جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

شیردهی و جراحی بینی

بانوان برای جراحی بینی نسبت به آقایان از محدودیت های بیشتری برخوردار هستند و نگرانی و سوالات بیشتری برای آن ها وجود خواهد داشت ،یکی از سوالات متدوال آن ها این است که آیا در دوران شیردهی میتوان عمل بینی انجام داد ؟ به همین منظور در این مقاله به موضوع شیردهی و جراحی بینی می پردازیم.

مادران شیرده نگران هستند که پس از عمل بینی ، برای شیردهی به فرزند خود دچار مشکل نشوند و جراحی زیبایی بینی مانعی برای شیردهی شان نباشد و آرامش نوزادشان تحت شعاع قرار نگیرد.

شیردهی و جراحی بینی

آیا شیردهی و جراحی بینی باهم تداخل دارند؟

در پاسخ به این سوال که شیردهی و جراحی بینی با هم تداخلی دارند یا خیر ؟ باید گفت جراحی زیبایی بینی مشکلی را برای مادر و نوزاد ایجاد نمی کند و تنها موردی که باید رعایت شود، این است که با توجه به دارو هایی که برای بی حسی یا بیهوشی ( آرام بخش ، خواب آور و مسکن هایی ) که در حین عمل رینوپلاستی استفاده می شود، مادر تا 12 ساعت بعد از اتمام جراحی قادر نیست تا به نوزاد خود شیر بدهد و دارو های بیهوشی پس گذشت این مدت آثار داروی بیهوشی در بدن مادر باقی نمانده و مادر به راحتی و بدون نگرانی می تواند به فرزند خود شیر بدهد.

در رابطه با مسکن ها و آنتی بیوتیک هایی که لازم است تا در دوران نقاهت پس از جراحی  مادر استفاده نماید، نیز نگران نباشید، چرا که جراح بینی با توجه به این که شما یک مادر شیرده هستید، برای تان دارو تجویز خواهد کرد.

اقدامات قبل از جراحی بینی در دوران شیردهی

  • اولین و مهم ترین گام برای انجام رینوپلاستی انتخاب یک جراح بینی می باشد، پس از انتخاب جراح بینی مجرب برای مشاوره به مطب او بروید و با جراح  بینی حتما اینکه در دوران شیردهی هستید را مطرح کنید تا تمام موارد لازم و حساسیت ها را به شما بگویید.
  • در صورتی که بیماری خاصی دارید و دارو استفاده می کنید حتما به بهترین جراح بینی اطلاع دهید.
  • از تمامی زوایای بینی خود عکس آتلیه ای تهیه کنید تا بتوانید نتیجه قبل و بعد از جراحی را مقایسه کنید.
  • پس از آن آزمایشاتی را که جراح تجویز نموده است انجام دهید و نتیجه را برای بررسی های لازم به جراح زیبایی بینی نشان دهید.
  • سعی کنید روز قبل از جراحی استحمام کنید چرا که تا مدتی بعد از جراحی زیبایی بینی نمی توانید به حمام بروید.
  • به مدت 8 ساعت قبل از عمل چیزی میل نکنید و ناشتا برای انجام عمل زیبایی بینی مراجعه کنید.
  • حتما در روز عمل جراحی یک همراه با خود داشته باشید تا پس از عمل بتواند شما را در کارها و بازگرداندن به خانه همراهی کند.

عمل بینی در دوران شیردهی چگونه است؟

همانطور که گفته شده شیردهی و جراحی بینی منافاتی با یکدیگر ندارند، و خانمی که بچه کوچک شیرخواره دارد نیز می تواند اقدام به عمل زیبایی بینی نماید، اما باید در جلسه مشاوره این مورد را به جراح بینی اطلاع دهد تا تمهیدات لازم اتخاذ شود.

عمل بینی در شیردهی نیز مانند سایر عمل ها انجام می شود و بهترین جراح بینی با توجه به میزان ایرادات موجود در بینی بیمار یکی از روش های باز یا بسته را انتخاب می کند.

در روش باز ، یک برش کوچک بر روی کلوملا ایجاد می شود و پس از جدا کردن پوست از اسکلت تغییرات مورد نیاز بر روی بینی اعمال می شود. اما در روش بسته تمامی برش ها در داخل بینی زده می شود و هیچ برشی بر روی بینی ایجاد نمی شود.

مراقبت های بعد از جراحی بینی در دوران شیردهی

  1. جراح بینی با توجه به قرار داشتن بیمار در دوران شیردهی داروهایی را برای بعد از جراحی تجویز می نماید.
  2. بعد از جراحی سعی کنید تا به طور کامل اثر بیهوشی از بین نرفته از آغوش گرفتن فرزند خود اجتناب کنید، چرا که ممکن است در حالت نیمه هوشیار باشید نتوانید کودک را به درستی در آغوش بگیرید.
  3. برای کاهش تورم و کبودی پس از جراحی رینوپلاستی از کمپرس یخ استفاده کنید.
  4. از خوردن نمک خودداری کنید چرا که نمک باعث افزایش تورم می شود.
  5. تا مدتی از رفتن به مکان های شلوغ که امکان برخورد ضربه با بینی وجود دارد خودداری کنید.
  6. تا زمانی که گچ بینی را برنداشته اید از شستن صورت و رفتن به حمام ، استخر و غیره خودداری کنید.
  7. چسب بینی را برای کاهش ورم و فرمدهی صحیح بینی تا زمانی که جراح بینی توصیه کرده است استفاده کنید.

سایر مراقبت های بعد از عمل بینی در دوران شیردهی همانند جراحی در دوران عادی در فرد است.

شیردهی و جراحی بینی

عوارض داروی بیهوشی در شیر مادر

باید بگوییم که داروهای بیهوشی در شیر مادر هیچ عارضه جانبی برای کودک ندارد و فقط تنها نکته ای که جراح بینی به بیمار تاکید می کند که رعایت نماید این است تا چند ساعت بعد از عمل زیبایی بینی از شیر دادن به کودک خود اجتناب کنند چرا که هنوز اثر داروهای بیهوشی در بدن بیمار وجود دارد و با شیر دادن به کودک باعث انتقال آن به بدن او می شوند و کودک دچار خواب آلودگی می شود.

بنابراین توصیه می شود در این بازه برای رفع گشنگی کودک خود از شیر خود به او ندهید و از شیر جایگزین استفاده کنید.

شیردهی و جراحی بینی با لیزر

امروزه شاهد تبلیغات گسترده ای در خصوص عمل بینی با لیزر در دوران شیردهی برای مادرانی که از عوارض داروی بیهوشی می ترسند هستیم.

باید به این عزیزان بگوییم که لیزر نمی تواند در ساختار استخوانی – غضروفی بینی تغییراتی ایجاد کند و تنها باعث صاف و شفاف تر شدن پوست بینی می شود.

بنابراین گول این تبلیغات را نخورید چرا که تنها راه رفع ایرادات در بینی ، عمل زیبایی بینی می باشد.

سخن پایانی

از آنجایی که جراحی زیبایی بینی یک جراحی ضروری نمی باشد، بهتر است انجام آن به دوران پس از شیردهی موکول کنید یا در صورتی که در این دوران تصمیم به انجام جراحی بینی دارید حتما مواردی که در این مقاله ذکر شد را رعایت کنید.

با رعایت این موارد تجربه خوبی را از شیردهی و جراحی بینی می توانید کسب کنید.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: