جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

ورزش پس از جراحی بینی

کلیه افرادی که می خواهند برای جراحی بینی اقدام کنند، باید قبل از انجام جراحی، علاوه بر مراقبت های بعد از جراحی، به نکات مهمی نظیر ورزش پس از جراحی بینی توجه نمایند. بعد از رینوپلاستی ، متوجه می شوید که دوره ریکاوری از آنچه انتظارش را داشتید، کوتاه تر و آسان تر است. حتی گاهی احساس می کنید حالتان آنقدر خوب است که دوست دارید به سرعت ورزش خود را از سر بگیرید، فعالیت های حرکتی داشته باشد و ورزش های هوازی و بی هوازی را انجام دهید. این خبر بسیار خوبی است، اینطور نیست؟ خب هر چند داشتن چنین احساس خوبی بسیار ارزشمند است، ولی باید در نظر داشته باشید که وارد شدن بدن به انجام فعالیت های سنگین ، هنوز خیلی زود است. با ما همراه باشید تا نظر دکتر روزینا بشارتی زاده بهترین جراح بینی تهران را در این خصوص بدانیم.

 

ورزش پس از جراحی بینی - دکتر بشارتی زاده

 

به طور کلی می توان ورزش پس از جراحی بینی به پنج دوره تقسیم نمود :

48 ساعت  بعد از رینوپلاستی

با در نظر داشتن این موضوع که آثار مواد بیهوشی و بی حسی در بدن فرد 48 ساعت باقی می ماند ، نیاز است تا در این مدت بیشتر استراحت کند و صبر کند تا سرگیجه و خطر خون ریزی کاهش یابد و زخم هایی که تحت تاثیر عمل بینی ایجاد شده ، تا حدی بهبود یابد.

هفته دوم بعد از جراحی

در هفته دوم بیمار قادر است تا فعالیت های روزانه اش را شروع نماید، از هفته سوم نیز پیاده روی به مدت کوتاه و آهسته مانعی نخواهد داشت.

ورزش پس از جراحی بینی – یک ماه بعد از عمل

فرد می تواند ورزش های قدرتی و کششی همانند پیلاتس و بدنسازی را بعد از یک ماه آغاز نماید. این ورزش ها می تواند شامل : لانچ ، اسكوات ، كار با وزنه و غیره نیز باشد. به طور کلی از هر فعالیتی که ممکن است به بینی صدمه بزند مانند ورزش هایی که توپ در آن استفاده می شود، یا ضربه دارد مانند بوکس، خودداری نمایید. برای ورزش های هوازی كه با تحرک بالا و پرش و دويدن همراه است فرد بايد تا ماه سوم صبر كند.

45 روز پس از عمل بینی

حضور در استخر و شنا کردن مانعی ندارد ، اما شیرجه زدن ممنوع است، در ضمن از رفتن به  سونا ی خشک نیز تا پایان ماه دوم به علت گرما و احتمال ایجاد ورم بپرهیزید.

شش ماه پس از جراحی

از ابتدای ماه هفتم بیمار قادر است تا کلیه فعالیت های خود را به طور کامل انجام دهد، ولی باید در تمام شرایط مراقب ضربه های اتمالی باشد و اگر ورزش هایی نظیر بوکس را انجام می دهد، حتماً از محافظ بینی استفاده کند.

زمان برای بهبود و ریکاوری

بسیاری از بیماران رینوپلاستی به دنبال این هستند که ورزش پس از جراحی بینی را هر چه سریع تر آغاز کنند. حتی در صورت انجام جراحی زیبایی در صورت از قبیل عمل بینی، آنچه که شما با استفاده از سایر بخش های بدن خود انجام می دهید نیز سرعت بهبود سریع ، بی خطر و موثر صورت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. پس از هر جراحی ، بدن شما سخت در تلاش است تا خودش را بهبود بخشد و در نتیجه به استراحت کردن ، مایعات مناسب، و مواد غذایی خوب برای تقویت کردن بدن جهت سپری کردن موفقیت امیز روند بهبود نیاز دارد.

بدن شما تلاش و انرژی خود را بر روی بهبود و بازسازی ناحیه دچار تورم و درد شدن درست در جلوی چشمان شما، سرمایه گذاری می کند. بافت ها به تازگی در بینی بازسازی شده اند و در نتیجه به زمان برای بهبود یافتن نیاز دارند و هنوز در برابر خونریزی مستعد هستند.

ورزش کردن در فاصله کوتاهی بعد از جراحی بینی، روند بهبود را دچار اختلال می کند. ماهیچه ها به مواد غذایی که در این زمان بهتر است به بینی اختصاص داده شوند، نیاز پیدا کرده و آن را مورد استفاده قرار می دهند. در نتیجه منبع غذایی مورد نیاز برای بینی جهت سپری کردن موفقیت امیز روند بهبود، از غنای کافی برخوردار نخواهد بود. ورزش های هوازی سنگین ، ضربان قلب و فشار خون شما را بالا می برد و می تواند باعث بروز خونریزی، کبودی و مشکلات بعد از جراحی در بینی شود. به همین دلیل ، ورزش پس از جراحی بینی را به پیاده روی ساده و سبک ، محدود کنید.

همچنین زیباجویان نگران این موضوع هستند که آیا ورزش کردن شکل ظاهری بینی بعد از رینوپلاستی را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر. تورم بعد از جراحی بینی یک فرایندی است که فروکش کردن آن به کندی و به طور پیوسته انجام می شود. ورزش پس از جراحی بینی می تواند باعث افزایش یافتن گردش خون شده و  در نتیجه تورم در بینی را افزایش می دهد. تاثیر ورزش بر روی متورم شدن بینی، با گذر زمان کاهش می یابد.

چقدر باید برای از سر گیری ورزش پس از جراحی بینی صبر کنم ؟

تقریباً شش هفته زمان لازم است تا ساختارهای بینی به یکدیگر بچسبند و در سر جای خود ثابت شوند. بنابراین بعد از این مدت زمان می توانید فعالیت های ورزشی نرمال خود را از سر بگیرید. سه تا چهار هفته بعد از جراحی بینی شما می توانید به آرامی و با ملایمت، ورزش های غیر برخوردی از قبیل شنا یا دوچرخه سواری را انجام دهید. انجام این فعالیت های ورزشی را به آرامی آغاز کنید و فعلاً وارد فعالیت ورزشی از قبیل ایروبیک با سطح فشار بالا یا پریدن یا طناب زدن، که سطح حرکت در آن ها بالا است، نشوید.

دویدن نیز در طول 3 تا 4 هفته اول بعد از جراحی ، ممنوع می باشد. از انجایی که مدتی از فعالیت های ورزشی فاصله گرفته اید، پس باید به آرامی و ملایمت آنها را از سر بگیرید. در کلاس های ایروبیک با سطح فعالیت شدید شرکت نکنید و سعی نکنید اکنون نیز همان مسافتی که قبل از جراحی می دویدید را بدوید.

در خصوص بلند کردن وزنه در راستای ورزش پس از جراحی بینی ، از وزنه های سبک آغاز کنید و در زمان بلند کردن وزنه در طول چند هفته اول ، از پایین آوردن سر خودداری کرده و کمر خود را صاف نگه دارید. اگر احساس می کنید حالتان خوب نیست و بینی تان ذوق ذوق می کند، ورزش کردن را ادامه ندهید. بدانید که اگر داروهای مسکن مصرف می کنید ، این علامت هشدار دهنده به واسطه مصرف داروی مسکن، ساکت خواهد شد.

در خصوص ورزش های برخوردی باید مدت زمان بیشتری دست نگه دارید. شما باید مراقب باشید تا بینی جدیدتان آسیب نبیند. وارد آمدن ضربه به بینی بلافاصله بعد از جراحی، آسیب شدیدی به شکل ظاهری و ساختار درونی آن وارد می کند و بینی را در معرض خطر جدی قرار می دهد. بسکتبال ، فوتبال ، بیسبال یا هر ورزش دیگری که احتمال بالقوه برخورد توپ به بینی تان در آن وجود دارد باید حداقل به مدت شش هفته بعد از جراحی کنار گذاشته شود. در صورتی که هر نوع ورزشی را بازی می کنید، از جراح بینی خود بخواهید تا دستورالعمل های لازم برای دوره ریکاوری را در اختیار شما قرار دهد.

 

ورزش پس از جراحی بینی

 

پیاده روی بعد از عمل بینی

همان طور که در جدول زمان بندی ورزش پس از جراحی بینی قید شده است ، با گذشت 24 ساعت از عمل ، چنانچه اثرات داروی بیهوشی ، مثل سرگیجه و خواب آلودگی برطرف شده باشند ، توصیه می شود پیاده روی که یک فعالیت ورزشی سبک است آغاز گردد. در ابتدا برای انجام این کار نیازی نیست از خانه خارج شوید ، بلکه می توانید در همان محیط خانه هم به قدم زدن بپردازید. دقت داشته باشید که در روزهای ابتدایی نباید سریع و تند راه بروید. پس از روزهای اول ، توانایی فرد بالاتر رفته و در صورت تمایل می تواند پیاده روی را در محیطی خارج از خانه به انجام برساند. در این راستا نیز قادر خواهد بود بر سرعت و مسافت خود نیز بیفزاید.
مزیت پیاده روی بعد از عمل بینی در موارد زیر خلاصه می شوند :

  • جلوگیری از ورم بیش از حد بینی
  • مساعد کردن جریان خون در بدن
  • کمک به ریکاوری سریع تر

شنا بعد از عمل بینی

کسانی که فعالیت ورزشی شان در رشته شنا می باشد ، پس از رینوپلاستی حداقل به مدت 3 الی 4 هفته باید از انجام این ورزش پس از جراحی بینی ، دوری کنند. دقت داشته باشید که شنا تنها محدود به استخر نمی شود بلکه از قرار گرفتن در هر گونه محیط آبی مثل رودخانه ، دریا و غیره می بایست خودداری شود. آب استخر شامل کلر و دیگر مولفه هایی است که در صورت برخورد با پوست بینی تازه عمل شده می تواند بر روند ترمیم و بهبودی آن تاثیر بگذارد. همچنین عدم اطمینان از پاکیزه بودن آب جاری در طبیعی ، احتمال عفونت در محل جراحی شده را بالا می برد. این را هم بدانید که احتمال برخورد با افراد یا جسم در این شرایط بالا می باشد.

بدنسازی بعد از عمل بینی

از جمله مهم ترین سوالاتی که از سوی مراجعه کنندگان مطرح می شود ، این است که آیا بدنسازی بعد از عمل زیبایی بینی خطر آفرین است یا خیر؟ به طور کلی باید بگویم که ورزش بدنسازی شامل ورزش های کششی و قدرتی است و نیاز به بلند کردن وزنه های سنگین دارد که می تواند به بینی تازه عمل شده آسیب برساند. همانطور که اشاره شد ، بلند کردن اجسام سنگین به مدت 4 تا 6 هفته اول عوارض جدی و خطرناکی را به همراه دارد. از سویی دیگر ورزش بدنسازی شامل حرکاتی است که نیاز به کشش عضلات و خم شدن سر و بالا تنه نیز می باشد. از همین رو توصیه می شود تا از انجام حرکاتی که باعث فشار یا خم شدن سر شما می شود ، خودداری کنید و حداقل تا یک ماه از انجام چنین ورزش های سنگینی خودداری کنید. همچنین از بینی خود در برابر هر نوع آسیب جدی بعد از رینوپلاستی محافظت کنید. بافت های بینی در هفته های ابتدایی بسیار شکننده و حساس هستند و اصابت هر نوع ضربه می تواند باعث بروز عارضه ای جدی و طولانی مدت شود. به منظور محافظت از بینی خود ، بهتر است تمرینات بدنسازی خود را حداقل به مدت 6 هفته یا طبق توصیه پزشک به تعویق بی اندازید. عدم پیروی از این توصیه باعث بروز مشکلاتی همچون خونریزی ، تورم ، کبودی ، کج شدن بینی و نیاز پیدا کردن به جراحی ترمیمی بینی می شود.

آیا شهربازی بعد از عمل بینی خطرناک است ؟

رفتن به شهربازی و انجام بازی هایی که باعث افزایش ضربان قلب ، فشار خون و همچنین خندیدن زیاد و فریاد کشیدن می شود در هفته های ابتدایی بعد از درمان به هیچ عنوان توصیه نمی شود. بعد از گذشت این بازه زمانی با توجه به نکات مراقبتی منعی وجود ندارد.

خطراتی که ورزش پس از جراحی بینی به دنبال دارد؟

اگر چه ممکن است فکر کنید که بینی شما هیچ ارتباطی به سایر قسمت های بدن شما ندارد و اگر ورزش کنید هیچ نوع آسیبی به بینی شما وارد نمی شود ، اما هر فعالیتی که پس از رینوپلاستی انجام می دهید ، تاثیر سیستمیک دارد و تاثیر خود را بر روی بینی می گذارد. به عبارتی دیگر ، کل بدن پس از انجام هر نوع عمل جراحی چه زیبایی و چه درمانی ، زمانی را نیاز به بهبود و استراحت کامل دارد تا قوای بدن به حالت نرمال و طبیعی خود باز گردد.
فعالیت های ورزشی متوسط و به خصوص سنگین و شدید باعث می شوند تا ضربان قلب و در نتیجه فشار خون افزایش پیدا کند و انجام آن ها بعد از جراحی ، شما را در معرض افزایش خطر خونریزی از بینی ، افزایش شدت کبودی ها و سایر عوارض جانبی قرار می دهد. حداقل عوارضی که ورزش پس از جراحی بینی ممکن است برای شما به وجود آورد و باعث طولانی تر شدن دوره نقاهت شما گردد ، افزایش تورم می باشد که در نهایت بر روی نتیجه عمل شما تاثیر منفی می گذارد. انجام ندادن فعالیت های ورزشی شدید علاوه بر اینکه ضربان قلب و فشار خون شما را کنترل می کند ، از بینی شما در برابر آسیب های احتمالی از قبیل اصابت ضربه ، دست زدن و فشار آوردن به بینی برای پاک کردن عروق از روی صورت که خود می تواند تاثیر منفی بر روی نتایج داشته باشد ، محافظت می کند. برای کسب یک نتیجه ایده آل از جراحی زیبایی بینی و جلوگیری از عمل ترمیمی بینی بهتر است با صبر و حوصله در 6 هفته ابتدایی بعد از عمل ورزش نکنید و به توصیه های پزشک خود در این زمینه گوش دهید. پس از بهبودی کامل زمان بسیاری برای بازگشت به ورزش و تناسب اندام خود دارید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: