تزریق کورتون برای مهار تورم در این ناحیه الزامی می گردد.

به طور کلی، نیاز به تزریق کورتون، نوع آمپول، زمان تزریق کورتون، ناحیه ای از بینی که کورتون باید به آن تزریق شود و بسیاری موارد دیگری، همگی بنا به صلاحدید پزشک انجام می پذیرد. به عبارتی کلی  تزریق کورتون بعد از جراحی بینی ، پروسه نقاهت پس از عمل را تسریع می کند و نتیجه عمل رینوپلاستی را حتی زود تر از 6 الی 12 ماه مشخص می نماید.

تزریق کورتون بعد از جراحی بینی جهت جلوگیری از ایجاد بافت اسکار

علاوه بر کاهش ورم، تزریق آمپول کورتون برای بینی می تواند مانع ایجاد بافت اسکار شود. افرادی که پوست بینی آن ها نسبتاً یا بسیار ضخیم می باشد (می توان گفت افرادی که بینی آن ها گوشتی است)، تشکیل اسکار و زخم با بافت سفت و فشرده بین استخوان یا غضروف و پوست بینی، پس از عمل، بسیار محتمل است.

در صورتی که بافت اسکار ایجاد شده در ناحیه بینی بسیار وسیع باشد و به پوست اجازه ندهد تا با فرم جدید بینی سازگاری پیدا کند، پزشک زیبایی با تزریق کورتون بعد از عمل بینی از ایجاد و گسترش این بافت زائد جلوگیری می کند. تزریق کورتون بعد از جراحی بینی یا همان داروی استروئیدی ممکن است مدت طولانی پس از عمل زیبایی بینی، جهت درمان بافت اسکار تشکیل شده، نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: