انحراف بینی

بینی دارای تیغه ای انعطاف پذیر و نازک با ضخامتی میان یک الی دو میلیمتر است ، بین دو سواخ آن قرار گرفته و این دو حفره را از یکدیگر جدا ساخته است و مثل یک ستون و پایه بینی عمل می کند. این تیغه در شرایط نرمال باید درست در وسط بینی قرار داشته باشد ، اما در اکثریت افراد دارای کمی انحراف است ، که به این انحراف تیغه ، انحراف بینی گفته می شود.

از نظر ساختمان بینی ، تیغه بینی از دو بخش تشکیل شده است :

قسمت جلوی آن که غضروفی و ارتجاعی بوده که موجب می شود تا بینی امکان مختصر حرکتی به طرفین را داشته باشد و قسمت بالا و پشتی که استخوانی می باشد.

تیغه بینی ، با جدا سازی دو طرف بینی ، باعث می شود تا ، میکروب و بیماری نتواند براحتی از طرفی به طرف دیگر منتقل شود . از سویی دیگر زمانی که هوا وارد بینی شود و با چرخیدن در فضای بینی ، در عملکرد تنفسی اختلال ایجاد کند ، فضای ورود هوا ، باریک خواهد شد و از بروز مشک جلوگیری می نماید.

اگر تیغه بینی آسیب ببیند ، علاوه بر این که فرم ظاهری بینی زیبایی اش را از دست می دهد ، افتادگی و اصطلاحاً کوفتگی بینی را نیز به دنبال خواهد داشت.

همچنین بروز برخی سردرد ها و یا حتی شروع میگرن ، گاهاً ممکن است بر اثر تحریک بخشی از تیغه بینی ایجاد شود.

انحراف بینی

عوامل بروز انحراف بینی

اولین و مهم ترین عامل بروز انحراف بيني ژنتیک خانوادگی فرد می باشد ، که به دلیل اختلاف نوع جثه پدر و مادر رخ می دهد .

دومین عامل ، صدمه و ضربه خوردن بینی است ، که ممکن است در کودکی و یا بزرگسالی اتفاق بیفتد .

علائم انحراف بینی

انحراف بيني ، نشانه ها و علائم زیر را به دنبال دارد :

• فرد به راحتی نمی تواند از طریق مجاری بینی ، نفس بکشد.
  • یکی از سوراخ های بینی ، نسبت به دیگری مسدودتر می شود.
  • به علت خشک شدن سطح تیغه بینی ، خونریزی بینی رخ می دهد.
  • سینوس ها دچار عفونت شده و ملتهب می گردند.
  • حفره ‌های بینی با خشکی مواجه می شوند.
  • فرد در حین خواب ، خروپف خواهد کرد.
  • فرد در ناحیه پشت گلو ، ترشحاتی خواهد داشت.
  • سردرد ، درد در ناحیه داخلی بینی ، خونریزی و عفونت مکرر نیز از دیگر علائم انحراف بيني می باشند.

نحوه تشخیص انحراف بینی

جهت تشخیص انحراف بيني ، پزشک متخصص از طریق حفره های بینی بیمار ؛ محل قرار گیری تیغه بینی ( سپتوم ) و اندازه حفره های بینی را مورد بازبینی قرار می دهد.

پس از آن به اخذ یک شرح حال جامع از بیمار در رابطه با نحوه خواب ، مشکلات تنفسی ، خروپف و اختلالات سینوسی می پردازد تا نسبت به وجود انحراف بيني اطمینان یابد.

عوارض ناشی از انحراف بینی

اگر مشکل انحراف بيني درمان و جراحی نشود ، مضراتی را به دنبال خواهد داشت ، از جمله بروز مشکلات تنفسی ، انسداد و گرفتگی راه تنفس و در مواردی با تاثیر بر روی دهانه سینوس موجب سینوزیت مزمن و سرماخوردگی های مکرر می شود.

انحراف-بینی

سن مناسب برای انجام جراحی انحراف بینی

به طور کلی انحراف بيني می تواند ریشه ژنتیکی داشته و مادرزادی باشد یا این که در اثر ضربه و فشار ایجاد شده باشد.

چنانچه منشأ انحراف بيني به صورت مادرزادی باشد ، بهترین زمان جهت انجام جراحی انحراف بيني بعد از تکامل فرآیند رشد می باشد ؛ لذا باید انجام این جراحی را تا پایان دوران بلوغ به تاخیر انداخت.

حال آن که در صورتی که انحراف بيني در افراد بزرگسال عارض شده باشد و وسعت آن نیز شدید بوده و منجر به اختلالات تنفسی شده باشد ؛ حتما باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

تفاوت انحراف بینی با کجی بینی

توجه داشته باشید که میان کجی بینی و انحراف بيني افتراق وجود دارد.

کجی بینی یک اختلال ظاهری است و غالبا در اثر برخورد ضربه و شکستگی ایجاد می شود ، البته در برخی موارد نیز فرد به صورت مادرزادی با این عارضه مواجه خواهد بود.

همانطور که ذکر نمودیم ، کجی بینی نوعی ایراد ظاهری بینی است ؛ از این رو در حوزه جراحی زیبایی بینی قرار دارد.

حال آن که چنانچه تیغه میانی بینی که اصطلاحا سپتوم نیز نامیده می شود و به مثابه یک ستون عمودی مستقیم در وسط بینی واقع شده است ، از موقعیت اصلی خود به راست یا چپ انحراف یابد ، انحراف بيني رخ می دهد.

لازم به ذکر است که انحراف بيني جزو اعمال درمانی بینی محسوب می شود.