درمان پولیپ بینی

راه های درمان پولیپ بینی چیست و اینکه آیا درمان قطعی پولیپ بینی وجود دارد یا خیر؟ سوالاتی است که در ذهن افراد مبتلا به پولیپ بینی ایجاد می شود.

پولیپ ها ، بافت ناهنجار رشد کرده ای می باشد که می توان در حفره های سینوسی یا مجاری عبور هوا در دماغ پیدا کرد. در برخی موارد، این توده های رشد کرده آنقدر کوچک هستند که باعث بروز هیچگونه مشکلی نمی شوند؛ با این وجود، وقتی پولیپ های تا اندازه خاصی رشد می کنند، می توانند مجاری بینی را مسدود کرده و باعث بروز انواع مختلف مشکلات شوند. در برخی موارد، مشاوره با یک متخصص با تجربه می تواند کمک شایانی در درمان بیماری های مرتبط با پولیپ دماغ نماید.

درمان پولیپ بینی

بیماران اغلب علائم پولیپ بینی را در زمان بزرگ شدن پولیپ ها و رشد آن ها و تبدیل شدنشان به دسته های خوشه مانند، تجربه می کنند. این علائم شامل گرفتگی بینی، دشواری در تنفس از طریق بینی، خرخر کردن، آبریزش بینی، تغییر در حس بویایی و چشایی می باشد.

وقتی پولیپ های بینی در داخل یا در اطراف سینوس های بینی رشد می کنند، باعث عفونت سینوس یا سینوزیت مزمن می شود. اگر شما مرتباً درد در ناحیه صورت را تجربه کرده و دمای بدن تان بالا می رود، یا در نفس کشیدن از راه بینی دچار مشکل هستید، از سینوزیت رنج می برید.

در موارد حاد، پولیپ های دماغ باعث بروز آپنه خواب انسدادی می شود، چون پولیپ ها می توانند به طور موقتی مسیر جریان هوا را زمانی که در حالت دراز کشیده قرار دارید، مسدود نمایند. این دامنه وسیع علائم با انواع مشکلات بینی و مشکلات تنفسی مرتبط می باشند، بنابراین دریافت کمک از سوی پزشک متخصص برای شناسایی علت اصلی مشکل، حائز اهمیت می باشد.

بطور کلی، اگر شما از علائم شبیه به سرماخوردگی برای بیش از دو هفته رنج می برید یا متوجه می شوید که این علائم مکرراً عود می کنند، باید برای دریافت کمک، به پزشک مراجعه کنید.

پولیپ های بینی به خودی خود بهبود نمی یابند، بنابراین مداخلات پزشکی مورد نیاز می باشد. در اثر پولیپ ، مخاط دماغ متورم شده است که در اثر حساسیت به وجود می آید.

منشاء آن در داخل بینی و سینوس ها است . به تدریج بر میزان حجم پولیپ اضافه می شود. پولیپ بینی را بدون ایجاد حس درد می  توان لمس و جابه جا کرد. گاهی اوقات ، زمانیکه دهان بیمار باز می شود این توده از داخل حلق نمایان می شود.

پولیپ فاتی است که شبیه به خوشه های انگور می باشد، بی رنگ و متورم است. پولیپ درون حفره های بینی دیده می شود.

از کجا بدانیم پولیپ بینی داریم ؟

بینی به عنوان عضو حساس در صورت ،  وظیفه تشخیص بو، رد و بدل هوا به ریه و هم چنین تهویه هوا از آن را به عهده دارد. بنابراین ایجاد هر گونه مشکل برای بینی در عملکرد آن اختلال ایجاد می کند.پولیپ دماغ یکی از عوامل مشکل ساز بینی است.

پوليپ بيني قبل از بزرگ شدن هیچ گونه نشانه ای ندارد. از بارزترین علائم پولیپ انسداد تنفسی بینی است که باعث خشک شدن گلو هنگام خواب می گردد. این روند درصورت ادامه دار بودن باعث تحریک مزمن گلو خواهد شد و این حس بسیار ناخوشایند است. برای درمان پولیپ بینی آن باید خود را برای جراحی آماده کنید.

علل ایجاد پولیپ بینی چیست ؟

برای این مشکل دنبال علت مشخصی نمی توان گشت. ممکن است عفونت و التهاب های مزمن در درون بینی باعث ایجاد پولیپ بینی شود. آلرژی بینی می تواند باعث بوجود آمدن پولیپ بینی شود. این گونه آلرژی ها با حساسیت پوستی و آسم نیزخود را نشان می دهند.

حساسیت مزمن بینی نقش بسیار پررنگی در پیدایش پولیپ دماغ دارد. برای پیشگیری از پولیپ بهتراست آلرژی خورد را در اسرع وقت درمان کنید. با این عمل سرعت رشد پولیپ خود را کاهش می دهید.

درمان پولیپ بینی چگونه است ؟

جراح بینی در درمان پولیپ بینی با جراحی ، علاوه بر اینکه پولیپ بایست خارج شود ، با آندوسکوپ داخل سینوس ها را نیز تخلیه می کنند. زیرا در غیر اینصورت ممکن است پولیپ شما عود کند. جراحی پولیپ بینی به دو صورت بیهوشی ، نیمه بیهوشی انجام می گیرد.

این جراحی به مدت 20 دقیقه  تا 1 ساعت زمان نیاز دارد. مدت زمان مورد نیاز بستگی به میزان سینوس های درگیر شده ( تعداد سینوس هایی که در ایجاد این پولیپ دخالت دارند ) دارد.

بیمار همان روز بعد از عمل مرخص خواهد شد. مصرف داروهای ضد آلرژی و آنتی بیوتیک تا  10 روز بعد از جراحی احتمال عود پولیپ را کاهش می دهد.

درمان-پولیپ-بینی

جراحی پولیپ بینی چه زمان الزامی است؟

وقتی پولیپ های دماغ تشخیص داده می شوند، پزشک یک دوره درمان را توصیه می کند. معمولاً داروهای استروئید به امید درمان به شکل کوچک شدن پولیپ ها و بازیابی عملکرد نرمال دماغ، تجویز می شود. اگر این درمان با شکست روبرو شود یا اگر پولیپ ها خیلی بزرگ باشند، جراحی سینوس مورد نیاز خواهد بود. در این حالت، پزشک شما را به یک جراح بینی با تجربه معرفی می کند و بیمار تحت عمل جراحی قرار می گیرد.

درمان پولیپ بینی با جراحی چگونه انجام می شود؟

هدف از جراحی برداشتن کامل پولیپ های بینی برای بازیابی عملکرد تنفسی آن می باشد. در زمان انجام جراحی، پزشک از یک تلسکوپ برای تعیین محل پولیپ ها استفاده می کند. او از ابزار تخصصی برای از بین بردن و برداشتن پولیپ ها استفاده کرده و نهایت دقت را برای به حداقل رساندن درد، تورم، و خونریزی در طول دوره ریکاوری به کار می بندد. این جراحی، که نوعی جراحی سینوس محسوب می شود، پولیچ های بینی را درمان می کند که باید تنها به دست یک جراح با تجربه که در زمینه درمان مشکلات سینوسی، اموزش های لازم را دریافت کرده است، انجام پذیرد.

عوارض پولیپ بینی

• آپنه در خواب
  • اختلالات تنفسی

درمان دارویی پولیپ بینی

درمان قطعی پولیپ بینی با دارو وجود ندارد و تنها دارو می تواند موقتاً تسکین بخش وضعیت فعلی شما باشد.

هزینه جراحی پولیپ بینی

با توجه به این که جراحی پولیپ بینی یک عمل درمانی محسوب می شود، می توانید این عمل را تحت پوشش بیمه های درمانی انجام دهید.