جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

قبل و بعد عمل بینی

جراحی بینی از اعمال زیبایی است که افراد زیادی برای انجام آن به کلینیک های زیبایی و پزشکان جراح بینی مراجعه می کنند. برای این که به نتیجه مطلوب از این جراحی دست یابید، لازم است تا به نکات قبل و بعد از عمل بینی توجه نماید.

قبل و بعد عمل بینی

نکات و اقدامات قبل و بعد از عمل بینی به شرح ذیل می باشد:

قبل از عمل بینی

  • اولین و مهم ترین اقدام قبل از عمل این است که شما بتوانید یه جراح بینی با تجربه و کارآمد را انتخاب نماید.
  • انتخاب جراح خوب گذشته از این که مثمر ثمرترین موضوع برای دریافت نتیجه مناسب و رضایت بخش می باشد، تنها ضامن حفظ سلامت عملکرد تنفسی بینی شما خواهد بود.
  • قطع مصرف سیگار دست کم یک هفته قبل و بعد عمل بینی ضروری است.
  • عدم استفاده از داروهای مانند آسپرین ، پلاویکس که منجر به رقیق شدن خون خواهد شد و همچنین مسکن هایی مانند ایبوپروفن و ایندومتاسین در حدود 7 روز قبل از عمل توصیه می شود.

جلسه مشاوره قبل از جراحی به این هدف انجام خواهد شد:

در جلسه مشاوره بیمار با جراح بینی خواسته های خود را مطرح می نماید و جراح نیز به بیمار خواهد گفت آیا توقعات وی از نتیجه جراحی امکان پذیر است یا خیر ؟

  • آزمایش و گرافی های مورد نظر انجام خواهد شد و همچنین به یک مرکز فتوگرافی جهت تهیه عکس های قبل از عمل زیبایی بیمار معرفی  می گردد.
  • 6 تا 8 ساعت قبل از عمل ناشتا باشید.
  • در روز عمل با یک نفر همراه در ساعتی که به شما گفته شده است به کلینیک مراجعه نمایید. مدارک پزشکی خود را به همراه داشته باشید.

قبل-و-بعد-عمل-بینی

بعد از عمل بینی

  • پس از اتمام عمل به بخش منتقل خواهید شد و در صورتی که مشکلی نباشد، چند ساعت بعد مرخص می شوید.
  • در 24 ساعت اول از کمپرس سرد به منظور کاهش میزان ورم و کبودی دور چشم تان استفاده نمایید.
  • تا 3 روز رژیم غدایی نرم توصیه می گردد. ( مصرف غذا هایی که نیاز به جویدن زیاد دارد ممنوع می باشد. )
  • روش چسب زدن بینی را از جراح خود بیاموزید.
  • دارو های تجویز شده را حتماً به موقع مصرف نمایید.
  • معمولاً یک هفته بعد از عمل می توانید به محل کار خود بازگردید و فعالیت های روزانه تان را از سر گیرید.
  • تا 6 هفته از انجام فعالیت های سنگین بپرهیزید.
  • عینک طبی بدون فریم بعد از دو ماه مانعی ندارد ( طی این دو ماه می توانید از لنز طبی استفاده نمایید)، اما توصیه می شود تا دست کم به مدت 6 ماه از عینک های آفتابی ( به دلیل وزن عینک که منجر به فشارر بر روی بینی می گردد) استفاده نکنید.

تورم بعد از جراحی زیبایی بینی

هر عمل جراحی، صرفنظر از جزئی یا گسترده بودن، در اطراف بافت درمان شده، تورم ایجاد می کند. مقدار تورم در افراد مختلف متفاوت است. به دلیل شل شدن بافت صورت، تورم در این ناحیه ایجاد می شود چون بدن اینگونه برای خود تعریف می کند که اختلالی در شرایط نرمال رخ داده است و باید برای بهبود ناحیه آسیب دیده، دست به کار شود. داروهایی برای کاهش تورم توصیه می شود. آبرسانی مکرر و کافی به بدن و بالا نگه داشتن سر، می تواند به فروکش کردن تورم کمک کند.

از خم شدن به مدت دو هفته خودداری کنید. فعالیت های سنگین و خم شدن علاوه بر بالا بردن سطح تورم می تواند فشار خون را افزایش داده و باعث خونریزی شود.

از وارد آمدن ضربه به بینی خودداری کنید. کودکان کوچک و حیوانات خانگی را بغل نکنید. به مدت دو هفته بعد از عمل بینی، باید تنها بخوابید.

از برنزه کردن ناحیه صورت تا چندین ماه، خودداری کنید.

در موقع دوش گرفتن تلاش کنید تا پانسمان بینی تان خیس نشود.  نخست از گردن به پایین را بشویید و سپس موهایتان را  شامپو کرده و در آخر بدون اینکه سر را به زیر دوش ببرید، صورت را تمیز کنید. صورت و گچ بینی را به آرامی بدون وارد آوردن فشار، خشک کنید.

فین نکنید. فین کردن باعث وارد آمدن فشار به بینی می شود. حالت گرفتگی در بینی بعد از عمل تا مدتی طبیعی می باشد. هر چند گرفتگی بینی، آزار دهنده است ولی در هر شرایط باید از فین کردن خودداری کنید.

صبح روز بعد از عمل ، سعی کنید در هر سوراخ بینی چهار بار در روز، اسپری افرین، وارد کنید. این امر از بروز خونریزی، تورم، انسداد و پوسته پوسته شدن جلوگیری می کند. اشتباه در استفاده از این محصول، می تواند باعث تشدید گرفتگی بینی شود. علت این گرفتگی تشکیل پوسته های بزرگی است که جدا کردن آنها از بینی دشوار خواهد بود. پس این محصول را طبق دستور و همانگونه که به شما آموزش داده شد است، مورد استفاده قرار دهید.

در شب روز اول جراحی و در طول دو روز بعدی آن، ترشح مایعات آغشته به خون از بینی، طبیعی می باشد. پانسمان در زیر بینی، جهت جذب این ترشحات خونی قرار داده می شود. وقتی پانسمان زیر بینی آغشته به خون شد، آن را برداشته و پانسمان تمیز دیگری به جای آن قرار دهید. از دستمال کاغذی استفاده نکنید. دستمال کاغذی دارای تراشه های چوبی در ساختار خود می باشد.

تجربه کردن مقادیر متغیر کبودی در اطراف چشم ها و صورت، یک تجربه طبیعی در دوره بعد از عمل دماغ است. این حالت اغلب بیشتر از یک هفته طول نکشیده و به مرور زمان از شدت آن کم می شود.

البته در برخی موارد، کبودی تا چند هفته ادامه می یابد.

تمیز کردن بینی چیزی است که خودتان باید مسئولیت انجام آن را بر عهده بگیرید. طبق دستورالعمل پزشک، باید از بینی خود مراقبت کرده و بهداشت آن را رعایت کنید. صبور باشید و این کار را در چند هفته متوالی، بعد از عمل ادامه دهید.

بی خوابی به دلیل گرفتگی بینی، درد، ناچار بودن به قرار دادن سر در موقعیت بالاتر از بدن، و در نتیجه ایجاد شرایط دشوار در هنگام خواب، چیزی است که در چند شب اول بعد از عمل، تجربه خواهید کرد. اگر در شب های اول و دوم بعد از جراحی بینی، همچنان در موقع خواب، با مشکل روبرو هستید، می توانید 50 میلی گرم تیلنول مصرف کنید. از مصرف آدویل خودداری کنید. اگر قصد مصرف داروی خواب آور را دارید، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.

بی حسی لب بالا به دلیل قرار داشتن این بخش از صورت در یک موقعیت کلیدی نسبت به بینی، قابل انتظار می باشد. لب بالا در فاصله اندکی از بینی قرار گرفته و ممکن است در این ناحیه، بی حسی را احساس کنید. بعلاوه، در طول مدت زمانی که در زیر بینی شما، پانسمان قرار داده شده است، باید از حرکت دادن لب بالا، خودداری کنید. علت چنین توصیه ای جلوگیری از وارد آمدن آسیب به نواحی ظریف در حال بهبود در بینی می باشد.

از خندیدن زیاد خودداری کنید.

لب بالا را به هیچ عنوان به سمت پایین نکشید.

در زمان رژ لب زدن، از برس مخصوص استفاده کرده و حتی المقدور لب ها را در معرض کشش قرار ندهید.

موقع مسواک زدن از مسواک نرم استفاده کنید. دندان های بالا را با احتیاط بیشتری مسواک بزنید.

از جویدن آدامس و غذاهای سفت خودداری کنید.

جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: