جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

جراحی شکستگی بینی

شکستگی بینی یکی از رایج ترین نوع شکستگی در بدن می باشد، افرادی که دچار این عارضه می شوند با مراجعه به پزشک تحت جراحی شکستگی بینی قرار می گیرند، در این مقاله از سایت دکتر روزینا بشارتی زاده یکی از بهترین جراحان بینی تهران با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در خصوص شکستگی بینی و جراحی بینی مربوط به آن کسب کنید.

 

جراحی شکستگی بینی - دکتر بشارتی زاده

 

بینی به دلیل عضو بیرون زده از بخش مرکزی صورت بسیار بیشتر از سایر اجزا صورت احتمال آسیب دیدگی و شکستگی دارد. مخصوصا برای آقایان که با انجام ورزش های سنگین همچون ورزش های رزمی و غیره مورد ضربه و آسیب به صورت قرار می گیرند. شکستگی بینی آسیب زیادی به چهره از نظر زیبایی وارد خواهد کرد و منجر به انحراف بینی و کجی بینی یا برجسته شدن استخوان روی بینی یا قوز بینی خواهد شد.

به علاوه ممکن است بسته به شدت آسیب دیدگی بینی فرد دچار تنگی مجرای تنفسی بینی شود و به سختی نفس بکشد که نیاز به جراحی و درمان بینی خواهد بود. چنانچه بینی بر اثر تصادف و ضربه شدید شکسته باشد احتمال از بین رفتن و یا شکستگی غضروف نیز وجود دارد که جهت درمان می توان از گوش یا دنده فرد، با مهارت دکتر جراحی شکستگی بینی متبحر، غضروف لازم برداشته و جایگزین گردد. در زمان معاینه بینی شکسته ،دلیل شکستگی و زمان آسیب دیدن بینی باید به بهترین جراح بینی تهران توضیح داده شود به علاوه وضعیت سلامت جسمی و روحی بیمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ممکن است سی تی اسکن و رادیوگرافی نیز جهت تشخیص بهتر مورد نیاز باشد که در این صورت تجویز خواهد شد.

چگونه می توان شکستگی بینی را تشخیص داد؟

این که بتوان گفت بینی شکسته است و نیاز به جراحی شکستگی بینی دارد، کار بسیار دشواری است. احتمالآً اگر بینی از موقعیت نرمال خود خارج شود و به یک طرف متمایل گردد، دچار شکستگی شده است. همچنین در صورت صاف شدن شدید بینی و ایجاد فرورفتگی شدید در آن با در صورت جابجایی در استخوان های این اندام، شکستگی احتمالاً رخ داده است. گاهی اوقات از نظر فنی بینی شکسته است، ولی بدشکلی در آن قابل رویت نبوده و در بیشتر موارد باعث بروز تغییری در زیبایی این اندام نمی شود.

بعد از فروکش کردن تورم بینی در طول یک هفته، بینی شکل طبیعی خود را پیدا می کند و شما متوجه هیچ تغییری در تنفس خود نمی شوید. بنابراین، صرف نظر از یافته های به دست آمده در پی انجام اشعه X، هیچ اقدامی مورد نیاز نمی باشد. اگر بدشکلی یا دشواری قابل ملاحظه ای در تنفس بعد از سپری شدن یک هفته مشاهده شود، درمان بیشتر از قبیل جراحی شکستگی بینی ، بهترین گزینه محسوب خواهد شد. علاوه بر ایجاد یک بینی خمیده بعد از آسیب دیدگی، بیماران در برابر آسیب دیدگی آسیب پذیر تر خواهند بود. یکی از شاخص ها، داشتن بینی خون آلود بعد از یک رویداد آسیب دیدگی بینی خواهد بود.

علل اصلی شکستگی بینی

برخی از علل رایج شکستگی بینی ، شامل موارد زیر می باشد:

  • یک شی ء تیز یا سخت ( مثلاً در پیاده رو ) که با بینی برخورد کرده و باعث شکستگی آن می شود.
  • ضربه خوردن در ناحیه صورت از سوی حریف در یک رقابت ورزشی که باعث شکستگی استخوان بینی شود.

آیا در صورت شکستن بینی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر به شکستگی بینی مشکوک هستید در صورت مواجهه با موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • در بینی خود شاهد یک بد شکلی باشید.
  • در تنفس از راه بینی در سوراخ های چپ یا راست با دشواری روبرو شوید. اگر این حالت تداوم داشته باشد، برای بهبود شکستگی و کاهش علائم مربوط به نشت از پشت بینی، عمل جراحی شکستگی بینی توصیه می شود.
  • شما متوجه کبودی یا تورم آنی در بینی خود شوید.
  • شما درد شدیدی را تجربه کنید.

جراحی شکستگی بینی چگونه انجام می شود؟

عمل شکستگی بینی ، یک روند جراحی برای ترمیم و شکل دهی مجدد بینی بنا به دلایل زیبایی یا برای درمان مشکلات ساختاری می باشد. تکنیک های متعددی وجود دارد که می توان برای دستیابی به نتیجه مطلوب مورد استفاده قرار داد.

  • تکنیک بسته جراحی شکستگی بینی

اگر شکستگی در موقعیتی واقع شده باشد که بتوان آن را بدون نیاز به باز کردن بینی درمان نمود، تکنیک رینوپلاستی بسته از سوی اکثر جراحان عمل بینی توصیه می شود. این جراحی از طریق سوراخ های بینی انجام می شود و این بدان معناست که هیچ برش آشکاری بر روی صورت بر جای نخواهد ماند. روند جراحی بسته به طور نرمال، در حدود 1 ساعت طول می کشد و تحت بیهوشی موضعی انجام می پذیرد.

  • تکنیک باز جراحی شکستگی بینی

در برخی موارد، اگر استخوان از چند ناحیه شکسته باشد و درمان آن از سوراخ های بینی دشوار باشد، رینوپلاستی باز مورد نیاز خواهد بود. این تکنیک به جراح اجازه می دهد تا در طول عمل شکستگی بینی ، دسترسی بیشتری به ساختار بینی داشته باشد. این روند برای عملکرد های اصلاحی وسیع تر یا برای درمان مشکلات زیبایی یا ساختاری به طور همزمان مورد استفاده قرار می گیرد. عمل باز در حدود 2 ساعت طول می کشد و تحت بیهوشی عمومی انجام می پذیرد. در برخی موارد، برای تسکین درد، تزریق درون وریدی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی جراحی شکستگی بینی

همیشه در هر روند جراحی، احتمال بروز برخی عوارض جانبی وجود دارد. عمل دماغ بعد از یک آسیب دیدگی گاهی باعث بروز عوارض جانبی زیر می شود:

  • خونریزی شدید
  • دشواری در تنفس
  • تغییر حس بویایی

در خصوص خطرات، مزایا، و آنچه بعد از انجام جراحی انتظار دارید، با پزشک جراح خود مشورت کنید.

 

 

ریکاوری جراحی شکستگی بینی چقدر طول می کشد؟

بینی شکسته به دوره ریکاوری تقریباً شش هفته ای نیاز دارد. قبل از سپری شدن این مدت، نمی توانید فعالیت های سنگین انجام دهید. به شما توصیه می شود تا قبل از شروع انجام فعالیت های ورزشی برخوردی، حداقل 4 ماه دست نگه دارید. اگر بینی شما شکسته است و برای مدتی شاهد علائمی هستید که در فعالیت های روزمره شما اختلال ایجاد می کند، سکوت نکنید. به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و از او کمک بخواهید.

عمل شکستگی بینی چقدر طول میکشه ؟

از آن جایی که در این پروسه جراحی نیاز است تا ابتدا استخوان های شکسته شده در محل اصلی قرار بگیرد عمل جراحی حدود 15 الی 20 دقیقه طول خواهد کشید. البته لازم به ذکر است که اگر تنها بینی شکسته شده نیاز به درمان داشته باشد نیاز است تا بیمار به مدت 5 الی 7 روز صبر کند تا ورم و کبودی بینی کاهش یابد. چنانچه فرد متقاضی انجام عمل جراحی زیبایی همزمان با جراحی شکستگی بینی باشد باید بگویم که به دلایل گفته شده در مطلب فوق امکان ندارد تا جراحی زیبایی بینی همزمان با عمل شکستگی بینی انجام شود ، از همین رو برای این کار باید فرد به مدت 6 ماه بعد از انجام رینوپلاستی شکستگی بینی صبر کند و سپس نسبت به انجام آن اقدام کند. انجام جراحی زیبایی بر روی بینی های شکسته معمولا حدود 2:30 تا 3 ساعت طول خواهد کشید.

مراقبت های بعد از عمل شکستگی بینی

  • پس از جراحی به مدت 48 ساعت از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • بهتر است فردی در روزهای ابتدایی شما را یاری کند.
  • داروهایی که جراح بینی برای شما تجویز کرده است را تا آخر مصرف کنید.
  • تا زمان شکل گیری کامل بینی تان در محل های شلوغ قرار نگیرید.
  • افراد تا مدتی پس از جراحی شکستگی یا جا انداختن بینی ، نمی توانند استحمام کنند ؛ بهتر است ، مدت زمان مشخص آن را از پزشک معالج خود جویا شوید.
  • در دوران نقاهت بعد از جراحی شکستگی بینی ، به طور طاق باز خوابیده و از خوابیدن بر روی پهلو و شکم اجتناب نمایید.
  • در روزهای ابتدایی پس از جراحی ، مواد غذایی نرم و آبکی را در رژیم غذایی خود قرار داده و از مصرف مواد غذایی سفت که نیاز به جویدن طولانی مدت دارند ، اجتناب نمایید.
  • توصیه می شود جهت تسریع در بهبودی تورم و کبودی ، تا مدتی نمک و ادویه را از رژیم غذایی خود حذف یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

 

جراحی-شکستگی-بینی

 

سوالات متداول جراحی شکستگی بینی

  • آیا می توان شکستگی بینی و عمل زیبایی بینی را همزمان انجام داد؟

می توان همزمان با درمان و رفع نواقص بینی ، جراحی زیبایی نیز انجام داد این سوالی است که اکثر افراد با شکستگی بینی از جراح بینی مطرح میکنند. در پاسخ به این سوال دکتر بشارتی زاده این چنین بیان می کنند که بینی شکسته شده و آسیب دیده بسیار حساس بوده و اعمال هر گونه تغییرات بر روی آن نیازمند تجربه بالا و دقت عمل می باشد. عمل زیبایی همزمان با جراحی شکستگی بینی امکان پذیر بوده و می تواند نتایجی خارق العاده و زیبا به وجود آورد.

به طور کلی باید گفت عمل زیبایی بینی راه حل بهینه برای بازسازی بینی شکسته در صورت قابل ملاحظه بودن شکستگی ها می باشد. در صورتی که به شکسته شدن بینی خود مشکوک هستید باید بلافاصله به پزشک معالج مراجعه کنید. ولی قبل از انجام آن باید تا زمان فروکش کردن تورم، دست نگه دارید.

  • چه مدت بعد از شکستگی می توان رینوپلاستی انجام داد ؟

برخی نیز در ارتباط با مدت زمان بعد از شکستگی بینی سوال مطرح می کنند که چه مدت بعد از شکستگی می توان رینوپلاستی انجام داد یا جراحی زیبایی بینی همزمان انجام داد؟ بسته به شدت آسیب دیدگی و میزان جا به جایی استخوان بینی زمان متفاوت هست. چنانچه آسیب دیدگی شدید و منجر به از بین رفتن غضروف و استخوان بینی شده باشد به سرعت عمل بینی  انجام خواهد گرفت.

  • آیا بیمه هزینه عمل شکستگی بینی را پرداخت می کند؟

از دیگر سوالات مکرری که مطرح می شود پرداخت هزینه جراحی شکستگی بینی در تهران یا دیگر شهر های ایران توسط بیمه است در پاسخ به این افراد باید گفت که بیمه بحث جراحی زیبایی را متقبل نخواهد شد تنها در صورت اقدام جراحی های مربوط به شکستگی ، انحراف و از این قبیل را پرداخت خواهد کرد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: