جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

ورم بعد از جراحی بینی

ورم بعد از جراحی بینی یکی از دغدغه های افراد متقاضی جراحی بینی می باشد و جز سوالات پر تکراری است که از خانم دکتر بشارتی زاده بهترین جراح بینی تهران پرسیده می شود، به همین علت تصمیم گرفتیم مقاله جامعی در این رابطه تهیه کنیم تا شما عزیزان با مطالعه آن اطلاعات مفیدی کسب کنید.

 

ورم بعد از جراحی بینی - دکتر بشارتی زاده

 

ورم بعد از جراحی بینی

مشاهده نتیجه بلافاصله بعد از عمل بینی کمی دشوار است چرا که پس از تغییراتی که بر روی اسکلت و بافت بینی ایجاد می شود تورم بینی رخ می دهد که به آن تورم اولیه نیز می گویند. تورم ثانویه بر اثر تجمع مایع رخ می دهد و ممکن است چند ماه طول بکشد تا از بین برود. لذا فرد باید کمی صبور باشد و با رعایت مراقبت های پس از جراحی بینی بتواند بهترین نتیجه را کسب کند.

به این نکته توجه کنید میزان کبودی زیر چشم و ورم بینی به اقدامات و تغییراتی که جراح بینی در زمان عمل جراحی انجام داده است وابسته است همچنین جنس پوست بینی فرد و استخوانها نیز در میزان ورم و کبودی نقش بسزایی دارند.

انواع ورم بعد از جراحی بینی به شرح ذیل می باشد:

برای اینکه بتوانید روند کاهش تورم را سریع تر کنید باید نوع ورم را بدانید، پس در این بخش به انواع ورم بینی بعد از عمل می پردازیم.

در حالت کلی می توان ورم بینی را به سه  گروه تقسیم بندی کرد:

  • گروه اول : ورم پوست

همانطور که می دانید در حین عمل برای اعمال تغییرات در ظاهر بینی ، پوست از اسکلت جدا می شود به همین علت پس از عمل و در دوران نقاهت بیمار می تواند این نوع ورم را در پوست تجربه کند.

علت بروز این نوع ورم بعد از جراحی بینی تجمع مایع بین سلولی می باشد که از آن می توانیم به عنوان نوعی واکنش التهابی جهت بهبود ناحیه زخم شده یاد کنیم. این نوع ورم حدود 1 الی 3 ماه پس از عمل بینی از بین می رود و هرچه بینی گوشتی تر باشد مدت زمان از بین رفتن این نوع ورم بیشتر می شود.

  • گروه دوم : ورم کاذب

دیگر نوع ورم که از آن به عنوان ورم کاذب یا حافظه پوست یاد می شود، دوره بهبودی طولانی تری نسبت به گروه اول دارد.

زیرا در برخی از مواقع جراحی با هدف کوچک کردن اسکلت بینی انجام می شود به همین علت هرچه بینی بزرگ تر بوده باشد شدت این نوع ورم بعد از جراحی بینی بیشتر خواهد بود.

  • گروه سوم : ورم فیبروز

سومین گروه از انواع ورم بینی که ممکن است فرد پس از جراحی زیبایی با آن مواجه شود ورم فیبروز یا گوشت اضافه است. که می تواند برای همیشه ماندگار باشد، به همین منظور به شما عزیزان توصیه می کنم در انتخاب یک جراح بینی خوب مجرب بسیار دقت کنید.

 

ورم بعد از جراحی بینی

 

ورم صورت و پیشانی بعد از جراحی زیبایی بینی

از آنجا که سوالات متعددی پس از جراحی زیبایی بینی درباره ورم صورت، پیشانی و بینی پرسیده می شود لازم دانستیم در این بخش تاکید کنیم بروز تورم در این بخش ها پس از جراحی امری طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد، همچنین در جلسات بعد از جراحی که بیمار برای ویزیت و تعویض چسب به مطب مراجعه می کند روند بهبودی و کاهش ورم بینی بررسی می شود.

مراحل کاهش ورم بعد از جراحی بینی

به طور کلی ورم بینی طی 3 مرحله فروکش کرده و تدریجا از بین می رود ؛ برای آگاهی از روند کاهش تورم بینی در ادامه با ما همراه باشید.

  • مرحله نخست

در این مرحله ، بینی به دلیل تغییراتی که حین عمل بر روی آن اعمال شده ؛ دچار التهاب و تورم زیادی می باشد. لازم به ذکر است که میزان ورم بینی ، از روز سوم بعد از جراحی به اوج خود رسیده و تقریبا فرد به مدت یک هفته الی 10 روز ؛ با تشدید تورم بینی روبرو خواهد بود. همچنین در این مرحله ؛ فرد علاوه بر ورم بینی با کبودی در ناحیه جراحی شده و نواحی اطراف چشم نیز مواجه خواهد شد که این موارد ، از بدیهیات عمل بینی به شمار می روند.

طی این مدت ، برای کمک به کاهش ورم ناشی از عمل و نیز جلوگیری از پیشرفت آن ؛ باید داروهایی که جراح معالج تان تجویز نموده را مصرف نمایید. استفاده از کمپرس یخ نیز طی 72 ساعت اولیه بعد از جراحی ، در تقلیل تورم به وجود آمده و پیشگیری از تسریع پیشروی ورم بعد از جراحی بینی ؛ بسیار کمک کننده خواهد بود.

  • مرحله دوم

پس از گذشت 10 – 7 روز از عمل زیبایی بینی ، پوست شما فرآیند کلاژن سازی را در موضع عمل شروع می کند. این مرحله حدودا 6 هفته به طول می انجامد و طی آن ، زخم های جراحی و محل برش ها به تدریج ضخیم خواهند شد و اکیدا توصیه می شود که در این مدت حتما از چسب بینی استفاده شود.

علت تاکید بر استفاده از چسب بینی در این بازه زمانی ؛ از این حیث است که چسب ، مانع تولید کلاژن در فضای بین پوست و استخوان بینی شده و بدین ترتیب از ایجاد بافت ضخیم بین استخوان و پوست جلوگیری می کند.

  • مرحله سه

بعد از سپری شدن مرحله دوم ، فاز جدیدی تحت عنوان ترمیم بینی شروع می شود که تقریبا یکسال به طول می انجامد. در طول این مرحله ؛ بافت کلاژن اضافی که در مرحله قبلی تولید شده بود ، به مرور تجزیه شده و بینی نرمی و انعطاف خود را باز می یابد. در نتیجه ، ورم بعد از جراحی بینی تدریجا فروکش کرده و حدودا پس از یکسال فرم نهایی بینی مشخص می گردد.

 

ورم-بعد-از-جراحی-بینی

 

راه های کاهش ورم بعد از جراحی بینی

جهت کاهش ورم دماغ پس از جراحی رعایت نکاتی الزامی می باشد که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

  1. بیمار به مدت دو روز کامل پس از رینوپلاستی استراحت کند.
  2. تا دو ماه در معرض آفتاب شدید و چراغ های حرارتی قرار نگیرید چرا که گرما باعث افزایش تورم می شود.
  3. تا دو هفته بعد از عمل از کشیدن سیگار و قلیان پرهیز کنید چرا که نیکوتین موجود در آن ها باعث افزایش تورم می شود.
  4. تا دو هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید چرا که باعث تولید آندرنالین می شود و این ماده باعث افزایش تورم و خونریزی می شود.
  5. به میزان زیادی مایعات غیر الکی استفاده کنید، این مورد باعث کاهش ورم بعد از جراحی بینی می شود.
  6. توصیه می شود به مدت دو روز ( 48 ساعت ) بعد از عمل برای خوابیدن ورم بینی از کمپرس سرد استفاده کنید. از قرار دادن کمپرس یخ بر روی پیشانی خودداری کنید زیرا باعث بروز سر درد در شما می شود.
  7. تا دو هفته از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید و از خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  8. پماد ضد ورم بینی و آنتی بیوتیک در صورت تشخیص پزشک تجویز خواهد شد تا باعث کاهش تورمات گردد.
  9. مصرف آب کرفس و آب آناناس به کوتاه تر شدن دوره نقاهت بعد از جراحی کمک خواهد کرد.
  10. توصیه می شود برای رفع سریع تر تورمات ناشی از جراحی ، از خوابیدن به پهلو بپرهیزید و به صورت سر بالا بخوابید، به همین منظور می توانید دو بالشت در کناره های سر خود بگذارید تا اجازه چرخیدن به سر شما ندهد.
  11. به هیچ عنوان ضربه به بینی شما نباید وارد شود، چرا که بینی تازه جراحی شده انعطاف پذیر بوده و ممکن است بر اثر ضربه فرم بینی تغییر کند.

چه مدت بعد از جراحی ورم بینی از بین می رود؟

بسیاری از زیباجویان این سوال را دارند که بعد از انجام عمل رینوپلاستی و شروع دوره نقاهت چه زمان ورم بعد از جراحی بینی کاهش پیدا می کند و می توان نتیجه جراحی را مشاهده کرد؟ برای این افراد باید توضیح داد که به طور کلی ورم بینی بعد از یک سال کاهش پیدا می کند و از بین می رود اما با این وجود تا حدودی شما نتیجه را مشاهده خواهید کرد. 60 تا 70 درصد میزان تورم بعد از عمل از بین می رود که با رعایت نکات مراقبتی که در طول این مقاله به شما گفتیم می توانید سرعت بهبودی بدن خود را افزایش دهید و سریع تر نتیجه کاهش تورم رو مشاهده کنید.

 

ورم بعد از جراحی بینی

 

ورم نوک بینی کی میخوابه

ورم نوک بینی نسبت به سایر نواحی بینی خیلی دیر تر کاهش پیدا می کند. اما باز هم با رعایت کردن نکات مراقبتی به خصوص درست چسب زدن به بینی و داشتن تغذیه درست به کاهش تورم کمک بسیار زیادی می کند.

ورم بینی گوشتی بیشتر است یا استخوانی ؟

در هفته ابتدایی بعد از عمل شدت ورم بعد از جراحی بینی گوشتی و استخوانی تفاوت چندان زیادی ندارد ، اما زمانی که تنها 20 الی 30 درصد از تورم باقی مانده باشد تفاوت مشخص میشود چرا که بینی های گوشتی نیاز به زمان بیشتری برای بهبودی دارند.

آیا گرما و آشپزی کردن می تواند باعث افزایش تورم شود؟

در دو هفته ابتدایی بعد از جراحی سعی کنید به سراغ آشپزی کردن نروید ، بعد از این مدت در زمان پخت و پز غذا حتما سر خود را به سمت بالا نگه دارید تا به بینی و بخیه هایتان فشار زیادی وارد نشود. به یاد داشته باشید محیط های گرم می توانند باعث افزایش میزان تورم بینی شما شوند پس تا حد بسیار زیادی در هفته های ابتدایی از آن ها دوری کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: