جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

جراحی بینی شکسته

همانطور که می دانید بینی در مرکز صورت واقع شده است، بنابراین خطر شکستگی آن بیش از سایر اجزای صورت می باشد. از مهمترین عللی که ممکن است منجر به شکستگی بینی گردد می توان به رخدادهایی از قبیل اصابت ضربه به بینی ، تصادف ، افتادن یا سقوط از ارتفاع و غیره اشاره نمود. چنانچه بینی دچار شکستگی شود، مسلما ظاهر بینی تغییر کرده و چهره فرد تحت تاثیر این امر تناسب بینی خود را از دست خواهد داد، لذا می بایست تحت جراحی بینی شکسته قرار گیرد، با انجام جراحی بینی فرد می تواند مجدد زیبایی بینی خود را به دست آورد.

مناسب ترین زمان جهت اقدام به جراحی بینی شکسته ، زمانی می باشد که شکستگی بینی به تازگی رخ داده باشد ، چرا که در این زمان و در صورت اقدام به موقع جهت جراحی بینی می توان به نتایج رضایت بخش تری از جراحی بینی شکسته دست یافت.

 

جراحی بینی شکسته

 

شکستگی بینی در چه قسمت هایی رخ می دهد ؟

عموما استخوان و غضروف بینی بخش هایی هستند که شکستگی در آن ها اتفاق می افتد.

باید توجه نمود که شکستگی بینی مسئله ای نیست که بتوان از درمان آن صرف نظر کرد یا درمان را به تاخیر انداخت ، زیرا شکستگی بینی ممکن است منجر به بروز لخته های خونی در تیغه بینی گردد و به دنبال آن زمینه ساز اختلالات تنفسی گردد.

از دیگر عوارضی که بینی شکسته ممکن است ایجاد نماید تغییر فرم ظاهری بینی می باشد که در اثر آسیب تیغه بینی پدید می آید.

شکستگی بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک معمولاً با انجام معاینه فیزیکی می تواند شکستگی بینی را تشخیص دهد. این تشخیص شامل نگاه کردن و لمس بینی و صورت می باشد. اگر درد در ناحیه آسیب دیده زیاد باشد ، پزشک قبل از معاینه فیزیکی از بی حسی موضعی برای بی حس کردن بینی و کنترل درد استفاده می کند.

پزشک به شما توصیه می کند دو یا سه روز پس از کاهش تورم ، دوباره نزد او بازگردید. اگر آسیب بینی شما شدید باشد ، پزشک ، عکسبرداری با اشعه ایکس یا سی تی اسکن را تجویز می کند. این آزمایشات می تواند میزان آسیب وارده به بینی و صورت را تعیین کند.

عملکرد پزشکان در جراحی بینی شکسته چگونه خواهد بود ؟

بعد از وقوع شکستگی بینی و مراجعه به جراح بینی ، ایشان پس از بررسی های لازم از طریق جراحي بيني شکسته اقدام به ترمیم بینی می نمایند.

جراح بینی ، در عین درمان شکستگی بینی ، اشکالات ظاهری بینی را نیز مرتفع می نمایند ، لذا پس از جراحي يیني شکسته عموما شاهد تغییر ظاهر بینی نیز خوهیم بود.

شکستگی بینی ها در چند نوع است ؟

شکستگی بینی را می توان در دو دسته « کناری و روبرو » تقسیم بندی نمود که در ذیل به شرح آن ها می پردازیم:

  •  شکستگی کناری بینی  : این نوع شکستگی بینی رایج ترین شکستگی می باشد و به دلیل برخورد ضربه به ناحیه کناری بینی رخ می دهد و پس از آن یک سمت بینی دچار فرورفتگی شده و سمت دیگر برآمده می گردد.
  • شکستگی روبروی بینی : در شکستگی بینی از روبرو آسیب وارده به بخش فوقانی بینی و صورت می باشد. در این نوع شکستگی بروز مشکلاتی نظیر ایجاد فرم ظاهری نامتناسب برای بینی و همچنین ایجاد فرو رفتگی در پل بینی به حداقل می رسد.

شکستگی بینی چگونه درمان می شود؟

بسته به علائم موجود در بینی شکسته ، گاهی درمان فوری پزشکی مورد نیاز خواهد بود. البته برخی اقدامات نیز قبل از مراجعه به پزشک در منزل ، لازم الاجرا می باشد.

  • اقدامات اولیه در منزل

اگر علائمی که به معنی نیاز به درمان فوری پزشکی نمی باشد را مشاهده نمی کنید،  ، می توانید قبل از مراجعه به پزشک در منزل ، برخی اقدامات را  انجام دهید:

اگر بینی شما خونریزی می کند ، بنشینید و در حین تنفس از راه دهان ، به جلو خم شوید.

اگر خونریزی ندارید ، سر خود را بالا ببرید تا درد کاهش یابد.

برای کاهش تورم ، کمپرس سرد یا یخ پیچیده شده در دستمال تمیز را به مدت 15 تا 20 دقیقه ، سه یا چهار بار در روز ، بر روی بینی خود قرار دهید.

برای تسکین درد ، می توانید استامینوفن ( تیلنول ) یا ایبوپروفن ( ادویل ، موترین ) مصرف کنید.

ترمیم شکستگی بینی در عرض یک تا دو هفته بعد از آسیب ، بهترین نتیجه را به دست می دهد. پس از آسیب دیدگی بینی ، پزشک تیغه جدا کننده دو سوراخ بینی ، یعنی سپتوم  را برای بررسی می کند. گاهی خون در سپتوم جمع می شود و وضعیتی که نیاز به درمان فوری دارد را بوجود می آورد.

درمان بینی شکسته

همه بینی هایی که دچار شکستگی شده اند ، به درمان گسترده نیاز ندارند. اگر صدمات وارده به این اندام به اندازه کافی شدید باشد ، پزشک یکی از موارد زیر را انجام می دهد:

بینی را با گاز استریل پانسمان کرده و روی آن ، آتل قرار می دهد.

داروهای مسکن و احتمالاً آنتی بیوتیک تجویز می کند.

در صورت نیاز به انجام جراحی بینی شکسته ، پزشک از بی حسی موضعی برای بی حس کردن بینی و تنظیم آن استفاده می کند.

در برخی موارد شکستگی خفیف بوده و انحرافی را در بینی بوجود نمی آورد. در این شرایط درمان پزشکی ضروری نمی باشد ، ولی ارزیابی توسط پزشک جهت تعیین درمان مناسب ، قطعاً مورد نیاز خواهد بود.

در صورت نیاز به انجام جراحی بینی شکسته ، این روند باید طی 14 روز پس از آسیب ، اتفاق بیافتد.

چگونه می توان از شکستگی بینی پیشگیری کرد؟

برای کاهش خطر شکستگی بینی اقدامات احتیاطی زیر ، قابل اجرا می باشد:

بمنظور جلوگیری از زمین خوردن ، کفش های مناسب بپوشید.

در حین ورزش های برخوردی یا تماسی ، از محافظ صورت جهت جلوگیری از آسیب دیدن بینی استفاده کنید.

هنگام دوچرخه سواری ، راندن موتور سیکلت ، اسکیت بورد ، اسکی یا اسنوبورد از کلاه ایمنی استفاده کنید.

هنگام سوار شدن در وسیله نقلیه موتوری ، کمربند ایمنی خود را ببندید.

 

جراحی بینی شکسته

 

آیا بعد از جراحی بینی شکسته ، بینی شکل طبیعی خواهد داشت؟

بینی شکسته بعد از درمان ، معمولاً بدون بروز مشکلی ، بهبود می یابد و شکل طبیعی خود را به دست می آورد. اگر از نحوه بهبود بینی خود ناراضی بوده یا در تنفس طبیعی مشکل دارید ، جراحی ترمیمی بینی می تواند بعنوان یک گزینه کارساز ، موثر واقع شود.

علائم و نشانه های شکستگی بینی چیست؟

به طور کلی درد اولین و قابل توجه ترین علامت در شکستگی بینی می باشد. خونریزی بعنوان دومین مورد در نظر گرفته می شود. آسیب های وارده به داخل بینی یا شکستگی تیغه بینی نیز می تواند باعث بروز خونریزی شدید شود. بینی در زمان شکسته شدن ، از داخل و خارج متورم می شود و تنفس اغلب با مشکل روبرو شده یا کاملا مسدود می گردد. شکل بیرونی بینی نیز گاهی فرورفته یا کج می شود. استخوان ها به راحتی قابل جابجایی بوده و در هنگام لمس بینی صدایی شبیه به کلیک را می دهند. چشم ها نیز اغلب متورم شده و کبودی سیاه و آبی رنگی در اطراف آن شکل می گیرد.

برای شکستگی بینی چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بینی عادی به نظر می رسد و تنفس نیز با مشکل روبرو نبوده و خوب است ، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اگر حالت هوشیاری خود را از دست داده اید ، جراحات شدید دیگری ایجاد شده ، حالت ذهنی شما تغییر کرده یا خونریزی متوقف نمی شود ، باید از مراقبت های اورژانسی استفاده کنید. تشکیل هماتوم یا لخته خون در تیغه بینی ، یک مورد اورژانسی بوده و می تواند باعث ایجاد عفونت شده و به غضروف بینی آسیب برساند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: