جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

تنفس پس از جراحی بینی

یکی از نگرانی های افراد برای جراحی بینی ، امکان بروز مشکلات تنفس پس از جراحی بینی می باشد، که اگر در هنگام عمل بینی اصولی از قبیل رفع پولیپ بینی و ضایعه ها، اصلاح صحیح توربین و شاخک ها و غیره با دقت و صحیح رعایت شود، می توان این اطمینان را داشت حتی اگر بینی کوچک شده باشد با هیچ گونه مشکل تنفسی بعد از عمل بینی مواجه نخواهید شد. اگر به دنبال فهمیدن علت بروز تنگی تنفس بعد از رینوپلاستی هستید یا می خواهید با راه های بهبود تنفس پس از جراحی بینی آشنا شوید ، این مقاله از سایت دکتر بشارتی زاده بهترین جراح بینی تهران را از دست ندهید.

 

تنفس بعد از جراحی بینی - دکتر بشارتی زاده

 

اکثر مراجعین بر این باورند که پس از عمل جراحی زیبایی بینی ، دچار مشکلات تنفسی خواهند شد و متقابلاً برخی افراد تصور می کنند مشکل تنفس حتما برطرف خواهد شد. لازم به ذکر است اگر مشکل تنفس مربوط به انحراف تیغه میانی باشد یا مشکل از دریچه های داخلی باشد، در حین عمل جراحی زیبایی امکان برطرف کردن آن وجود دارد.

خشکی و گرفتگی بینی بعد از عمل نیز گاهی باعث بروز مشکلات تنفسی می شود، که این گرفتگی ها گذرا یا طولانی می باشد و عمدتاً گرفتگی های زود گذر به دلیل تورم داخلی بعد از عمل است و بخش زیادی از ورم داخلی و بیرونی بینی در طی هفته های اول تا حد زیادی کاهش می یابد. اما از بین رفتن ورم بطور کامل چند ماهی زمان می برد. البته زخم های طبیعی که در بینی به واسطه عمل ایجاده شده نیز خود موجب مشکلات تنفسی می شود.

ایا تنگی نفس بعد از عمل بینی طبیعی است ؟

کیپ شدن بینی و تنگی آن در بسیاری از مواقع به دلیل وجود ترشحات بسیار زیاد بعد از جراحی بینی و التهاب و ورم های موجود می باشد. این اتفاق تا چندین ماه بعد از رینوپلاستی نیز کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی در رابطه با وجود تنگی نفس نیست.

نکاتی درباره تنفس پس از جراحی بینی

همان طور که اشاره شده است برخی از مشکلات تنفسی موقتی بوده و در نتیجه ورم و دیگر اثرات جانبی پس از جراحی نمود پیدا کرده اند. از آن جایی که شما در این مدت نمی توانید درون بینی خود را تمیز کنید ممکن است مخاط و مواد خارجی وارد شده به بینی همان جا باقی بمانند و راه تنفس را مسدود کنند. در این صورت می توانید از اسپری بینی سدیم کلراید استفاده کنید.

ورم خارجی بینی و دیواره داخلی آن نیز ممکن است مجرای تنفسی را به طور موقت تنگ کند و نفس کشیدن کمی دشوار شود. می توانید با قرار دادن کمپرس یخ بر روی بینی، به کاهش تورم در آن ناحیه کمک کنید که در نتیجه آن دشواری تنفس هم برطرف خواهد شد.

البته برخی از مشکلات تنفسی بعد از عمل بینی ایجاد شده ممکن است به مدت طولانی تری باقی بمانند یا حتی برای برطرف کردن آن ها لازم به انجام رینوپلاستی ترمیمی باشد. اگر مسیر تنفس یا مجرای تنفس تضعیف شود، یا استخوان بینی و دیواره جانبی بینی بیش از حد نرمال تنگ و باریک شوند، اختلالات تنفسی بروز پیدا می کنند. هر تغییری که در مجرای تنفس درونی بینی و سوراخ های بینی ایجاد شود، در صورت اعمال نادرست آن، می تواند در پروسه نفس کشیدن اثر گذار باشد.

 

تنفس پس از جراحی بینی

 

یکی از مواردی که پس از انجام عمل زیبایی بینی ممکن است در عملکرد تنفس اختلال ایجاد کند مربوط به مجراهای تنفسی می شود. ممکن است طی عمل بینی، جراح مجراهای تنفسی را بیش از حد باریک کرده باشد که در نتیجه آن شما متوجه دشواری در تنفس می شوید. این عارضه معمولاً پس از برطرف کردن قوز و برآمدگی بینی رخ می دهد.

عامل دیگری که امکان دارد تنفس پس از جراحی بینی را دچار مشکل کند، خونریزی بینی است. این عارضه معمولاً زمانی رخ می دهد که بر روی سپتوم بینی حفره ای ایجاد شده باشد. به همین دلیل بافت داخلی بینی خشک شده و مستعد خونریزی می باشد؛ به خصوص زمانی که بینی شما به واسطه عامل تحریک کننده ای همچون عطسه، تحریک شود.

فاکتور دیگری که می تواند مسبب بروز مشکلات تنفسی پس از جراحی بینی باشد، برش و خارج کردن بخش زیادی از بافت غضروفی بینی است. این امر سبب می شود تا دو دیواره جانبی بینی هنگام انجام عمل دم به هم دیگر برخورد کنند و راه تنفس را مسدود سازند. البته این مشکل قابل درمان است. فرد می تواند تحت جراحی ترمیمی بینی قرار گیرد و جراح طی عمل، با بکارگیری تکنیک پیوند می تواند این مشکل را برطرف سازد.

در برخی موارد خاص پس از عمل، ممکن است جراح درون بینی برای جلوگیری از خونریزی و حفظ ساختار بینی از تامپون بینی استفاده می کند. این امر خود، تنفس را برای چند روز دشوار می کند. در این مدت بهتر است از راه دهان تنفس کنید. پس از چند روز تامپون از بینی خارج می شود. در گذشته برای تمام بیماران از این تامپون مخصوص استفاده می شد اما امروزه فقط برای افرادی  که شرایط خاصی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر موارد علل بروز مشکلات تنفسی میتوان به بزرگ شدن بیش از حد شاخک های بینی و انحراف تیغه بینی اصلی اشاره کرد که این موارد نیز به سهولت درمان می شود.

مشکلات رایج تنفسی بعد از عمل بینی کدامند ؟

در بعضی از موارد، بیمار بعد از عمل بینی ، ممکن است اشکالاتی را در تنفس پس از جراحی بینی ، داشته باشد. البته در بیشتر موارد ، این مشکلات مدتی پس از عمل بینی برطرف می شوند و جای نگرانی نیست. مشکلات زیر سبب

اختلال در تنفس پس از عمل بینی می شوند :

  • گرفتگی بینی

پس از جراحی ، تا مدتی بینی دچار ورم می شود ، که این ورم علاوه بر ناحیه خارجی بینی ، در داخل بینی نیز روی می دهد. بروز ورم در داخل بینی سبب می شود ، که حجم فضای طبیعی که برای تنفس در بینی وجود دارد ، کمتر شده و در نتیجه با محدود و مسدود شدن مجرای تنفس بینی ، بیمار دچار گرفتگی بینی شود. البته جراحی بینی توسط جراح کارآزموده سبب می شود ، که اگر چنین حالتی بعد از عمل رخ داد ، حداکثر ظرف مدت 1 ماه برطرف شود.

  • سوت کشیدن بینی

این عارضه به اندازه گرفتگی بینی ، برای بیمار ترسناک نیست ؛ ولی می تواند سبب بروز صدای سوت ، در هنگام دم و بازدم بیمار شود. کوچک شدن بیش از اندازه سوراخ های بینی در حین جراحی ، یکی از مهم ترین دلایل بروز این مشکل می باشد. زیرا هوا با عبور از مسیر تنفسی تنگ و باریک ، می تواند صدایی سوت مانند ایجاد کند. پولیپ بینی ، آلرژی و حساسیت و التهاب ریه یا سینوس ها ، از دیگر دلایل ایجاد صدای سوت در هنگام تنفس پس از جراحی بینی می باشد.

  • تنگی نفس

معمولا بروز تنگی نفس ، در اکثر افرادی که عمل بینی را انجام داده اند ، موقتی است و با گذشت 2 الی 3 هفته این مشکل برطرف می شود. وجود لخته های خون در بینی ، ورم بافت ها در داخل بینی و التهاب ناحیه مخاطی بینی ، از دلایل طبیعی بروز تنگی نفس در بیمار ، می باشند. البته در مواردی که تنگی نفس ، به دلیل جراحی بینی غیر حرفه ای ایجاد شده باشد ، معمولا برای برطرف کردن آن ، نیاز به جراحی ترمیمی بینی می باشد.

 

تنفس-پس-از-جراحی-بینی

 

مشکل تنفسی بعد از عمل بینی تا کی ادامه دارد

همانطور که می دانید بعد از انجام عمل زیبایی بینی تنفس برای بیماران به دلیل وجود اسپلینت و همچنین تورم و التهاب بافت های داخلی کمی سخت و آزار دهنده می باشد ، از همین رو افراد به دنبال این هستند که بدانند این نوع مشکلات تا چه زمانی ادامه دارد. در پاسخ سوال مشکل تنفسی بعد از عمل بینی تا کی ادامه دارد ؟ می توان این گونه گفت که مشکل تنفس بعد از جراحی بینی به روش بسته ممکن است با مشکلاتی که بر اثر رینوپلاستی باز به وجود می آید کاملا متفاوت باشد. بسته به عوامل مختلفی مانند روش جراحی ، سن ، خصوصیات بدنی ، میزان تورم و التهاب و موارد این چنینی زمان بهبودی عوارض تنفسی بعد از عمل رینوپلاستی در هر فرد متفاوت بوده و ممکن است تا سه هفته یا حتی بیشتر نیز به طول انجامد.

آیا بروز مشکلات تنفسی بعد از جراحی بینی خطرناک است؟

اگر چه که تنفس سخت بعد از عمل زیبایی بینی می تواند بسیار آزار دهنده باشد ، اما برای درمان آن ها نیز روش های مختلفی وجود دارد. نمی توان گفت مشکلات تنفسی خطرناک هستند اما از آنجایی که باعث کاهش سطح اکسیژن خون بدن می شوند ، ممکن است خطرارتی را به دنبال داشته باشد. در صورتی که مشکلات تنفسی بعد از رینوپلاستی ادامه دار بودند و با عمل کردن به توصیه های پزشکی بهبود پیدا نکردند ، حتما باید به صورت حضوری به جراح بینی خود مراجعه کنید و از او راه درمان بخواهید.

بهترین اسپری برای گرفتگی بینی بعد از عمل

همچنین برای رفع گرفتگی بینی پس از عمل ، اسپری هیدراته نمکی سرمایشی می ‌تواند موثر باشد. این اسپری ‌ها حاوی محلول های سرمایی مانند سولین هستند که به مخاط‌ ها کمک می ‌کنند و در بهبود گرفتگی بینی و تسریع فرآیند بهبودی کمک می ‌کنند. همچنین ، قبل از استفاده از هر نوع اسپری ، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و دستورات و راهنمایی‌ های او را دنبال کنید. از اسپری های کورتیکواستروئیدی نیز ممکن است استفاده شود. این نوع اسپری ها موجب کاهش التهاب و تورم در مجرای بینی می ‌شوند.

آیا با جراحی بینی راه تنفسی باز می شود؟

بله ، عمل کردن بینی می‌ تواند بهبود راه تنفسی ناشی از مشکلات ناحیه بینی را ایجاد کند. اگر مشکلات تنفسی شما به دلیل عوارض ساختاری یا تغییرات در بینی باشد ، رینوپلاستی ممکن است به عنوان یک راه حل موثر مطرح شود. علائمی که نشان‌ دهنده نیاز به بهبود راه تنفسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انسداد بینی:

مشکل در گذر هوا از مسیر بینی می‌ تواند به دلیل انسداد ناشی از انحراف بینی یا تورم مخاط باشد.

  • تنفس سریع یا دشواری در تنفس:

اگر دشواری در تنفس یا نیاز به تلاش بیشتر برای تنفس را تجربه می ‌کنید، ممکن است ناشی از مشکلات بینی باشد. تنفس پس از جراحی بینی بهبود پیدا خواهد کرد.

  • تنفس از دهان:

اگر به طور مداوم از دهان تنفس می ‌کنید به جای بینی، این نشان ‌دهنده مشکلات تنفسی ممکن است.

  • ریه‌های مکرر:

انسداد بینی می‌ تواند به عنوان عاملی برای بروز ریه‌ های مکرر و یا عفونت‌ های تنفسی مطرح شود.

  • خستگی و کمبود انرژی:

تلاش بیشتر برای تنفس ممکن است باعث خستگی زیاد و کمبود انرژی شود.
رینوپلاستی به عنوان یک جراحی بینی می ‌تواند مشکلات ساختاری بینی را اصلاح کرده و بهبود راه تنفسی را فراهم آورد. این شامل برداشتن انحراف‌ بینی یا اصلاح سایر مسائل ساختاری می‌ شود.

سخن پایانی

در آخر زخم کردن و تغییر و تحول در ساختار اصلی بینی نیز موجب مشکلات تنفسی می باشد که با انتخاب بهترین جراح بینی تهران که ماهر و زبردست است می توان از بروز اینگونه مسائل جلوگیری کرد. به توجه به اینکه جراحی زیبایی بینی در کشور ما از رایج ترین عمل های زیبایی است، اکثر متقاضیان فقط به زیبایی ظاهری بینی و هزینه عمل توجه می کنند و به مسائل مهم تر از قبیل انتخاب پزشک متبحر، روش عمل جراحی و کلینیک مربوطه که در واقع تضمین عدم عوارض بعد از عمل می باشد، توجه چندانی ندارند. لذا می توان با تحقیق و دقت بیشتر از بروز خطرات احتمالی مصون ماند.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: