جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

عوارض جراحی بینی

جراحی بینی جز یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در میان مردم جهان است، این جراحی نیز همانند سایر جراحی ها دارای عوارض می باشد، بنا به درخواست شما عزیزان و سوالات متعددی که درباره عوارض جراحی بینی می شد، تصمیم گرفتیم در این مقاله به آن بپردازیم. دکتر روزینا بشارتی زاده ، بهترین جراح بینی تهران در این مقاله به طور کامل در خصوص عوارض جراحی زیبایی بینی و مشکلاتی که ممکن است افراد با عدم انتخاب یک جراح زیبایی بینی خوب و مجرب به آن دچار شوند صحبت خواهند کرد.

 

عوارض جراحی بینی - دکتر بشارتی زاده

 

شناخت انواع عوارض جراحی بینی در یک نگاه

با نگاهی کلی می توان عوارض عمل بینی را در دسته موارد زیر قرار داد که برخی از آن ها شامل :

  • ایجاد خونریزی بعد از جراحی
  • ایحاد هماتوم سپتوم که یک فوریت پزشکی می باشد .
  • حساسیت و واکنش آلرژیک به دارو های بیهوشی
  • باقی ماندن جای اسکار و زخم های ایجاد شده بر روی پوست بینی
  • عدم تقارن حفره های بینی
  • ایجاد درد ، کبودی و التهاب بعد از پروسیجر

عواملی که باعث بروز عوارض جراحی بینی می شود:

پیش از اینکه به عوارض عمل بینی بپردازیم باید بدانید که چه عواملی می تواند این عوارض را به وجود آورد. یکی از این عوامل جراح بینی است، می پرسید چرا؟ چون اگر بهترین جراح بینی تهران را که مجرب و حرفه ای است را برای انجام عمل زیبایی بینی انتخاب نکنید ممکن است از نتیجه جراحی رضایت کافی را نداشته باشید یا دچار عوارض جانبی جراحی بینی شوید. مورد بعدی رعایت نکردن مراقبت های قبل و بعد از رینوپلاستی می باشد، در صورتی که تمامی مواردی که بهترین جراح بینی به شما توصیه کرده است رعایت نکنید ممکن است در حین عمل کردن بینی و بعد از آن دچار عارضه های حاصل از جراحی شوید.

پیش از جراحی توصیه های لازم همچون نحوه دراز کشیدن و خوابیدن بعد از جراحی ، ضربه نخوردن به بینی ، نحوه چسب زدن ، عدم استعمال دخانیات و غیره به بیمار گفته می شود. این موارد می تواند تاثیر بسزایی بر نتیجه و در نهایت رضایت 100 % فرد از عمل رینوپلاستی داشته باشد.

با توجه به دو مورد فوق متوجه شدید که برای جلوگیری از بروز بخش زیادی از عوارض ، خود شما باید مواردی را رعایت کنید. نکته قابل توجه در عوارض جراحی بینی این است که هم باید به عوارض عمومی و هم عوارض خاص و جدی آن توجه کرد.

عوارضی که ممکن است در اثر جراحی کردن بینی رخ دهد عبارتند از :

  • خونریزی
  • عفونت
  • هماتوم یا جمع شدن خون در زیر پوست
  • واکنش به داروهای بیهوشی و بی حسی
  • تورم و کبودی
  • خون دماغ شدن
  • باقی ماندن جای زخم و بخیه
  • پاره شدن رگ خونی کوچک روی پوست
  • نامتقارن شدن سوراخ های بینی
  • درد پس از جراحی

اثرات جانبی جراحی زیبایی بینی

در مواقعی که اثرات جانبی پس از عمل زیبایی بینی رخ می دهد، جای هیچ نگرانی وجود ندارد چرا که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی بهبود می یابند.

درد بعد از جراحی بینی

طی فرآیند جراحی ، جراح تغییراتی در اسکلت و غضروف بینی ایجاد می کند که این عامل باعث ایجاد درد و نارحتی پس از جراحی می شود. خوشبختانه درد حاصل بسیار کم بوده و معمولا جراح برای کنترل آن برای بیمار داروهای مسکن تجویز می نماید.

تورم بینی شایع ترین عوارض جراحی بینی

ورم بعد از جراحی بینی نیز جز عوارض کوتاه مدت جراحی می باشد که فرد با استفاده از کمپرس و نوشیدن آب کرفس و استفاده درست از چسب بینی آن را کاهش دهد. در مقاله جامعی که در این خصوص تهیه شده و در وب سایت موجود است به صورت مفصل در این مورد صحبت کرده ایم.

ماندن جای زخم بعد از جراحی

در صورتی که برای جراحی نزد بهترین جراح بینی رفته باشید او محل برش را به گونه ای حرفه ای بخیه میزند که پس از بهبودی کامل قابل مشاهده نباشد. همچنین پس از جراحی باید دارو و پمادهای تجویز شده جراح را نیز استفاده کنید.

اختلال تنفسی

در صورتی که جراح سطح مقطع مجاری تنفسی را بیش از اندازه کوچک کرده باشد، بیمار دچار اختلال در تنفس می شود بنابراین برای کوچک کردن بیش از اندازه بینی پافشاری نکنید. این نوع عوارض جراحی بینی بسیار مهم است و تنها به دست یک جراح بینی مجرب و کارگشته قابل برطرف و پیشگیری است.

 

عوارض-جراحی-بینی

 

آبریزش و عطسه بعد از عمل بینی

ممکن است تا چند روز بعد از جراحی آبریزش بینی و عطسه داشته باشید، در این مواقع حتی المقدور از طریق دهان عطسه کنید تا فشار به مجاری بینی وارد نشود، بیمار در این مواقع با مشورد جراح می تواند قرص سرماخوردگی یا ضد حساسیت استفاده کند.

ماندن جای چسب و آتل بر روی بینی

یکی از عوارض جراحی بینی که در اکثر مواقع شاهد آن هستیم ماندن جای چسب و آتل بر روی بینی می باشد، این دو وسیله با هدف فرم دهی درست بینی استفاده می شوند، این عارضه به دلیل فشار زیاد چسب و گچ بر روی بینی ایجاد می شود، بنابراین از محکم چسب زدن و بیش از اندازه محکم کردن آتل بینی خودداری شود.

مشکلات بویایی بعد از رینوپلاستی

یکی از عوارض جراحی بینی که بسیار مهم نیز هست بروز مشکلات بویایی است. گاهی ممکن است به دلیل وجود ترشحات زیاد یا التهاب و ورم بافت داخلی بینی ، حس بویایی بیمار کاهش یابد، در این مواقع بیمار بهتر است آرامش خود را حفظ کند چرا که این عارضه امری طبیعی بوده و پس از رفع تورم بینی ، حس بویایی شما باز خواهد گشت.

کبودی اطراف چشم بعد از عمل بینی

این عارضه در اثر نشست خون از مویرگها به زیر پوست رخ داده است، با توجه به تغییرات اعمال شده بر روی بینی ، روش جراحی ، وضعیت سیستم انعقاد خون و غیره در فرد اتفاق می افتد. فرد برای کاهش آن کافیست به مدت 48 ساعت بعد از عمل زیبایی بینی از کمپرس سرد استفاده کند.

چسبندگی داخل بینی

یکی دیگر از مواردی که می تواند فرایند تنفسی بیمار را دچار مشکل کند ، چسبندگی بینی است که از جمله عوارض خطرناک جراحی بینی محسوب می شود. چسبندگی داخل بینی یکی از عوارض جراحی بینی است که بر اثر ترمیم نشدن زخم ها و برش های جراحی و چسبیدن بافت های داخل بینی ایجاد می شود. در برخی از مواقع برای تشخیص علت بروز این عارضه انجام سی تی اسکن ضروری است. پس از بررسی علت چسبندگی بینی  جراح اقدام به درمان آن می کند.

البته نگران ایجاد این عارضه در بینی خود نباشید زیرا جراح بینی با قرار گرافت میان تیغه بینی و پره ها ، از ایجاد هر گونه چسبندگی پیشگیری می کند .

عفونت یکی از مهم ترین عوارض جراحی بینی

بدون شک بعد از انجام هر جراحی ، به دلیل ایجاد برش و شکاف هایی روی پوست ، احتمال بروز عفونت وجود داشته ؛ زیرا ناحیه جراحی باز بوده ، احتمال ورود آلودگی و باکتری به زخم های ایجاد شده زیاد است. یکی از عوارضی بسیار شاهد ان هستیم عفونت بعد از عمل بینی می باشد، به همین منظور توصیه می شود بینی خود را پس از جراحی و برداشتن گچ با محلول های مخصوص شستشو دهید تا میکروبی در آن جا نمو پیدا نکند.  بیمار می تواند با رعایت مواردی از ایجاد عفونت جلوگیری کند که شامل :

  • استریل کردن زخم ها
  • تعویض پانسمان
  • عدم مرطوب شدن زخم ها و گچ بینی
  • مصرف به موقع مسکن ها و آنتی بیوتیک ها

در این میان افرادی نیز هستند که به دلیل ابتلا به بیماری های زمینه ای ، دچار عفونت در نواحی جراحی شده ؛ زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف بوده و این افراد بیشتر از سایرین در معرض آلودگی و باکتری ها قرار دارند که باید در رعایت نکات بهداشتی کوشا باشند .

 

عوارض جراحی بینی

 

آیا ممکن است عوارض جراحی بینی بعد از چند سال بازگردند؟

یکی از موارد بسیار مهمی که زیباجویان مطرح کرده اند این است که بعد از گذشت چند سال و مشاهده نتیجه جراحی گاها بینی آن ها دچار تورم می شود ، این موضوع آن ها را بسیار نگران کرده و این سوال را برایشان به وجود آورده است که آیا ممکن است عوارض عمل زیبایی بینی بعد از گذشت سال های زیادی مجددا باز گردند یا به مشکلات جدی تری دچار شوند؟ اگر این سوال در ذهن شما نیز وجود دارد ادامه این متن را مطالعه کنید.

مشکلات بعد از عمل بینی ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند عوامل ژنتیکی ، سن، نوع جراحی ، روش جراحی و مراقبت‌ های پس از جراحی متفاوت باشند. برخی از عوارض جراحی بینی ممکن است تا چند سال هم باقی بمانند و یا حتی مجددا به وجود آیند ، اما بسیاری از آن ها بعد از درمان و طی کردن دوره نقاهت بهبود می یابند. عوارضی که ممکن است بعد از چند سال هم باقی بمانند عبارتند از:

  • تغییر شکل بینی: در برخی موارد، شکل بینی پس از جراحی ممکن است به دلیل عوامل مختلفی مانند تغییرات در ساختار استخوانی بینی ، تغییرات در بافت نرم و یا عوامل دیگر تغییر کند.
  •  عفونت: در برخی موارد ، عفونت ممکن است پس از عمل دماغ رخ دهد و در صورت عدم درمان ، ممکن است به مشکلات بیشتری منجر شود.
  • خونریزی : خونریزی ممکن است پس از جراحی دماغ رخ دهد. بهتر است در این موارد مشکل خود را به پزشک تان گزارش دهید تا علت خونریزی را بررسی کند.

به هر حال، با رعایت مراقبت‌های پس از جراحی و مراجعه به پزشک در صورت بروز هرگونه علائم ناخوشایند، می ‌توانید از بروز عوارض جراحی بینی جلوگیری کنید. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که تورم بینی در مواردی رخ می دهد که فرد نکات مراقبتی مانند مصرف نمک و مواد غذایی تند را رعایت نکرده باشد و برای مدت زمان طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد. این نوع عوارض طولانی مدت کاملا طبیعی هستند و نباید نگرانی برای بیمار ایجاد کنند.

عوارض جراحی بینی در پیری

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که در زمینه سن عمل زیبایی بینی می پرسند این است که اگر در پیری رینوپلاستی را انجام دهیم به عوارض جانبی دچار میشویم یا خیر ؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم عوارض عمل کردن بینی در هر سن و سالی چه بزرگسالی و چه پیری یکسان است و تفاوت چندانی در پیری و سن بالا دیده نمی شود. اما این مورد را نیز باید متذکر شد که گاها به خاطر افزایش سن و کاهش خاصیت ارتجاعی و شل شدن پوست ممکن است عوارض جراحی بینی در سن بالا و میانسالی شدت بیشتری داشته باشد. از جمله این مشکلات می توان به کبودی ، درد و ورم ، خونریزی ، ترشحات بینی ، عفونت ، زخم و ماندن جای زخم ، بیهوشی ، طولانی شدن روند بهبودی و غیره اشاره کرد.

آیا عوارض جراحی بینی می تواند موجب مرگ نیز شود ؟

یکی از نگرانی های افراد نسبت به این عمل در خصوص مرگ و به هوش نیامدن می باشد. باید در این خصوص بگویم که کسانی که برای انجام عمل رینوپلاستی کاندید می شوند و پزشکان جراحی زیبایی بینی را بر روی آن ها انجام می دهند از سلامت جسمانی خوبی برخوردار هستند و از همین رو با مشکل رو به رو نمی شوند. پس رخ دادن مرگ در اثر جراحی بینی تا حد بسیار زیادی غیر ممکن است. مگر اینکه بیماران برای انجام جراحی خود نزد پزشکی بی تجربه و بدون مهارت بروند.

در خصوص به هوش نیامدن بیمار نیز باید بگویم متخصصین بیهوشی پیش از انجام عمل جراحی به طور کامل وضعیت سلامتی و سابقی بیماری های شما را بررسی خواهند کرد و در صورتی که شما دارای بیماری زمینه ای باشید یا اینکه بی هوش شدن برای شما خطر آفرین باشد به پزشک اطلاع خواهد داد. در غیر این صورت ممکن است داروهای بیهوشی باعث ایجاد تاخیر در روند به هوش آمدن بیمار شوند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی خود را کردیم تمامی عوارض جدی و موقتی بعد از رینوپلاستی را بیان کنیم تا شما عزیزان با خواندن آن اطلاعات مفیدی کسب کنید و در صورتی که خدایه نکرده به یکی از این عوارض دچار شدید بدانید که چه عکس العملی نشان دهید. اما این مورد را در ذهن خود داشته باشید که برای جلوگیری از بروز عوارض جراحی بینی ، خود شما نقش بسزایی دارید ، پس با رعایت تمامی مواردی که جراح بینی به شما توصیه کرده است بهترین نتیجه را از رینوپلاستی به دست آورید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: