جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

آبریزش بینی پس از جراحی

آبریزش بینی پس از جراحی ، از عوارض کوتاه مدت و بی خطر جراحی بینی به حساب می آید. هنگامی که عمل بینی انجام می شود، حین جراحی به علت دستکاری هایی که بر روی بافت کناره بینی و مخاط آن صورت می گیرد، امکان دارد تا بر روی عملکرد بینی و شرایط فیزیولوژیک بافت های آن به صورت موقت تغییراتی اتفاق بیفتد، که آبریزش بینی پس از جراحی بینی ، یکی از این تغییرات می باشد.

آبریزش-بینی-پس-از-جراحی

آبریزش بینی پس از جراحی تا چه زمان ادامه دارد ؟

آبریزش بینی بعد از عمل بینی در نهایت ممکن است تا دو ماه طول بکشد و پس از آن بهبود خواهد یافت و موضوع نگران کننده ای نیست.

در صورتی که آبریزش بینی بعد از عمل ، بیشتر از دو ماه ادامه پیدا کرد، مطمئناً فرد مشکلات حساسیتی دارد و لازم است تا با مراجعه به بهترین جراح بینی تحت درمان دارویی آلرژی قرار بگیرد. امکان این که فرد طی این مدت فرد با خوردن نوشیدنی یا خوراکی های داغ دچار آبریزش بینی بشود نیز وجود دارد که البته درمان پذیر می باشد و جای نگرانی نیست.

علت آبریزش بینی بعد از عمل بینی چیست؟

افرادی که مبتلا به بیماری های آلرژی هستند، آبریزش بینی پس از جراحی بینی ، ناشی از حساسیتی است که دارند و اکیداً توصیه می شود تا مراقبت های پس از جراحی بینی را بادقت انجام بدهند، که مهم ترین آن استفاده از سرم شستشوی بینی است. شستشوی بینی با سرم موجب می گردد تا مخاط بینی سریع تر به حالت نرمال قبل از عمل بینی بازگردند.

آبریزش بینی پس از جراحی ممکن است به سبب ورم مخاط بینی بروز پیدا کند. این عارضه، به مرور با برطرف شدن ورم، از بین می رود. همچنین آبریزش بینی امکان دارد به سبب تأثیر داروی بیهوشی بر روی بینی پدیدار شود.

از دیگر علت های آبریزش بینی می توان به سرماخوردگی یا آنفولانزا اشاره کرد. پس از رینوپلاستی بدن تا حدودی ضعیف می شود و عوامل بیماری زا به راحتی می توانند بر روی آن تأثیر گذارند. بنابراین فرد ممکن است در این مدت دچار سرما خوردگی یا آنفولانزا شود. یکی از علائم این بیماری ها آبریزش بینی است.

چه دلایلی سبب بروز آبریزش دائمی بینی ، پس از عمل جراحی می شوند ؟

آبریزش بینی پس از جراحی ، معمولا به عنوان یکی از عوارض کوتاه مدت بعد از عمل بینی ، شناحته می شود ؛ ولی در مواردی که در ادامه مقاله به آن ها اشاره می کنیم ، ممکن است آبریزش دائمی در بیمار ایجاد شود ، که باید توسط پزشک مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد ، تا اقدام درمانی متناسب با آن صورت بگیرد:

  • آسیب دیدن شاخک های بینی حین جراحی

به برجستگی های درون سوراخ های بینی ، که توسط لایه مخاطی بینی در برگرفته شده اند ، شاخک های بینی می گویند. این شاخک ها در درون بینی ، سطح پوششی بینی را به منظور گرم و مرطوب کردن هوای مورد تنفس ، افزایش می دهند. بزرگ شدن شاخک های بینی به دلیل آلرژی ، می تواند سبب مسدود شدن راه تنفسی شود. برای اصلاح این وضعیت در حین جراحی ، شاخک ها نیز کوچکتر می شوند ؛ در صورتی که شاخک های بینی بیش از اندازه کوچک شوند ، پس از عمل بینی ، شاهد آبریزش مضاعف از بینی ، خواهیم بود.

  • کوچک کردن مسیر تنفسی

عدم مهارت و تجربه افراد فاقد صلاحیت جراحی ، سبب می شود که در حین عمل ، بافت های بسیاری از بینی حذف شود ، تا بینی فرم لازم را بگیرد. حذف بافت ها می تواند ، منجر به کوچک شدن مخروط داخلی بینی شود ، و این امر سبب بروز مشکلات تنفسی ، از جمله گرفتگی بینی یا آبریزش بینی پس از جراحی شود. گاهی نیز آسیب به بافت ها ، ناشی از عمل بینی به فرم عروسکی ، بنا به تقاضای بیمار می باشد. البته در تکنیک های جدید عمل بینی ، که توسط جراحان بینی کارآزموده رعایت می شود ، عمل حذف در بافت های بینی انجام نمی شود ؛ بلکه برای اعمال تغییرات مورد نیاز ، ساختارهای بینی اصلاح و جابه جا می گردند.

  • عارضه وازوموتور رینیت

این عارضه در اثر جراحت ناشی از جراحی بینی ، توسط افراد فاقد مهارت و تجربه ایجاد می شود. مهمترین نشانه بروز این عارضه ، جریان دائمی آبریزش بینی پس از جراحی ، است که با قرار گرفتن بیمار در معرض سرما یا خوردن غذا ، این حالت تشدید می شود. البته این عارضه با درمان دارویی توسط پزشک ، قابل کنترل است.

درمان آبریزش بینی بعد از عمل جراحی

به منظور جلوگیری از این مورد و کاهش احتمال بروز آبریزش بینی پیشنهاد می شود در فصل گرما که احتمال سرما خوردگی کمتر است برای رینوپلاستی اقدام کنید و پس از جراحی در معرض مستقیم سرمای کولر قرار نگیرید. همچنین اگر فردی از نزدیکان شما سرما خورده است از او بخواهید تا از شما فاصله بگیرد.

اگر به هر علت پس از رینوپلاستی، به سرماخوردگی دچار شدید، جهت برطرف کردن آبریزش ناشی از آن، به هیچ عنوان خودسرانه دارو مصرف نکنید . در این شرایط لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که آبریزش بیش از 1 الی 2 ماه طول بکشد، ممکن است دلیلی جز رینوپلاستی داشته باشد.

افرادی که پس از رینوپلاستی، از آبریزش بینی رنج می برند، برای درمان آن می توانند از قطره های سدیم کلراید مخصوص بینی استفاده کنند. این قطره ها به برطرف کردن هرگونه آبریزش و ترشح از بینی کمک می کنند.

در صورت تشدید آبریزش و ترشح بینی که بیشتر در افرادی که به حساسیت دچار هستند، شایع می باشد، می توانید از اسپری آنتی هیستامین مخصوص بینی استفاده کنید. همچنین مصرف قرص های آنتی هیستامین می تواند برای برطرف سازی این شرایط، مؤثر واقع شود.

مؤثرترین درمان برای آبریزش بینی پس از جراحی ، شستن آن با سرم است. توصیه می شود بینی خود را 4 مرتبه در روز با استفاده از سرم شسته و تمیز نمایید. بدین صورت آلودگی های وارد شده به بینی و هر عامل خارجی دیگر که سبب آبریزش می شود، از بین خواهد رفت.

گاهی اوقات آبریزش بینی یا ترشحات آن ممکن است خونی باشند. در صورتی که فرد مخاط بینی را خارج کند، سبب تحریک مویرگ های آن شده و شاهد خارج شدن خون از بینی خواهد بود. عطسه کردن نیز یکی دیگر از علت های آن می باشد.

بنابراین بهتر است به مدت 2 الی 4 هفته یا بیشتر بینی خود را دستکاری نکنید و تنها با استفاده از سرم آن را تمیز کنید.

در برخی موارد دیده شده است که به دلیل ساختار حساس بینی فرد، حتی سال ها پس از انجام جراحی ممکن است با یک عامل تحریک کننده ملایم، بینی فرد به صورت آبریزش نسبت به آن، به سرعت واکنش نشان دهد.

آیا آبریزش بینی بر نتیجه نهایی رینوپلاستی تأثیر می گذارد؟

باید گفت که این امر تأثیری بر ظاهر و فرم نهایی بینی نمی گذارد مگر آن که فرد برای تمیز و پاک کردن بینی، فشار بیش از حدی به آن وارد سازد.

تذکر مهم :

در برخی اذهان این شایعه به وجود آمده که ممکن است آبریزش بینی پس از جراحی به گونه ای باشد که فرد متوجه آن نشود. باید گفت همچین امکانی وجود ندارد.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: