جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

توصیه های بعد از عمل بینی

توصیه های بعد از عمل بینی که توسط بهترین جراح بینی بیان می شود را برای تسریع در روند بهبودی و کسب نتایج مطلوب تر باید رعایت کرد. جراحی بینی با هدف داشتن بینی زیبا متناسب با چهره فرد و در عین حال حفظ سلامت تنفسی انجام می شود.

توصیه های بعد از عمل بینی

در جلسه مشاوره حضوری که با بهترین جراح بینی قبل از عمل دارید توصیه های لازم در مورد مراقبت های قبل از جراحی نیز به همراه اقداماتی که بعد از جراحی باید انجام دهید مطرح خواهد شد.

توصیه های بعد از عمل بینی چیست ؟

  • برای کاهش کبودی و ورم بعد از جراحی بینی باید به مدت 48 ساعت از کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • نحوه خوابیدن بعد از عمل فرد باید به صورتی باشد که سر بالاتر از حد معمول خود قرار گرفته باشد و با قرار دادن دو بالشت زیر سر امکان پذیر خواهد بود.
  • نحوه تغذیه بعد از عمل به این صورت است که باید ابتدا با نوشیدن آبمیوه های طبیعی از قبیل آناناس شروع شود و غذاهای نرم و میکس شده را که احتیاج به جویدن ندارند را میل کنید.
  • با دهان باز عطسه کنید تا به بینی فشار نیاید.
  • مراقب اسپلینت بینی باشید و برای تمیز کردن صورت از دستمال یا پنبه استفاده نمایید.
  • داروهایی که جراح بینی تجویز نموده است را طبق دستور استفاده نمایید.
  • از دستکاری لب بالا خوداری نمایید.

نکاتی دیگر در مورد توصیه های بعد از عمل بینی

  • تا 6 ماه از قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید اجتناب نمایید.
  • از رفتن به استخر و سونا تا مدتی که جراح بینی توصیه می کند اجتناب نمایید.
  • حتی المکان تا زمانی که وضعیت بینی به طور کامل تثبیت نشده است در محل های شلوغ که امکان دارد ضربه خوردن به بینی وجود دارد رفت و آمد نکنید.
  • از استعمال دخانیات و هر گونه مشروبات الکلی به مدت یک ماه خودداری نمایید.
  • برای تميز كردن بيني بعد از عمل جراحی بینی یک سرنگ شستشو و سرم شستشو تجویز می شود که نحوه شستشوی بینی بعد از عمل ذماغ نیز آموزش داده خواهد شد.
  • از انجام فعالیت های سنگین تا زمانی که جراح تعیین می کند خودداری نمایید و فعالیت روزمره خود را می توانید بعد از دوران نقاهت شروع کنید.
  • تا 6 ماه از عینک استفاده نکنید، استفاده از لنز مانعی ندارد.
  • در صورت بروز هر گونه مشکل جراح را مطلع سازید.

دوش گرفتن بعد از رینوپلاستی

در طول اولین هفته بعد از جراحی، به دلیل وجود گچ، چسب و پانسمان بر روی بینی و اهمیت جلوگیری از خیس شدن آنها، دوش گرفتن مجاز نمی باشد. در پایان هفته اول بعد از عمل جراحی، قبل از مراجعه به پزشک، حمام کنید، موهایتان را با شامپو بشویید، و حتی روی گچ بینی تان، آب بریزید. ولی به آن دست نزنید. فقط با ریختن آب، به شل شدن گچ و چسب زیر آن و برداشته شدن آن توسط پزشک، کمک کنید.

در زمان حمام کردن در طول هفته اول بعد از جراحی ، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • با توجه به مصرف داوهای مسکن، ممکن است حالت سرگیجه داشته باشید. مراقبت باشید زمین نخورید و بینی خود را در معرض ضربه دیدن قرار ندهید.
  • برای اجتناب از حالت سرگیجه، با آب ولرم حمام کنید.
  • سرتان را خم نکنید.
  • بعد از برداشته شدن گچ، می توانید روند حمام کردن یا دوش گرفتن خود را به حالت نرمال بازگردانید. ترکیب آب و کف صابون را روی چسب بینی بریزید تا بعد از خروج از حمام و تعویض چسب بینی، چسب قبلی شل شده باشد و به راحتی از روی پوست جدا شود.

چسب زدن به بینی

به طور کلی چسب هیپوآلرژیک کاغذی میکروپر برای چسب زدن به بینی ، توصیه می شود. در زمان چسب زدن، در مقابل آینه بایستید تا چسب ها به طرز صحیحی بر روی بینی چسبانده شوند.

در زمان چسباندن هر قطعه، فشار مختصری را به بینی وارد کنید. پزشک نحوه زدن چسب را پس از برداشتن گچ بینی، به شما آموزش می دهد.

استفاده از عصاره های گیاهی

استفاده از عصاره های گیاهی می تواند دوره ریکاوری بعد از عمل را سرعت بخشد. استفاده از این محصولات خصوصاً در 15 روز اول بعد از جراحی رینوپلاستی توصیه می شود. در بیماران دارای پوست بینی ضخیم، استفاده از بروملائین، برای چند ماه، گزینه خوبی می باشد. چای سبز و عصاره گل مونتانا آرنیکا نیز مفید می باشد.

از محصولات پوستی حاوی مشتقات ویتامین A استفاده کنید.

محصولات پوستی موضعی که خصوصاً در حوزه درمان اسکار مورد استفاده قرار گرفته و حاوی مشتقات رتینوئید می باشند، دارای تاثیرات خشک کنندگی دهان بوده و حجم سلول های چربی را کاهش می دهند و چند ماه قبل از جراحی بینی قابل استفاده می باشند. به دلیل تاثیرات احتمالی منفی آن در طول روند بهبود، در اوایل دوره بعد از رینوپلاستی، اغلب استفاده از آنها توصیه نمی شود. به توصیه پزشک خود، گوش کنید.

محدودیت مصرف نمک

محدود نمودن مصرف نمک خصوصاً در بیماران دارای پوست بینی ضخیم، در طول 2 الی 4 ماه اول بعد از جراحی، بسیار مفید است.

تاثیرات منفی گریه کردن بعد از عمل

یکی از سوالاتی که بیماران در خصوص توصیه های بعد از عمل بینی می پرسند، این است که آیا گریه کردن بر روی نتیجه جراحی اثر می گذارد؟ توصیه پزشک این است که گریه کردن می تواند باعث بروز آسیب های جدی به بینی شود. شما خصوصاً در طول هفته اول بعد از عمل باید حرکات صورت خود را محدود کنید، چون بخیه های زده شده به بافت غضروفی بینی بسیار ظریف هستند و گریه کردن بعد از رینوپلاستی باعث انقباض ماهیچه های بینی و وارد آمدن فشار شدید به بخیه ها می شود.

همچنین گریه کردن باعث گرفتگی بینی شده و از طرفی فین کردن هم در دوره بهبود بعد از عمل محدود می باشد. همین امر باعث دشوارتر شدن روند ریکاوری شما می گردد. پس از گریه کردن بعد از عمل ، اجتناب کنید.

مسواک زدن بعد از عمل زیبایی بینی

در طول روزهای اول بعد از عمل ، باید حتی المقدور از تکان دادن بینی خودداری کنید. هیچ محدودیتی در خصوص مسواک زدن بعد از رینوپلاستی وجود ندارد، چون گچ، بینی را تا حد زیادی سر جای خود نگه داشته است. ولی با همه اینها، سعی کنید بسیار آرام و با ملایمت مسواک بزنید و دستورالعمل های پزشک خود را در این خصوص دنبال کنید.

آرایش کردن بعد از عمل

با توجه به اینکه کبودی بعد از عمل جراحی یک اتفاق نرمال می باشد، بیشتر بیماران دوست دارند آثار کبودی را با آرایش کردن پوشش دهند. از طرفی آرایش کردن حس خوبی به فرد می دهد. به طور کلی، هیچ محدودیتی برای آرایش کردن بعد از جراحی وجود ندارد. با این حال، پزشک به شما توصیه می کند آرایش کردن را به بعد از برداشتن گچ بینی موکول کنید. آرایش کردن و شستشوی بعد از آن ممکن است گچ، پانسمان و بخیه های بینی شما را مرطوب کرده و بینی را در معرض خطراتی از قبیل عفونت و التهاب قرار دهد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: