جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

باید و نباید های جراحی بینی

افرادی که اقدام به جراحی بینی می نمایند، لازم است تا یک سری باید و نباید های جراحی بینی را بدانند و رعایت نمایند. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا نکات و اطلاعات بسیار مهمی را به دست آورید.

باید و نباید های جراحی بینی

باید و نباید های جراحی بینی

  • لازم است تا دست کم یک هفته قبل تا دو هفته پس از انجام جراحی مصرف سیگار را قطع نمایید، قطع سیگار به روند بهبود زخم ها و سیستم خون رسانی به عروق موثر است.
  • توصیه می شود تا مصرف الکل را نیز قطع کنید.
  • لازم است تا از مصرف دارو هایی که موجب رقیق شدن خون می شود، خودداری نمایید. ( نظیر آسپرین، بروفن، ایندومتاسین و غیره ) در ضمن برخی از دارو های گیاهی نیز ممکن است خطر خونریزی را به دنبال داشته باشد، لذا هر دارویی را که مصرف می کنید را با پزشک تان در میان بگذارید.
  • چنانچه به بیماری خاصی مبتلا هستید، جراح بینی خود را در جریان بگذارید.
  • لازم است تا بین 6 تا 8 ساعت قبل از عمل جراحی ناشتا باشید.
  • روز عمل با در دست داشتن مدارک و به همراه یک نفر در راس ساعت معین شده، به کلینیک مراجعه نمایید.
  • تا 48 ساعت بعد از عمل زیبایی، به منظور بهبود ورم و کبودی ناشی از جراحی، از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • سعی کنید برای استراحت و خواب از دو بالشت در زیر سرتان استفاده کنید تا سر 45 درجه بالاتر از بدن قرار بگیرد.
  • تا دو ماه از عینک استفاده نکنید و در صورت لزوم از عینک های بی فریم استفاده نمایید.
  • توصیه می شود تا 6 هفته از جا به جا کردن اجسام سنگین و انجام هر نوع فعالیت و ورزش های سنگین خودداری نمایید.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل جراح بینی خود را در جریان بگذارید.

رژیم غذایی بعد از جراحی زیبایی بینی

شما می توانید بعد از جراحی، رژیم غذایی نرمال خود را دنبال کنید. البته قورت دادن غذاهای سفت به دلیل متورم بودن بینی، برایتان دشوار خواهد بود. حس بویایی تان نیز در طول هفته اول، کاهش خواهد یافت. ولی همه این موارد، به مرور در طول مدت کوتاهی به حالت طبیعی باز خواهد گشت. لطفاً مایعات زیاد بنوشید. نوشیدن مایعات به بدن شما در ریکاوری از بیهوشی و جراحی، بسیار کمک می کند.

برای اجتناب از ایجاد حساسیت در بینی یا سینوس ها، بهتر است از غذاهای تند و پر ادویه اجتناب کنید. غذاهای تند باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و احتمال تورم و کبودی را در مراحل اولیه بهبود، افزایش می دهد. با اجتناب از مصرف این غذاها، می توانید از متورم شدن بینی خود جلوگیری کنید.

نمک نیز یکی از مواد غذایی است که فشار خون را بالا می برد. همین امر باعث افزایش تورم و وارد آمدن فشار به اطراف محل جراحی می شود. بمنظور به حداقل رساندن درد مرتبط با تورم، بهتر است خوردن نمک را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

باید-و-نباید-های-جراحی-بینی

مراقبت از زخم ها پس از جراحی

لطفاً تحت هیچ شرایطی در طول هفته اول بعد از جراحی، فین نکنید. در روز بعد از جراحی، در بینی تان از اسپری سالین استفاده کنید. شما می توانید این محصول را بدون نیاز به نسخه، از داروخانه تهیه کنید. دو پاف در هر سوراخ بینی، استفاده کرده و این کار را چهار با در روز انجام دهید. سالین، تاثیر خشکی ناشی از جراحی در پوشش بینی را از بین می برد.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض آفتاب پس از عمل زیبایی

به طور کلی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خطرناک است. آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید، باعث بروز لکه های پوستی، عمیق شدن چین و چروک ها و مهم تر از همه قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به سرطان می شود. بعد ازعمل بینی، توصیه می شود به طور کامل در طول دو هفته اول بعد از رینوپلاستی، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اجتناب کنید. تورم و اسکار، مشکلات ناشی از قرار گرفتن زود هنگام در معرض نور خورشید می باشد. بعد از یک دوره دو هفته ای، نکاتی در خصوص مراقبت در برابر نور خورشید توصیه می شود. بهترین توصیه، استفاده از کرم ضد آفتاب در هنگام خروج از منزل می باشد.

چسب زدن بعد از رینوپلاستی

چسب زدن به بینی ، با هدف کنترل ادم و تورم بینی انجام می شود. بینی بعد از رینوپلاستی خصوصاً در اطراف نوک بینی، متورم می شود. چسب زدن، فشار ملایمی را به بینی وارد کرده و از انبساط یافتن بافت نرم بینی، جلوگیری می کند. بعلاوه، بعد از جراحی ، شکل پایه این اندام در قسمت استخوان و غضروف، تغییر شکل داده شده است. چسب زدن به پوست بینی کمک می کند تا با شکل جدید بینی، سازگار شود.

حمام کردن بعد از رینوپلاستی

در هفته اول بعد از جراحی، به دلیل لزوم مراقبت از اسپلینت، بیمار باید مراقب باشد تا گچ بینی خیس نشود. از هفته دوم به بعد، زمانی که قرار است گچ بینی برداشته شود، بهتر است بیمار قبل از مراجعه به پزشک، دوش بگیرد تا گچ بینی خیس شده و برداشته شدن آن آسان تر شود. در طول چند هفته اول بعد از جراحی، بیمار باید از حمام آب داغ و سونا خودداری کند، چون این موارد باعث التهاب پوست و تورم بینی می شود.

افسردگی بعد از رینوپلاستی

بعد از رینوپلاستی، فاکتورهایی که می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد، شامل موارد زیر می باشد:

واکنش به داروهای بیهوشی

تاثیر آنتی بیوتیک ها

درد دوره ریکاوری

واکنش به برخی داروهای مسکن

استرس فیزیکی، روحی و احساسی ناشی از بیماری، جراحی یا هر دو مورد

دغدغه در خصوص تاثیر جراحی بر روی کیفیت زندگی

جراحی و افسردگی در افراد مختلف، به شکل های متفاوتی تاثیر می گذارند. صحبت کردن با پزشک، می تواند به شخص در مدیریت کردن این موقعیت کمک کند.

برخی دیگر از باید و نباید های جراحی بینی

برای جلوگیری از یبوست، میوه خام را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

اگر به همراه ویتامین ها، آهن مصرف می کنید، می توانید به اندازه ظرفیت بدن تان مصرف آن را مجدداً آغاز کنید.

برای کمک به کاهش تورم و پیشگیری از احتمال تشکیل لخته های خون، پیاده روی در فواصل زمانی و مسافتی کوتاه را آغاز کنید.

در زمان سرفه یا عطسه کردن، حتماً دهان خود را باز کنید. با این کار از وارد آمدن فشار به بینی جلوگیری به عمل خواهید آورد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: