جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

ورم بینی گوشتی

ورم بینی گوشتی از جمله عارضه های طبیعی بعد از جراحی بینی گوشتی می باشد، یکی از نگرانی های رایج بین افراد متقاضی برای جراحی بینی ، ورم پره های بینی ، ورم نوک بینی ، ورم تیغه بینی و حتی در برخی از مواقع ورم یکطرفه بینی می باشد.

در مقاله ورم بینی گوشتی قصد داریم به این موضوع بپردازیم تا بخشی از نگرانی های زیباجویان عزیز را کاهش دهیم.

 

ورم بینی گوشتی

 

ورم بینی گوشتی بعد از عمل

بهبودی ورم بعد از عمل بینی گوشتی معمولا تا یک سال طول می کشد، به این نکته توجه داشته باشید با اینکه ورم بینی باعث سفتی نوک بینی می شود اما بینی متورم به نظر نمی رسد و غضروف و بافت بینی همچنان در حال طی کردن روند بهبودی هستند.

علت ورم بینی بعد از جراحی چیست؟

ورم بینی بعد از عمل می تواند به علت تروما حین جراحی یا احتباس مایعات بدن باشد.

اما جای نگرانی وجود ندارد چرا که با گذشت زمان و ترمیم استخوان بینی ، تورم نیز کاهش می یابد، پس به طور کلی می توان گفت ورم بینی با مدیریت و رعایت نکات بعد از جراحی بینی گوشتی از بین می رود.

انواع ورم بینی بعد از عمل بینی گوشتی

ورم ناشی از جراحی بینی یا التهابی است یا لنفاوی، بیمار معمولا در سه روز اول جراحی شاهد بدترین میزان ورم خواهد بود، اما پس از گذشت یک هفته بیمار می تواند روند بهبود را مشاهده کند، همچنین ما در برخی از زیباجویان شاهد تورم کل صورت بعد از جراحی بوده ایم که در این مواقع به بیمار توصیه می کنیم برای کاهش تورم از کمپرس سرد استفاده کنند.

در ادامه به انواع ورم بینی گوشتی خواهیم پرداخت.

  • ورم نوک بینی گوشتی بعد از عمل

در این نوع ورم با اینکه تمام بینی متورم است اما بیشترین بخش آن در نوک بینی است، به این نکته توجه داشته باشید که نوک بینی آخرین جایی است که ورم آن از بین می رود.

روند کاهش ورم از قسمت بالایی بینی یعنی پل بینی آغاز و در آخر ورم نوک بینی از بین می رود این فرآیند بین 12 الی 18 ماه طول می کشد.

برای اینکه روند بهبودی سریع تر انجام شود جراح بینی به بیماران خود تاکید میکند که از مصرف نمک خودداری کنند.

  • ورم پره های بینی

همان طور که می دانید عمل بینی با دستکاری ساختار بینی انجام می شود، عموما در عمل بینی گوشتی پره های بینی نیز نیاز به تغییر دارند که این امر می توان علت ورم پره های بینی باشد.

همچنین در برخی از مواقع علت ورم پره های بینی می تواند پانسمان و گاز استریلی باشد که پس از جراحی به مدت 3 الی 24 ساعت داخل بینی قرار می گیرد.

به هر حال جای نگرانی وجود ندارد چرا که حداکثر تا 4 ماه این نوع ورم از بین می رود.

  • ورم یکطرفه بینی گوشتی

در بعضی از مواقع تورم یک طرف بینی از طرف دیگر بیشتر می باشد، در چنین مواقعی نیاز نیست به عمل بینی ترمیمی بیاندیشید بلکه بهتر است کمی صبوری کنید.

اگر طی یک ماه ورم از بین نرفت و همزمان علائم غیر طبیعی هموچون خونریزی یا درد در یک سمت بینی را داشتید به جراح بینی خود مراجعه کنید تا با دقت وضعیت بینی شما را بررسی کند.

 

ورم بینی گوشتی

چرا ورم بینی گوشتی بیشتر از دیگر انواع بینی است ؟

به طور کلی ، ضخامت و جنس پوست از عوامل اثرگذار بر نتیجه جراحی زیبایی بینی می باشد ؛ همچنین به جرأت می توان گفت که ضخامت پوست بینی ، میزان ورم بینی پس از عمل را تعیین می کند. توجه داشته باشید که جنس و ضخامت پوست بینی در افراد مختلف ، با یکدیگر فرق دارد.

هر قدر پوست بینی ضخیم تر باشد ، وسعت خونریزی در نواحی مجاور موضع جراحی افزایش یافته و بدین ترتیب میزان ورم و کبودی نیز تشدید شده و روند بهبود کند می شود.

ضمنا ناگفته نماند که محل زخم جراحی در بینی های گوشتی ، نسبت به دیگر بینی ها ؛ دیرتر ترمیم شده و این اتفاق ، سبب ازدیاد تورم این نوع از بینی ها شده و روند بهبودی را کند می کند.

میزان ورم بینی گوشتی به چه عواملی بستگی دارد ؟

طبق نظر پزشکان متخصص جراح ، میزان تورم ناشی از عمل بینی به سه عامل اصلی وابسته است که عبارتند از:

  • خصیصه های ساختاری بینی
  • تبحر و توانمندی جراح بینی
  • روش عمل بینی

آیا ورم بینی به ضخامت پوست بستگی دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله میزان ضخامت پوست رابطه مستقیم با میزان و مدت زمان تورم دارد.

تاثیر چسب در کاهش ورم بینی گوشتی

استفاده از چسب بینی ، سبب ایجاد فشاری یکسان بر روی بینی شده و اثرات قابل ملاحظه ای به دنبال دارد که در ذیل به تاثیرات بالقوه چسب بینی اشاره نموده ایم. چسب بینی ، سبب جذب ورم ناشی از تجمع مایعات زیر پوستی در بافت های بینی می شود.

فشار وارده از سوی چسب بر بافت های بینی ؛ موجب می شود که کلاژن تولید شده توسط پوست ، به خوبی در نواحی زخم جراحی ؛ تکثیر یافته و بدین ترتیب میزان ورم بینی را به حداقل برسد.

شایان ذکر است که استفاده از چسب بینی ، طی 6 ماه ابتدایی پس از رینوپلاستی ؛ بیشترین تاثیر را داراست ، البته مدت زمان زدن چسب بر اساس وضعیت بیمار و نظر جراح مشخص می شود.

برای کاهش ورم بینی گوشتی چه باید کرد؟

مهم ترین کاری که برای درمان ورم بینی گوشتی و کاهش دوره نقاهت می توانید انجام دهید رعایت مراقبت های بعد از جراحی زیبایی بینی می باشد. رعایت این موارد باعث می شود که بهبودی شما سریع تر و بدون بروز عارضه ای باشد.

  1. در دوره نقاهت خود سعی کنید طبق روشی که جراح بینی آموزش داده است از چسب بینی استفاده کنید چرا که چسب بینی می تواند به تخلیه انفاوی و قشرده سازی بینی کمک کند و تا بخشی در کاهش تورم بینی نیز موثر واقع شود.
  2. هنگام خوابیدن سعی کنید چند بالش زیر سر خود قرار دهید تا سر شما بالاتر از بدن باشد این کار به تخلیه مایعات از بینی کمک و ورم بینی گوشتی را کاهش می دهد.
  3. سعی کنید در دوره نقاهت پس از عمل آب و مایعات زیاد بنوشید.
  4. از خوردن غذاهایی که نمک زیادی دارند پرهیز کنید، چرا که نمک عامل اصلی در احتباس آب در بدن بوده و تورم را بیشتر می کند.
  5. تا زمانی که گچ یا اسپلینت بینی را بر میداریم از استحمام و رفتن به سونا و غیره اجتناب کنید چرا که بخار می تواند تورم را تشدید کند.
  6. به مدت دو هفته بعد از عمل بینی از انجام فعالیت های سنگین بخصوص ورزش های سنگین خودداری کنید.

در چه صورت می توان نگران ورم بینی گوشتی بود؟

در صورتی که پس از گذشت یک ماه از جراحی ورم بینی رو به بهبودی نرفت و حتی بیشتر شد می توانید به جراح بینی خود مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز به صورت صحیح پیش می رود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: