جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

درمان شکستگی بینی

درمان شکستگی بینی با جراحی بینی ؟؟؟ با در نظر گرفتن این موضوع که بینی در مرکز صورت قرار دارد، آسیب پذیری استخوان بینی و احتمال تروما ( شکستگی بینی )، نسبت به سایر اعضا ، امری طبیعی است. شکستگی بینی در زیبایی ظاهری چهره فرد، بسیار تاثیر گذار است و علاوه بر آن بروز اختلال در امر تنفس می باشد، لذا درمان شکستگی بینی بسیار مهم است و باید توسط یک جراح ماهر و با دقت بالایی صورت گیرد.

ضرب دیدگی بینی به طور معمول ، در اثر زمین خوردن ، برخورد با اجسام و ضربه زدن توسط فرد دیگری ، اتفاق می افتد و درد سختی را به همراه دارد. در این شرایط شخص ، دچار خون ریزی و مشکلات تنفسی می گردد و بینی از درون و بیرون متورم می شود. حتی امکان بروز کبودی در اطراف چشم نیز ، وجود دارد. شکستگی بینی ساختمان غضروفی و استخوانی را تحت تاثیر قرار می دهد و در این صورت در تیغه بینی ، امکان دارد یک لخته خون موجب بروز اختلال در تنفس گردد.

درمان شکستگی بینی

برای درمان شکستگی بینی چه موقع به پزشک مراجعه کنید ؟

زمانی که به بینی تان ضربه وارد شد، باید فوری به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، تا بینی تان مورد معاینه و بررسی قرار بگیرد. برای پیشگیری از این که مشکل شکستگی بینی حاد شود، اقدام های لازم سریع تر انجام شود. در صورتی که مردد بودید که دچار تروما ( شکستگی بینی ) شده اید، به یک متخصص جراح سر و گردن نیز می توانید مراجعه نمایید.

اگر در روز های اولیه به پزشک مراجعه کنید، احتمال این که بتوان درمان فوری انجام داد، بیشتر است، ولی در صورتی که بعد از دوهفته اقدام نمایید، احتمال اینکه مجبور بشوید تا چند ماه برای درمان شکستگی بینی و ترمیم بینی صبر کنید، وجود دارد. لذا توصیه می شود با مراجعه به موقع و انجام پیگیری های لازم از بروز مشکلات و عوارض احتمالی پیشگی نمایید.

چرا بینی باید بعد از آسیب دیدگی و شکسته شدن تحت درمان قرار گیرد؟

وقتی استخوان و غضروف در بینی می شکند، کبودی و تورم به صورت آنی اتفاق می افتد. مثل هر شکستگی استخوان دیگری، بینی شکسته نیز چیزی نیست که بخواهید بی اهمیت از کنار آن عبور کرده و به دنبال راه درمان برای آن نباشید.

مشاوره با جراح بینی به شما در ارزیابی دامنه آسیب دیدگی و تدوین یک طرح درمان مناسب کمک خواهد کرد. رینوپلاستی بعد از شکستگی بینی بنا به دلایل زیر در نظر گرفته می شود:

  • بهبود وضعیت بینی از نظر زیبایی

یک بینی شکسته درمان نشده، به خوبی بهبود نخواهد یافت. گاهی بینی شما کج می شود یا یک برآمدگی یا اصطلاحاً قوز بر روی پل بینی تان ایجاد می گردد. تغییرات زیبایی می تواند رضایت شما از چهره تان را تحت تاثیر قرار داده و اعتماد به نفس شما را کاهش دهد.

  • بهبود عملکرد

حتی اگر تغییرات زیبایی که در اثر آسیب دیدگی بینی به وجود آمده است، ناچیز باشد، مشکلات عملکردی یا فانکشنال، موضوعاتی خواهند بود که دغدغه بیشتری را برای فرد ایجاد خواهند کرد. یک بینی شکسته می تواند باعث آسیب دیدگی بخش های داخلی بینی از قبیل کج شدن سپتوم یا انسداد مجاری بینی شود. این آسیب ها می تواند مشکلاتی را در نفس کشیدن، بازگشت یا عود عفونت های سینوسی و حتی بروز مشکلاتی در زمان خوابیدن، ایجاد نماید. جراحی بینی برای بهبود عملکرد بینی و بازیابی مسیر جریان هوای بی عیب و نقص، موثر واقع می شود.

  • جلوگیری از تشکیل لخته های خون

بعد از آسیب دیدگی بینی، یک جریان ناگهانی جاری شدن خون به ناحیه آسیب دیده اتفاق می افتد. این امر باعث ایجاد کبودی و تورم داخلی در بینی می شود. همچنین گاهی لخته خون نیز در داخل بینی شکل می گیرد که در صورت تحت درمان قرار نگرفتن، می تواند در سپتوم نفوذ کرده و به غضروف آسیب وارد کند. غضروف آسیب دیده باعث مختل شدن عملکرد بینی می شود و در این شرایط درمان این مشکل، بسیار دشوار خواهد بود.

چه زمان باید رینوپلاستی را به عنوان درمان شکستگی بینی باید مد نظر قرار داد؟

عمل بینی ، داخل و خارج بینی را با هدف بهبود دادن عملکرد و فرم بینی درمان می کند. این روند با استفاده از تکنیک جراحی بینی به روش باز و تکنیک جراحی بینی بسته، بعنوان دستاوردهای رایج در رینوپلاستی، قابل اجرا می باشد. تعیین نوع دستاورد استفاده شده در روند، در جلسه مشاوره قبل از جراحی بین بیمار و جراح، مورد بررسی قرار می گیرد.

به طور کلی، بهتر است جراحی بینی شکسته ظرف چند هفته بعد از وارد آمدن آسیب به بینی، و تشخیص شکستگی در این اندام، انجام شود. قرار گرفتن تحت جراحی بلافاصله بعد از آسیب دیدگی، به شما شانس بهتر بهره مند شدن از نتیجه ای مطلوب تر در بازیابی عملکرد و شکل نرمال بینی را داده و بهبود قابل ملاحظه ای را در این اندام خلق می نماید.

علل شکستگی بینی

علل رایج شکستگی بینی شامل ورزش های برخوردی، دعوا کردن، زمین خوردن و تصادف خودرویی می باشد. علائم و نشانگان بینی شکسته شامل درد، تورم و کبودی در اطراف بینی و در زیر چشم ها می باشد. بینی شما کج به نظر می رسد و گاهی نفس کشیدن برای شما دشوار می باشد.

علائم بینی شکسته

کبودی در اطراف چشم ها یا اندکی انحراف در بینی

اگر استخوان بینی تحت فشار قرار گرفته و به یک طرف متمایل شده باشد، درمان سریع برای جا انداختن آن، گزینه ایده آلی می باشد. استفاده از کمپرس یخ برای فرو نشاندن تورم تا زمان معاینه بینی توسط پزشک، توصیه می شود.

نکته ای که از اهمیت بسیار زیادی بر خردار است این است که آیا استخوان بینی از جا درآمده یا شکسته شده است. تصویر برداری اشعه x یا سی تی اسکن می تواند به تائید از جا درامدگی یا شکستگی بینی کمک کند.

جراحی بینی شکسته

اگر از جا درآمدن استخوان بینی شدید باشد، جراح تلاش می کند تا تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی، استخوان بینی را صاف کند. این کار معمولاً ظرف 7 تا 10 روز بعد از وارد آمدن آسیب انجام می شود، چون پس از این مدت زمان، استخوان بینی در موقعیت از جا درآمده خود، شروع به بهبود یافتن می کند. جابجا شدن استخوان بینی در اثر وارد آمدن ضربه اغلب باعث بروز مشکلات تنفسی می شود، بنابراین رینوپلاستی بعنوان یک روند اصلاحی برای درمان شکستگی بینی مورد نیاز می باشد.

عمل دماغ شکسته اغلب به صورت یک روند سرپایی انجام می شود و بیمار پس از طی یک دوره یک هفته ای یا ده روزه، پس از فروکش کردن تورم و کبودی، می تواند در میان عموم ظاهر شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: