جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

تفاوت جراحی بینی به روش بسته و باز

عمل جراحی بینی ، به دو شیوه باز و بسته انجام می شود، در گذشته بیشتر از روش بسته استفاده می شد، اما پس از دستیابی به تکنیک های جدید، در حال حاضر به کار گیری جراحی باز در اولویت می باشد، حال در این مقاله می خواهیم تفاوت جراحی بینی به روش بسته و باز را توضیح دهیم.

به طور کلی تفاوت جراحی بینی به روش بسته و باز در نوع دسترسی به استخوان و غضروف بینی می باشد.

تفاوت جراحی بینی به روش بسته و باز

تفاوت جراحی بینی به روش بسته و باز به شرح ذیل می باشد:

در این بخش از مقاله به صورت مقایسه ای تعدادی از تفاوت های این دو روش را مطرح می کنیم اما در ادامه مقاله به صورت کامل تر به آن می پردازیم.

  1. عمده تفاوت این دو روش در نحوه ایجاد برش می باشد، در جراحی باز برش بر روی کلوملا ایجاد می شود و در روش بسته برشی بر روی پوست بینی ایجاد نمی گردد.
  2. در جراحی بینی به روش باز احتمال تحلیل تکیه گاه نوک بینی بسیار کمتر از روش بسته می باشد.
  3. در روش بسته میزان تورم و کبودی نسبت به عمل باز کمتر می باشد.
  4. همچنین دوره نقاهت پس از عمل بینی در روش جراحی بسته بینی نسبت به باز کمتر است.
  5. مدت زمان عمل بینی به روش بسته کمتر از روش عمل بینی باز می باشد.
  6. در صورتی که نیاز به رفع ایرادات نوک بینی باشد روش باز نسبت به روش بسته ارجح تر می باشد.
  7. در جراحی های پیچیده بخصوص عمل بینی ترمیمی چون جراح در روش باز دید بهتری دارد، از این روش استفاده می شود.
  8. احتمال بروز غیر قرینگی ناشی از عمل بینی در روش باز کمتر از روش بسته است.
  9. در عمل بینی بسته احتمال ضعف و ناخوشی بخصوص در افراد سن بالا کمتر از جراحی بینی باز می باشد.

حال برای درک بهتر تفاوت جراحی بینی به روش بسته و باز در ادامه مقاله درباره هر دو روش توضیحاتی را مطرح می کنیم پس با ما همراه باشید.

جراحی بینی به روش بسته

در جراحی بینی به روش بسته ، همه برش های لازم در داخل بینی زده و پس از آن، پوست خیلی محدود از ساختمان غضروفی – استخوانی خود جدا می شود و توسط ابزار بخصوصی بالا نگه داشته می شود تا جراح بتواند کار خود را انجام دهد، اما به همین دلیل دید دو چشمی پزشک در روش بسته محدود خواهد بود.

در صورتی که غضروف های سر بینی به اصلاح احتیاج داشته باشد، از راه برش هایی که در داخل بینی زده شده ، پس از آزاد کردن آن ، از پوست برون کشیده خواهد شد.

مزایای جراحی بینی بسته

  • مدت زمان جراحی کوتاه تر است.

این ویژگی به این معنا است که این روش نیاز به بی حسی کمتری برای انجام جراحی زیبایی بینی دارد، این عامل برای برخی از زیباجویان مهمترین تلقی می شود و به دلیل برش کمتری که در این جراحی وجود دارد مدت زمان آن تا پایان عمل حدود 30 دقیقه کمتر می باشد.

  • میزان زخم های ایجاد شده در این روش کمتر است.

با توجه به این که در روش عمل بسته بینی هیچ برش خارجی ایجاد نمی شود پس زخمی نیز بر روی پوست بر جای نمی ماند، برش های این روش در نواحی داخلی بینی ایجاد می شود.

  • میزان گردش خون در پوست نوک بینی بیشتر است.

نکته بسیار مهمی که در روش بسته باید به آن توجه داشته باشیم میزان گردش خون در پوست است، از آنجا که در جراحی بینی بسته برشی بر روی کلوملا ایجاد نمی شود پس گردش خون در این ناحیه از پوست متوقف نمی شود.

  • تورم بینی در روش بسته کمتر می باشد.

در روش بسته به دلیل اینکه در طی عمل به کانال های تخلیه طبیعی پوست دست زده نمی شود، میزان تورم کمتر شده و زودتر بهبود می یابند.

معایب جراحی بینی بسته

  1. جراح بینی نیاز به مهارت بسیار زیادی دارد.
  2. محدودیت در انجام عمل های دشوار همچون جراحی ترمیمی بینی ، رینوپلاستی کج و غیره.
  3. تجسم بینی در حالت طبیعی در این روش دشوار است.
  4. امکان آسیب رسیدن به ساختار بینی وجود دارد.

 

تفاوت جراحی بینی به روش بسته و باز

در بخش فوق به صورت جامع مزایا و معایب روش باز را توضیح دادیم در بخش بعد مقاله تفاوت جراحی بینی به روش بسته و باز به مزایا و معایب روش باز می پردازیم .

جراحی بینی به روش باز

در جراحی بینی به روش باز ، یک برش در تیغه بین دو سوراخ بینی ( کلوملا ) ایجاد می شود و پس از آن جراح پوست را از ساختمان زیرین جدا می کند. در این وضعیت پزشک به سادگی به تمام آناتومی و ایرادات بینی اشراف خواهد داشت و برای دسترسی به سر بینی نیز امکان بهتری فراهم خواهد آمد.

ضمناً اصلاح ناقرینگی ، جایگذاری و ثابت نمودن پیوندهای غضروفی در این روش بهتر انجام می گیرد، همچنین انجام عمل جراحی ثانویه ( ترمیمی ) بینی ، فقط با روش عمل بینی باز امکان پذیر است.

مزایای جراحی بینی به روش باز

  • دید بهتر جراح بینی

در این روش جراحی زیبایی بینی ، چون که پوست بینی از اسکلت بینی جدا می شود جراح بینی به راحتی می تواند ایرادات بینی را مشاهده و آن ها را برطرف نماید. همچنین احتمال بروز ناقرینگی در جراحی بینی به روش باز کمتر است.

  • قرار دادن گرافت یا پروتز راحت تر است.

در برخی از مواقع لازم است اسکلت بینی را با پیوند غضروف یا گرافت و پروتز تقویت نمود که در این روش این فرآیند راحت تر انجام می شود.

  • مناسب برای جراحی های دشوار

معمولا جراح در صورتی که بینی کج ، پیچ خورده یا ترمیمی باشد اولویت جهت انجام جراحی بینی به روش باز است، همچنین در این روش دسترسی به نوک بینی راحت تر بوده و در صورتی که در این ناحیه نیز تغییراتی لازم باشد جراح به راحتی می تواند آن ها را ببیند و اصلاح کند.

معایب جراحی بینی به روش باز

  1. تورم ناشی از جراحی زیبایی بینی در روش باز بیشتر است.
  2. به دلیل اینکه جراحی بینی به روش باز تهاجمی تر می باشد، مدت زمان ریکاوری پس از عمل بیشتر است چرا که گردش خون در نوک بینی کمتر می باشد.
  3. به خاطر برش روی کلوملا جای زخم تا چند هفته پس از عمل باقی می ماند و بعد به مرور زمان از بین می رود و قابل تشخیص نمی باشد.
  4. در این روش زمان جراحی طولانی تر است.

تفاوت جراحی بینی به روش بسته و باز

 

جراحی بینی به روش بسته بهتر است یا باز ؟

در ابتدای مقاله تفاوت جراحی بینی به روش بسته و باز گفته شد حال در پاسخ به این سوال باید بگوییم انتخاب روش عمل بینی به جراح ، میزان ایرادات موجود در بینی و غیره بستگی دارد و نمیتوان به طور قطع اعلام کرد کدام روش بهتر از دیگری است.

با توجه به وجود تفاوت جراحی بینی به روش بسته و باز این سوال مطرح می شود که آیا در نکات مراقبتی بعد از جراحی بینی در این دو روش تفاوت وجود دارد؟

باید بگوییم خیر ، نکات مراقبتی بعد از جراحی بینی به روش باز و جراحی بینی به روش بسته باهم هیچ تفاوتی ندارد و تمام موارد مراقبتی که جراح بینی برای به دست آوردن نتیجه ایده آل مطرح می نماید برای هر دو روش یکسان است.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: