جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

استحمام بعد از عمل جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی ، به اندازه خود جراحی حائز اهمیت می باشد؛ استحمام بعد از عمل جراحی بینی یکی از نکات مهم مراقبتی پس از رینوپلاستی است. چند روز بعد از عمل بینی میتوان دوش گرفت ؟ حمام کردن بعد از رینوپلاستی چگونه است ؟ این سوالات از جمله شایع ترین پرسش هایی هستند که افراد از جراح معالج خود می پرسند. با ما در این مقاله از سایت دکتر بشارتی زاده بهترین جراح بینی تهران همراه باشید تا اطلاعات جامع و کاملی در این خصوص به دست آورید.

 

استحمام بعد از عمل جراحی بینی

 

چند روز بعد از عمل بینی میتوان حمام کرد؟

به طور کلی در زمان اتمام جراحی زیبایی بینی ، جراح معالج اقدام به قرار دادن اسپلینت ( گچ ) و پانسمان بر روی بینی شما کرده و توصیه می کند که به مدت 7 تا 10 روز مراقب خیس شدن گچ باشید. بنابراین باید اشاره داشت که شستشوی صورت بعد از رینوپلاستی و رفتن به حمام تا 10 روز ممنوع است.

اگر گچ بینی یا اسپلینت خیس بشه چیکار کنیم؟

اسپلینت در حقیقت ، نوعی قالب پلاستیکی می باشد که در پایان فرآیند عمل ؛ با هدف محافظت از بینی و نیز حفظ فرم جدید بینی طی روند ترمیم ، بر روی بینی قرار داده می شود. نگهداری صحیح از اسپلینت بعد از رینوپلاستی ، امری ضروری می باشد ؛ از این رو طی 7 الی 10 روز اول پس از عمل زیبایی بینی که قرار است اسپلینت بر روی بینی باشد ، از شستشوی صورت و استحمام خودداری کنید.اما چنانچه نیاز ضروری به استحمام بعد از عمل جراحی بینی داشتید، می توانید به شیوه ای که در ادامه توضیح داده ایم ؛ دوش بگیرید. خیس شدن اسپلینت سبب می شود که شل شده و کارایی خود را از دست دهد ، حتی ممکن است موجب بروز تاثیرات سوء بر نتیجه جراحی شود.

نحوه صحیح استحمام بعد از عمل جراحی بینی

لازم به ذکر است که رفتن به سونا و همچنین استفاده از آب با درجه حرارت بالا ، حتی برای شستن گردن به پایین و به طور کلی قرارگیری در فضاهای خیلی گرم که سبب تشدید التهاب و تورم بینی می شوند ؛ طی هفته های ابتدایی پس از جراحی زیبایی بینی ممنوع می باشد ؛ از این رو افراد باید در هفته های اولیه بعد از رینوپلاستی از رفتن به این فضاها خودداری نمایند، اما در صورتی که خواستید دوش بگیرید طبق روند ذیل عمل کنید.

  • در صورتی که پس از رینوپلاستی و قبل از برداشتن اسپلینت ، قصد استحمام داشتید؛ هرگز نباید به تنهایی اقدام به دوش گرفتن کنید، بلکه باید با کمک یکی از نزدیکان تان این کار را انجام دهید.
  • در حالت کلی برای استحمام بعد از عمل جراحی بینی ، صرفا باید از گردن به پایین بدن تان را به کمک دوش های تلفنی ( متحرک ) و با آب ولرم بشویید تا دچار سرگیجه نشوید.
  • جهت شستن سر و موها ، حتما از روش مرسوم در آرایشگاه ها استفاده کنید.
  • بدین ترتیب که بر روی یک صندلی نشسته و سر خود را به سمت عقب خم کنید و از شخص همراه تان بخواهید تا موهای تان را به آرامی ( بدون آن که گچ بینی را خیس کند ) بشوید.
  • توجه داشته باشید که برای شستشوی موها نیازی به استفاده از شوینده به میزان زیاد نیست؛ چرا که باید بتوان در هنگام آبکشی موها، کف تولید شده را مهار کرد.

 

استحمام بعد از عمل جراحی بینی

 

استحمام و شستشوی صورت بعد از عمل بینی

از آنجا که تا مدتی پس از انجام جراحی زیبایی بینی گچ یا اسپلینت بینی و حتی چسب بینی نباید خیس شود، توصیه می کنیم از شستشوی صورت و استحمام بعد از عمل جراحی بینی خودداری کنید، اما می توانید اطراف بینی را با استفاده از موارد ذیل تمیز کنید:

  • شستشوی صورت با پدها
  • استفاده از مواد پاک کننده غیر صابونی
  • استفاده از مرطوب کننده های ضد حساسیت و بدون عطر

نکته ای که باید بسیار به آن هنگام استفاده از این نوع پاک کننده ها توجه داشته باشید این است که پاک کننده ملایم و نرم باشد حتی اگر قبل از عمل بینی پوست شما به آن حساسیتی نشان نداده باشد این امکان وجود دارد که پس از جراحی پوست شما حساس شود. استفاده از یک پاک کننده ملایم میتواند باعث کاهش قرمز و حساسیت پوست شود ، تمیز کردن صورت در روز های ابتدایی با دستمال بهتر از استحمام بعد از عمل جراحی بینی می باشد.

چه زمانی می توانم برای برداشتن گچ بینی اقدام کنم ؟

بعد از گذشت زمان توصیه شده ( معمولا 7 الی 10 روز ) ، باید برای برداشتن اسپلینت به مطب جراح معالج تان رجوع کنید. البته به توصیه پزشک ، باید روز قبل از اینکه به مطب جراح بروید ؛ بدون آن که نگران خیس شدن گچ بینی باشید ، با خیال آسوده استحمام کنید و اجازه دهید گچ بینی به خوبی آب خورده و مرطوب شود تا هنگام برداشتن آن از روی بینی ، احساس درد نکنید، پس می توان گفت اولین استحمام بعد از عمل جراحی بینی قبل از مراجعه برای برداشتن گچ از روی بینی می باشد.

ناگفته نماند که جراح پس از برداشتن گچ بینی ، اقدام به زدن چسب به بینی شما می نماید. لازم به ذکر است که پس از برداشتن اسپلینت و در مدت زمانی که چسب روی بینی تان هست ، استحمام برای شما بلامانع خواهد بود. در صورت خیس شدن چسب بینی در هنگام دوش گرفتن ، باید پس از خروج از حمام حتما آن را با باد خنک سشوار خشک کنید.

ضمنا توجه داشته باشید چنانچه چسب بینی در حین استحمام بعد از عمل جراحی بینی کاملا خیس شده و بخشی از آن از بینی جدا شد، می توانید آن را به طور کامل برداشته و سپس بینی خود را با احتیاط و به وسیله صابون بشویید و نهایتا پس از خروج از حمام به پزشک خود مراجعه کنید تا مجددا به بینی شما چسب بزند. لازم به ذکر است در صورتی که چسب زدن بینی ، به شما آموزش داده شده است ؛ می توانید خودتان اقدام به چسب زدن کنید.

 

استحمام بعد از عمل جراحی بینی

 

چه زمان می توان به طور نرمال دوش گرفت؟

تعیین زمان دقیق برای از سر گرفتن دوش گرفتن یا استحمام کردن نرمال، در بیماران مختلف متفاوت می باشد. این امر به جراحی آنها و سرعت پیشرفت شان در فرایند ریکاوری وابسته است. گاهی یک هفته یا بیشتر زمان لازم است تا بتوان استحمام بعد از عمل جراحی بینی به طور نرمال را از سر گرفت. حتماً در این خصوص با جراح خود گفتگو کرده و دستورالعمل های او را با دقت دنبال کنید.

نکاتی در خصوص اولین دوش گرفتن بعد از جراحی

وقتی اولین دوش های خود را بعد از جراحی پلاستیک بینی و سایر جراحی های پلاستیک می گیرید، حتماً به نکات زیر توجه کنید:

  • ناحیه جراحی را خشک نگه دارید: محل برش ها را بپوشانید و از قرار گرفتن ناحیه جراحی در معرض آب مستقیم خودداری کنید. برای انجام این کار، دقیقاً آموزش های جراح خود را دنبال کنید. باید ناحیه جراحی شده، خشک بماند.
  • از دوش های دستی استفاده کنید: دوش دستی در مقایسه با دوش های ثابت، گزینه بهتری می باشد. چون با استفاده از دوش های دستی، ناحیه جراحی شده بینی که در صورت واقع است، مرطوب یا خیس نمی شود.
  • زمان استحمام بعد از عمل جراحی بینی خود را کوتاه کنید: اولین دوش گرفتن ها بمنظور پیشگیری از بروز التهاب، و برای خشک نگه داشتن ناحیه جراحی، باید کوتاه و مختصر باشد.
  • خودتان را به طور کامل خشک کنید: بعد از دوش گرفتن مختصر و کوتاه، خودتان را به طور کامل خشک کنید. ناحیه درمان را با حوله، محکم مالش ندهید و بسیار آرام و با ملایمت، آن را خشک کنید تا از عدم وجود هر گونه رطوبت در آن ناحیه اطمینان حاصل شود. سپس اجازه بدهید تا ناحیه درمان در هوای آزاد به طور کامل خشک شود.

سخن پایانی

زیباجویان عزیز رعایت نکات بعد از جراحی اعم از استحمام بعد از عمل جراحی بینی ، شستشوی بینی و غیره از خود جراحی بسیار مهم تر می باشد پس با رعایت تمامی مواردی که جراح بینی به شما توصیه می کند به کسب نتیجه بهتر از عمل کمک نمایید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: