تاثیر جراحی بینی بر تنفس

زمانی که فردی برای جراحی بینی مراجعه می نماید، نگرانی ها و پرسش هایی در ذهن وی ایجاد می شود، یکی از نگرانی های بسیار مهم در افراد تاثیر جراحی بینی بر تنفس می باشد.

تاثیر جراحی بینی بر تنفس

در حالت کلی باید گفت در صورتی که عمل بینی ، توسط یک جراح بینی ماهر و با تجربه و با به کار گیری تکنیک ها و اصول صحیح انجام بشود، مطمئناً تاثیر جراحی بینی بر تنفس منفی نخواهد بود.

برخی از مراجعین تصور می کنند که در صورتی که جراحی زیبایی بینی انجام بدهند، مشکلات تنفسی بینی نیز حتماً برطرف خواهد شد، در صورتی که این چنین است.

تاثیر جراحی بینی بر تنفس

برخی از مشکلات بینی مانند پولیپ بینی و انحراف بینی، اثر سو بر روی تنفس داشته و باعث می شود تا فرد دچار مشکلات تنفسی بشود، در این موارد لازم است تا با انجام عمل جراحی به رفع این مشکل پرداخت، که در این صورت ، جراحی بینی ، یک عمل درمانی محسوب خواهد شد ، اما زمانی که فرد برای انجام جراحی زیبایی بینی مراجعه می نماید، شرایط متفاوت است و چنانچه فرد دارای مشکلات تنفسی نیز باشد و تمایل داشته باشد تا درمان اختلال تنفس نیز حین جراحی زیبایی بینی انجام شود، لازم است تا پیش از جراحی ، با جراح بینی در میان بگذارد.

پس از جراحی ، خشکی و گرفتگی بینی ناشی از عمل به دلیل جمع شدن مخاط بینی و زخم های موجود در بینی ، بروز مشکلات تنفسی در دوران نقاهت طبیعی است و جای نگرانی ندارد و فرد با انجام چند مرتبه شستشوی داخل بینی با سرم شستشو، می تواند این مشکل را به توصیه جراح بینی برطرف کند.

در موارد بسیار کمی در صورتی که جراح ماهر نباشد، ممکن است چسبندگی بین بخش های مختلف بینی، اسکار ناشی برش های درون بینی ، یا باریک کردن بیش از حد بینی منجر به بروز مشکلات غیر قابل جبران در بینی شد. لذا اکیداً توصیه می شود تا در انتخاب جراح بینی دقت فرمایید.

رفع مشکلات تنفسی پس از جراحی بینی

ناهنجاری های ساختاری بینی ، شایع ترین علل اختلالات تنفسی محسوب می شوند. انحراف تیغه بینی ، مشکل اصلی در ساختار بینی است که می تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی از طریق این اندام شود. سپتوم تیغه نازکی از جنس غضروف است و بینی را به دو سوراخ تقسیم می کند. هنگامی که این ساختار نسبتاً متمرکز باشد، هوا به راحتی از هر دو طرف بینی، عبور می کند.

سپتوم یا تیغه بینی کج یا ناهموار باعث می شود که یک طرف بینی در مقایسه با طرف دیگر باریک تر باشد و این امر به بروز مشکلات جریان هوا منجر می شود. البته ، گاهی شما کاملاً از وجود انحراف تیغه بینی در این اندام خود، بی خبر هستید.

تیغه بینی در اکثر افراد دارای انحراف می باشد. البته اغلب، این انحراف خفیف است و هیچ مشکل عمده ای را ایجاد نمی کند و نیازی به درمان ندارد. اما اگر تیغه بینی شما دارای انحراف چشمگیری باشد، در تنفس از طریق بینی دچار مشکل می شوید و این امر می تواند منجر به بروز سایر مشکلات سلامتی شود.

علائم تاثیر جراحی بینی بر تنفس

شایع ترین علائم اختلال عملکرد بینی در تنفس ، عبارتند از:

• گرفتگی یا انسداد بینی
  • مشکلات تنفسی از طریق یک یا هر دو سوراخ بینی
  • احساس فشار در بینی
  • احساس درد و فشار در صورت

چرا جریان صحیح هوا از راه بینی اهمیت دارد؟

مجاری بینی نه تنها اکسیژن را وارد بدن می کنند، بلکه هوای گرم و سرد را هنگام ورود به بینی فیلتر و پالایش می نمایند و بخش مهمی از ساختار عملکرد تنفسی محسوب می شوند. هرگونه انسداد یا گرفتگی در مجاری بینی ، از تخلیه مناسب ترشحات بینی جلوگیری کرده و توانایی این اندام در جریان دادن هوا را کاهش می دهد.

در صورت انحراف سپتوم بینی ، احتمال عفونت مکرر در این اندام، بیشتر می شود. مشکلات مربوط به تنفس می تواند در خواب راحت ، اختلال ایجاد کرده  و باعث ایجاد آپنه انسدادی در خواب شود. در این شرایط، در طول خواب ، فرد وقفه های مکرر در تنفس را تجربه می کند. اگر در طول روز احساس خستگی می کنید ، اختلال خواب ناشی از مشکلات تنفسی ، عامل دخیل در این مشکل محسوب می شود.

جراحی بینی راهکاری برای درمان مشکلات تنفسی

جراحی رینوپلاستی شامل تغییر شکل این اندام برای بازیابی جریان صحیح هوا در بینی و تخلیه مناسب ترشحات در این اندام می باشد. این روند به شما کمک می کند تا راحت تر نفس بکشید و به راحتی می توانید تاثیر جراحی بینی بر تنفس متوجه شوید. سپتوپلاستی ، جراحی است که تیغه دارای انحراف را اصلاح  کرده و در یک موقعیت مرکزی تر قرار می دهد و دو سوراخ بینی را از نظر اندازه بهبود می بخشد. در طول جراحی انحراف بینی ، جراح ، تیغه بینی را صاف می کند تا هوا با کیفیت بهتری در آن جریان یابد.

علل دیگر مشکلات تنفسی

پولیپ بینی که می تواند در سینوس های شما ایجاد شود ، به عنوان عامل دخیل در انسداد جریان هوا مشکلاتی را در تنفس شما ایجاد می کند. پولیپ بینی اغلب با عفونت های مکرر ، آلرژی و آسم همراه است. این توده های خوشه انگور شکل نرم و بدون درد ، گاهی به اندازه ای بزرگ می شوند که جریان هوای معمولی داخل مجاری بینی را مختل می نمایند. جراحی بینی برای برداشتن پولیپ های مشکل ساز در این اندام ، می تواند تنفس شما را بهبود بخشد.

آلرژی یکی دیگر از علل اصلی مشکلات تنفسی است. آلرژی می تواند باعث التهاب مزمن بینی شده و تنفس از راه بینی را با مشکل روبرو کند. جراحان از روش های مختلف جراحی و غیر جراحی برای بازیابی تنفس راحت تر و استاندارد از طریق بینی به بیماران کمک می کنند.

بالن سینوپلاستی ، بعنوان یک روش غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی برای بازکردن مجاری بینی مسدود شده  مورد استفاده قرار می گیرد. جراح از ابزارهایی خاص برای باد کردن بالن طبی جهت بازسازی بافت بینی استفاده می کند. هدف از این روند ، باز نگه داشتن مجاری بینی بعد از باد کردن و برداشتن بالن می باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

شما مجبور نیستید تمام عمر با مشکلات تنفسی از راه بینی خود دسته و پنجه نرم کرده و با آن زندگی کنید. اگر در زمان بستن دهان و کشیدن نفس عمیق از راه بینی دچار مشکل می شوید و نمی توانید به راحتی نفس بکشید، وقت آن فرا رسیده است که به یک متخصص حرفه ای جراحی زیبایی بینی مراجعه کنید.

جراح بینی با ارزیابی بینی شما بعنوان یکی از اندام های تنفسی تان ،  به علت اصلی اختلال تنفسی شما پی برده و یک طرح درمان مناسب را خلق می کند تا مشکل تنفسی شما را برطرف نموده و به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر نفس بکشید و احساس بهتری داشته باشید.