جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی پروتز چانه

ریکاوری و مراقبت های بعد از جراحی پروتز چانه بخش مهم این جراحی است. مدت زمان ریکاوری می تواند از فردی به فرد دیگر ، بسته به نوع جراحی پروتز چانه متفاوت باشد ؛ چرا که آناتومی و شرایط جسمانی افراد با یکدیگر متفاوت است. در مقاله حاضر ، به مهم ترین دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از جراحی پروتز چانه اشاره نموده ایم.

مراقبت های بعد از جراحی پروتز چانه

ورم بعد از پروتز چانه

چانه بلافاصله بعد از عمل پروتز ؛ چانه متورم و سفت می شود که این اتفاق از عوارض بدیهی این عمل جراحی به شمار می رود و نباید شما را دچار نگرانی نماید.

به طور کلی پس از این جراحی ، با مقداری تورم در ناحیه صورت و گردن مواجه خواهید بود که برای کنترل آن توصیه می شود ؛ تا 2 هفته پس از عمل ،در هنگام استراحت و خوابیدن ؛ سرتان را با کمک چند بالش بالاتر از قفسه سینه نگه دارید و تا چند وقت بعد از عمل صرفا به پشت بخوابید.

برای کمک به کاهش تورم بعد از عمل پروتز چانه ؛ می توانید 24 تا 48 ساعت اول پس از عمل ، از کمپرس یخ بر روی لب ها و چانه استفاده کنید.

تغذیه بعد از جراحی پروتز چانه

1 تا 2 روز اول بعد از پروتز چانه ، فقط مایعات بنوشید و چند ساعت اول را با نوشیدن مایعات صاف شده و خنک شروع کنید.

به مدت 6 الی 8 هفته پس از جراحی پروتز چونه ، هیچ نوع غذا یا نوشیدنی داغ مصرف نکنید.

همچنین از مصرف مواد غذایی جویدنی ، ترد و سخت مانند ذرت بو داده و هویج بپرهیزید.

شستشوی صورت بعد از عمل پروتز چانه

در خصوص شستشوی صورت و استحمام بعد از عمل پروتز چانه باید اشاره داشت که یک هفته بعد از جراحی ، می توانید دوش بگیرید یا صورت خود را بشویید.

تزریق چربی و پروتز چانه توسط دکتر بشارتی زاده جراح پلاستیک بینی و صورت تهران

دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از جراحی پروتز چانه

  • تا چند وقت پس از عمل پروتز چانه ؛ از استعمال سیگار و کلیه محصولات حاوی تنباکو و نیکوتین و نیز نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.
  • اکیدا توصیه می گردد که تا 6 هفته بعد از جراحی ، به ناحیه چانه فشار وارد نکنید.
  • تا مدتی پس از جراحی ، از انجام فعالیت های بدنی شدید و خم شدن اجتناب فرمایید.
  • تا چند وقت بعد از عمل پروتز چانه باید از صحبت کردن طولانی خودداری کنید ؛ زیرا تکلم طولانی مدت می تواند باعث تورم و ناراحتی بیشتر شود.
  • از مصرف داروها و مکمل های رقیق کننده خون و ضدالتهاب و ضد انعقاد خون و مکمل های خاص گیاهی ؛ نظیر داروهای حاوی آسپیرین یا ایپوپروفن و غيره اجتناب کنید ، زیرا این قبیل داروها خطر خونریزی را افزایش دهند.
  • به طور کلی برش جراحی پروتز چانه یا در قسمت داخلی لب پایین یا در پوست زیر چانه زده می شود.
  • برش هایی که در ناحیه زیر چانه زده می شوند ؛ در پایان عمل ، بخیه زده شده و با نوار پوشانده شده خواهند شد.
  • بخیه را 4 بار در روز با پراکسید هیدروژن تمیز کنید و پماد آنتی بیوتیک روی بخیه بمالید.
  • توجه داشته باشید که چنانچه برای جایگذاری پروتز در چانه ، از روش داخل دهانی استفاده شده باشد ؛ ممکن است طی 2 روز ابتدایی پس از عمل ، مقداری ترشح خون از دهان داشته باشید.
  • تا 6 هفته از تماس مستقیم با آفتاب خودداری کنید ، در صورتی که ناچار به قرارگیری زیر نور خورشید شدید حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید تا بدین ترتیب از برش جراحی در برابر نور خورشید محافظت گردد.

مراقبت های بعد از جراحی پروتز چانه

آیا مراقبت های بعد از جراحی پروتز چانه موارد ذکر شده می باشد؟

خیر مراقبت های بعد از جراحی پروتز چانه تنها موارد ذکر شده نمی باشد، عجله نکنید و ادامه مقاله را نیز مطالعه کنید تا با سایر مراقبت های بعد از پروتز چانه آشنا شوید.

  1. تا یکسال بعد از جراحی چانه ، از آفتاب گرفتن و نیز رفتن به سولاریوم جهت برنزه نمودن پوست اکیدا خودداری نمایید.
  2. تا 48 ساعت بعد از عمل جراحی پروتز چانه ، استحمام ممنوع می باشد ؛ پس از این بازه زمانی می توانید دوش بگیرید اما بهتر است حتما از فرد دیگری کمک بگیرید. ( از استحمام با آب فشار زیاد بپرهیزید )
  3. تقریبا تا دو ماه بعد از عمل پروتز چانه ، باید از رفتن به استخر اجتناب کنید.
  4. رعایت بهداشت دهان و دندان بعد از جراحی چانه ، اهمیت ویژه ای می یابد ؛ چرا که ممکن است در صورت بی توجهی به این مسئله ، پروتز قرار گرفته در چانه دچار عفونت شود.
  5. توجه داشته باشید که برای مسواک کردن ، فقط باید از مسواک های نرم استفاده کنید و همچنین استفاده مرتب از دهانشویه را نیز باید در برنامه روزانه خود قرار دهید.
  6. محل برش جراحی را باید مرتبا بررسی کنید تا از عدم بروز عفونت در ناحیه جراحی مطمئن شوید ؛ با شستشو و ضدعفونی کردن صحیح موضع جراحی شده که پزشک معالج تان آموزش داده است ، می توانید ریسک بروز عفونت را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
  7. در مواقع خواب و استراحت ، دقت داشته باشید که تا چند وقت بعد از عمل چانه ، مجاز به خوابیدن به پهلو و شکم و به طور کلی هر حالتی که سبب تماس صورت شما با بالش شود نمی باشید و صرفا باید به پشت بخوابید.
  8.  با کاهش مصرف مواد خوراکی کم نمک ، می توانید به میزان قابل توجهی از تورم ناشی از عمل بکاهید.
  9. اگرچه بهتر است در روزهای ابتدایی بعد از عمل ، به خوبی استراحت کنید اما توجه نمایید که در صورت استراحت مطلق ، میزان کبودی و ورم ناشی از عمل تشدید خواهد شد ؛ لذا توصیه می شود روزانه پیاده روی کوتاهی در منزل داشته باشید.
  10. تا چند وقت بعد از عمل پروتز چانه ، از تردد و رفت آمد در مکان های شلوغ که ریسک بروز ضربه به چانه را افزایش می دهند ؛ خودداری نمایید.
  11. در مواردی که جراح معالج تان اجاز تعویض پانسمان روز زخم جراحی را به شما داده است ، باید به طور مرتب نسبت به تعویض آن اقدام کنید و از آلوده یا کثیف شدن آن پیشگیری نمایید.
  12. تا یک هفته بعد از عمل ، نباید از مواد آرایشی استفاده کنید ؛ اما بعد از این مدت می توانید از لوازم آرایش استفاده نمایید ، البته مشروط به آن که ماده آرایشی را بر روی زخم جراحی نمالید.
  13. از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از عمل پروتز چانه ، مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ، آسپرین و بروفن ممنوع می باشد ؛ این داروها سبب افزایش احتمال خونریزی در حین عمل می شوند و بعد از عمل نیز فرد را در معرض خونریزی موضع عمل شده قرار می دهند.

در پایان لازم به ذکر است که شما همراهان عزیز و گرامی ، با رعایت موارد مذکور می توانید از احتمال بروز هر گونه عارضه جدی پس از عمل بکاهید و از نتیجه عمل خود لذت ببرید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: