جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

تفاوت جراحی بینی کج با جراحی انحراف بینی

جراحی بینی ، هم می تواند با هدف رفع اختلالات ساختاری بینی انجام پذیرد و هم می تواند در راستای اصلاح شکل ظاهری بینی مورد استفاده قرار گیرد. انحراف بینی و همین طور کجی بینی ، از جمله مواردی هستند که فرد را مصمم به انجام عمل بینی می نمایند. در مقاله پیش رو ، توضیحاتی پیرامون تفاوت جراحی بینی کج با جراحی انحراف بینی ؛ ارائه خواهیم نمود ، تا شما عزیزان و همراهان گرامی با تفاوت میان این دو و نیز تفاوتی که در جراحی آن ها وجود دارد آشنا شوید.

 

تفاوت جراحی بینی کج با جراحی انحراف بینی

 

تفاوت کجی بینی و انحراف بینی

انحراف بینی ، مقوله ای گسترده است که تقریبا افراد زیادی با آن روبرو هستند ؛ این عارضه ، می تواند به دنبال دلائل وراثتی و ژنتیکی رخ دهد و در برخی موارد نیز ممکن است طی حوادثی اعم از تصادف و زد و خورد اتفاق بیفتد. برخی افراد تصور می کنند که کجی بینی همان انحراف تیغه بینی است.

در این جا باید متذکر شویم که به طور کلی ، بینی دارای یک تیغه ظریف به نام سپتوم می باشد ؛ در شرایط عادی این تیغه دقیقا در وسط دو سوراخ بینی قرار دارد و کاملا صاف است.

زمانی که تیغه داخلی بینی ، با انحراف و کجی مواجه باشد ؛ گفته می شود که فرد دچار انحراف بینی است.

لازم به ذکر است که انحراف بینی ، به منزله کجی ظاهری بینی نمی باشد.

هرچند در برخی موارد ، ممکن است انحراف بینی سبب کجی ظاهری نیز گردد ؛ اما این موضوع در همه موارد صادق نمی باشد و امکان دارد فرد با انحراف بینی مواجه باشد اما ظاهر بینی وی هیچگونه نقصی نداشته باشد.

باید اشاره داشت که کجی ظاهری بینی ، لزوما بدین معنا نیست که فرد دچار انحراف تیغه بینی می باشد ؛ بلکه کجی بینی ، می تواند بدون آن که انحرافی در تیغه بینی وجود داشته باشد در پی وراثت یا اصابت ضربه و مواردی از این قبیل رخ دهد.

گاها نیز ممکن است انحراف بینی و کجی بینی ، به صورت همزمان وجود داشته باشند ؛ باید توجه داشت که در چنین مواردی درمان انحراف بینی با درمان کجی بینی متفاوت است.

با توجه به آن که انحراف بینی و کجی بینی با یکدیگر تفاوت دارند ، قاعدتا میان جراحی این دو نیز تفاوت هایی وجود دارد ؛ در مقاله پیش رو تفاوت جراحی بینی کج با جراحی انحراف بینی را مورد بحث قرار داده ایم.

علائم و نشانه های انحراف بینی و کجی بینی

چنانچه کجی بینی با انحراف بینی همراه نباشد ، عارضه یا علامت خاصی به دنبال نخواهد داشت ؛ اما با توجه به آن که بینی در مرکزیت صورت قرار داشته و هرگونه اشکال ظاهری در آن اعم از کج بودن یا عدم تقارن آن می تواند بر زیبایی صورت تاثیر سوء بگذارد ، بهتر است برای رفع کجی بینی فرد حتما مبادرت به جراحی زیبایی بینی نماید.

حال آن که انحراف تیغه بینی ، منجر به بروز مشکلاتی در عملکرد بینی می گردد و با نشانه هایی اعم از اختلالات تنفسی ، سردرد ، احتقان بینی ، ، خشکی مداوم بینی ، خونریزی بینی ، خروپف شبانه ، آپنه خواب ، عفونت های مداوم سینوس ها و غیره همراه است ؛ اگرچه در بسیاری موارد می توان با دارودرمانی ، علائم انحراف بینی را مرتفع نمود اما در عمده موارد ؛ فرد برای درمان این اختلال ، مجبور به انجام جراحی انحراف بینی می باشد.

تشخیص انحراف بینی از کجی ظاهری بینی

در مواردی که بینی بیمار ، کج باشد ؛ پزشک به منظور تشخیص این مسئله که کجی بینی صرفا ظاهری است یا این که با انحراف بینی همراه است ؛ اقدام به انجام معایناتی بر روی بیمار می نماید.

زیرا انحراف و کجی بینی ، می توانند همزمان با هم یا جداگانه نمود یابند ؛ ضمنا همان طور که در طول مقاله اشاره شد ممکن است ظاهر بینی کج باشد اما تیغه بینی دچار انحراف نباشد یا این که امکان دارد تیغه بینی دچار انحراف باشد اما بینی ظاهری کاملا صاف و متقارن داشته باشد.

تشخیص انحراف بینی از کجی بینی ، مسئله ای است که تشخیص آن در حوزه صلاحیت متخصص گوش و حلق و بینی می باشد.

انحراف تیغه میانی بینی ، معمولا به وسیله معاینه بالینی توسط پزشک متخصص قابل مشاهده است.

در معاینه تشخیص انحراف بینی ؛ پزشک با استفاده از دستگاهی به نام اسپکولوم ، حفره های بینی بیمار را باز کرده و به بررسی سطح داخلی بینی وی می پردازد.

گاهی اوقات ، پزشک برای آن که تیغه بینی با وضوح بیشتری نمایان شود ، از اسپری مخصوصی استفاده کرده و با بهره وری از آن ، پوشش داخل بینی را به صورت موقت منقبض می سازد تا تیغه بینی به خوبی هویدا شود.

در مواردی که انحراف بینی با دستگاه های مذکور قابل شناسایی نیست و همچنین در کودکان ، برای تشخیص انحراف بینی ، نیاز به سی تی اسکن خواهد بود.

 

تفاوت جراحی بینی کج با جراحی انحراف بینی

 

درمان بینی کج و انحراف بینی

در صورتی که انحراف تیغه بینی ، جزئی باشد ؛ با مصرف اسپری ها و داروهای مخصوص می توان علائم ناشی از انحراف سپتوم را تسکین بخشید.

توجه داشته باشید که دارودرمانی ، هرگز سبب درمان انحراف بینی نشده و تنها به بهبود علائم ناشی از این اختلال کمک می کند.

لازم به ذکر است که اگر انحراف بینی ، شدید باشد ؛ تنها را درمان قطعی آن ، جراحی انحراف بینی (سپتوپلاستی ) خواهد بود.

با انجام عمل سپتوپلاستی ، انحراف بینی مرتفع شده و مشکلات ناشی از آن بهبود خواهند یافت و هیچ تغییری در شکل ظاهری بینی ایجاد نمی شود.

حال آن که چنانچه انحراف بینی با کجی بینی همراه باشد ، فرد باید علاوه بر جراحی انحراف بینی ، تحت جراحی زیبایی بینی نیز قرار گیرد ؛ به این جراحی ، جراحی سپتورینوپلاستی اطلاق می شود.

در جراحی سپتورینوپلاستی ، کجی بینی و انحراف تیغه بینی به طور همزمان اصلاح می شوند.

اگر بینی ، فقط دچار کجی ظاهری بوده و انحراف نداشته باشد ؛ با جراحی زیبایی بینی ( رینوپلاستی ) می توان ظاهر بینی را اصلاح نمود.

تفاوت جراحی بینی کج با جراحی انحراف بینی از لحاظ هزینه

اولین و مهم ترین تفاوت جراحی بینی کج با جراحی انحراف بینی ، این است که جراحی انحراف بینی یک عمل جراحی درمانی به حساب می آید ؛ لذا تمامی بیمه های درمانی هزینه های ناشی از این عمل جراحی را پرداخت کرده و متقبل می شوند.

اما جراحی بینی کج بر خلاف جراحی انحراف بینی ، یک عمل زیبایی است و کلیه هزینه های مربوط به آن ، بر عهده فرد متقاضی جراحی زیبایی بینی می باشد.

در برخی موارد نیز انحراف بینی با کجی ظاهری بینی همراه است . در صورتی که فرد بخواهد این دو عمل زیبایی و درمانی همزمان با هم صورت گیرند امکان پذیر است ؛ اما لازم است که پیش از جراحی ، فرد تقاضای خود را به جراح بینی اعلام نماید.

در مواردی که قرار است کجی ظاهری بینی و انحراف تیغه بینی ، همزمان با یکدیگر اصلاح شوند ؛ بیمه فقط هزینه جراحی انحراف بینی را تقبل نموده و هزینه جراحی زیبایی بینی که برای رفع کجی ظاهری بینی صورت می گیرد را نمی پردازد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: