جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

مراقبت های پس از جراحی بینی

زمانی که شما برای انجام جراحی بینی اقدام می کنید، علاوه بر انتخاب یک جراح زبردست و با تجربه ، مراقبت های پس از جراحی بینی ، از مهم ترین عوامل برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب می باشد و به طور معمول توسط تیم درمانی به شما توضیح داده خواهد شد. این موضوع شامل بایدها و نبایدهای زیادی می شود که دکتر بشارتی زاده ، بهترین جراح بینی تهران آن را در این مطلب توضیح داده اند.

 

 

ریکاوری بعد از عمل بینی چقدر طول میکشد؟

اولین سوالی که در ذهن شما با آغاز دوره نقاهت به وجود می آید این است که ریکاوری چقدر طول می کشد یا اینکه تا چه مدت باید مراقبت های بعد از جراحی بینی را رعایت کرد. مدت زمان ریکاوری به طور کل به دو بخش تقسیم می شود. اولین مرحله بخش ریکاوری بعد از عمل جراحی است که بیمار برای به هوش آمدن و بازگشت هوشیاری آماده می شود و مرحله بعدی ریکاوری مربوط به پس از جراحی است که نیازی است در طی آن بیمار نکاتی را رعایت کند تا سریع تر بهبود یابد. بخش ریکاوری اول در کلینیک بخشی واسط بین اتاق عمل و بخش بستری است که بیمار جراحی مورد نظر خود را انجام داده و اکنون برای به هوش آمدن و انتقال به بخش آماده می شود. این بخش معمولا 1 الی 2 ساعت زمان می برد و پس از آن بیمار به داخل بخش هدایت می شود. ریکاوری بعد از عمل یا دوران نقاهت نیز معمولا حدود 2 هفته می باشد که در طول این مدت بیمار نیازمند استراحت در منزل می باشد.

جامع ترین مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • لازم است تا حداقل 24 ساعت ، پس از جراحی برای کمک به بهبود کبودی ها ، از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  •  سعی کنید تا چند هفته اول ، از خندیدن و حرف زدن زیاد اجتناب کنید.
  • بهتر است در 48 ساعت اول پس از جراحی ، غذای میکس شده میل کنید و رژیم نرم را رعایت کنید. ( منظور از رژیم نرم ، اجتناب از مصرف خوراکی هایی که نیاز به جویدن زیاد ، دارد و یا سفت است ، مانند سیب ، هویج و استیک )
  • تا وقتی که وضعیت بینی تان کاملاٌ تثبیت نشده است ، سعی کنید در محل های شلوغ که امکان دارد ضربه به بینی تان وارد شود، مانند مترو رفت و آمد نکنید.
  • به توصیه دکتر بشارتی زاده ، بهترین دکتر عمل رینوپلاستی تهران موقع خواب و استراحت برای این که ورم کاهش یابد بهتر است ، سرتان کمی بالا تر از بدن تان قرار بگیرد .
  • اگر خواستید عطسه کنید ، حتماً نکات مراقبت های پس از جراحی بینی را به یاد داشته باشید و با دهان باز عطسه کنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین مانند بلند نمودن اجسام سنگین ، یا پرداختن به ورزش های پر تحرک یا سنگین ، دست کم تا شش هفته بپرهیزید.
  • از مصرف سیگار بپرهیزید.
  • مراقب باشید تا چسب بینی تان خیس نشود و برای تمیز کردن صورت تان از دستمال مرطوب ، استفاده نمایید.
  • در صورتی که مجبور هستید تا از عینک طبی استفاده کنید ، تنها می توانید عینک بدون فریم بزنید. در ضمن توصیه می شود از عینک های آفتابی با توجه به این که عموماً سنگین هستند ، بین شش تا 12 ماه استفاده نکنید .
  •  به دلیل جمع شدن ترشح های بینی و خشک شدن بینی ، پس از انجام جراحی ، امکان دارد تنفس تان کمی سخت شود ، به همین عالت لازم است تا ، روزانه چند بار با سرم شستشو ، داخل بینی را شستشو دهید.

بعد از عمل بینی چند روز باید استراحت کرد ؟

بعد از عمل رینوپلاستی ، زمانی را باید استراحت کنید و سپس به فعالیت‌ های روزمره خود بازگردید، مدت زمانی که باید بعد از انجام جراحی زیبایی بینی استراحت کنید به طور کل بستگی به نوع عمل بینی و توصیه ‌های پزشکتان دارد. درصورتی که عمل بینیتان یک عمل جراحی پیچیده و دسترسی عمیق ‌تری به بافت‌های بینی نیاز دارد، ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای استراحت داشته باشید. باید بگویم که منظور از استراحت کردن ، تنها خوابیدن و نشستن نیست. شما بعد از بهبودی و بازگشت انرژی بدنتان می توانید شروع به راه رفتن کنید اما بسیار آهسته کنید. تحرک بسیار کم به گردش خون و بهبودی سریع کمک بسیار زیادی می کند.

نحوه خوابیدن بعد از عمل کردن بینی

همانطور که می دانید بعد از انجام هر نوع عمل جراحی نیاز است تا نکات مراقبتی رعایت شود تا هم نتیجه بهتری کسب شود و هم فرد از دچار شدن به عوارض جانبی در امان بماند. یکی از سوال بر انگیز ترین مواردی که بیماران بعد از انجام عمل زیبایی بینی می پرسند این است که چگونه بعد از عمل زیبایی بینی بخوابیم و نکات مراقبت های پس از جراحی بینی در خصوص استراحت کردن به چه شکل است؟ نحوه خوابیدن و استراحت کردن بعد از انجام راینوپلاستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ، به طور کلی خوابیدن برای بازگردانی قدرت سیستم ایمنی و بهبودی سریع تر بیمار ضروری و مهم می باشد. پس از انجام عمل جراحی ، بدن برای اینکه محل آسیب را ترمیم کند و با تغییرات جدید سازگاری پیدا کند ، نیاز دارد تا فعالیت بیشتری را انجام دهد که همین مسئله باعث می شود تا انرژی بسیار زیادی از شما گرفته شود و شما در طول روز بی حوصله و خسته باشید. برای بازگردان انرژی خود و همچنین کمک به بدنتان بهتر است بعد از جراحی به خوبی استراحت کنید.
در واقع زمانی که می خوابید ، جریان خون بیشتری به بافت و عضلات بدن شما می رشد و این خون اضافه موجب افزایش اکسیژن و مواد مغزی شده و در نهایت نیز بهبود بافت آسیب دیده می شود. در نتیجه خواب نقش بسیار مهمی در بازیابی قدرت بدنی و ترمیم سریع تر بافت شما دارد. برای خوابید بهتر است در زمان خواب یک بالشت زیر سر خود بگذارید تا سر شما بالاتر از پاها و بدنتان قرار گیرد ، با این کار از افزایش جریان خون در بینی جلوگیری خواهید کرد و باعث می شوید تا ورم کمتری در سر و صورت شما به وجود آید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر بشارتی زاده

 

نحوه نشستن بعد از انجام عمل بینی

سوالی که جدیدا باب شده و توانسته ذهن افرادی که بینی خود را به تازگی عمل کرده اند به خود درگیر کند نحوه نشستن بعد از جراحی بینی است. نحوه نشستن بعد از رینوپلاستی باید به گونه ای باشد که سر بالا قرار داشته باشد و خم نشود. پایین انداختن سر همانطور که از ابتدای مقاله نیز گفته شد بعد از انجام این پروسه اکیدا ممنوع است و می تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند خونریزی شود. زیرا با انجام این کار فشار بسیار زیادی به بینی شما وارد می آید. روند بهبودی نیز به رعایت بهتر مراقبت های بعد از آن حتی نکاتی به ظاهر ساده و بی اهمیت می باشد. پس سعی کنید تمامی مواردی که جراح بینی تان به شما گفته است را جدی بگیرد و به تمامی آن ها جامع عمل بپوشانید.

طرز نگه داشتن سر بعد از عمل بینی

حتما بسیاری از افرادی که تازه بینی خود را عمل کرده اند را دیده اید که سر خود را به سمت بالا نگه می دارند ، یا تصور می کنید بعد از انجام جراحی باید حتما سرتان را به سمت بالا نگه دارید و اصلا خم نکنید اما باید بگویم که نیازی به انجام چنین کار های نیست و تنها باید در زمان نقاهت از خم کردن سر خود به سمت جلو و پایین خودداری کنید. در غیره این صورت می توانید بدون نگرانی با حالتی عادی راه بروید.

ماسک زدن بعد از پس رینوپلاستی

با توجه به اینکه این روزها به دلیل پاندمی شدن ویروس کرونا همه افراد ملزم به زدن ماسک برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس می باشند، بیماران رینوپلاستی می پرسند که چگونه می توانند بعد از عمل بینی بر روی بینی خود ماسک بزنند.

در طول هفته اول ریکاوری بعد از عمل بینی در تهران ، شما باید بخش عمده وقت خود را در منزل سپری کنید و مراقبت های پس از جراحی بینی را انجام دهید. در طول این مدت دیگر نگران نزدن ماسک نباشید. وقتی آماده خارج شدن از منزل و حضور در جامعه می شوید، باید ماسک بزنید. حتماً از ماسک هایی استفاده کنید که کاغذی یا پارچه ای بوده و در حالت شل، بر روی بینی شما قرار می گیرد. نباید ماسک را بر روی بینی تان بفشارید یا نباید آن را در حالی که بر روی بینی تان قرار دارد، به سمت پایین بکشید.

حتماً در موقع برداشتن و گذاشتن ماسک بر روی صورت، آن را به طور کامل به سمت جلو کشیده، بدون اینکه بر روی بینی کشیده شود، آن را از بینی خود فاصله دار کرده و سپس از روی صورت بردارید. 6 تا 8 هفته بعد از رینوپلاستی می توانید در صورت لزوم، ماسک را محکم تر بر روی بینی تان قرار دهید.

باید ها و نباید های ورزشی پس از عمل زیبایی بینی

بعنوان یک قانون کلی، شما باید در طول 6 هفته بعد از جراحی زیبایی بینی ، از انجام هرگونه فعالیت ورزشی و فیزیکی سنگین خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که بدن شما در حال سازگار شدن با ساختار جدید بینی است که به طور کامل تغییر کرده است. اگر به خودتان فشار زیادی وارد کنید، خطر افزایش زمان بهبود و تورم را بوجود خواهید آورد. بلند کردن وزنه های سنگین، نیز بمنظور دستیابی به بهترین نتیجه بهبود، توصیه نمی شود. بلند کردن اجسام سنگین بر روی شرایط بهبود بخیه ها در بینی تاثیر می گذارد. شنا کردن و پیاده روی ملایم، دو هفته بعد از جراحی، امکان پذیر است ولی باید دقت داشته باشید که هرگز نباید به بدن خود فشار بیاورید. حداقل یک ماه قبل از درگیر شدن در فعالیت های ورزشی سنگین، بخصوص آنهایی که با بینی شما ارتباط دارند، دست نگه دارید.

از ورزش هایی از قبیل بسکتبال، والیبال یا ورزش های رزمی که احتمال وارد آمدن ضربه به بینی در آنها، زیاد است خودداری کنید. نگران نباشید. با گذر زمان و با سپری شدن حدوداً یک سال، بینی شما به طور کامل بهبود می یابد. حتماً مراقبت های پس از جراحی بینی را که یک جراح بینی خوب در تهران برای دستیابی به بهترین نتیجه ، به شما متذکر شده است، دنبال کنید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر بشارتی زاده

 

استحمام کردن بعد از رینوپلاستی

بهداشت صحیح برای سپری کردن یک دوره ریکاوری خوب، الزامی می باشد ؛ به همین دلیل است که بهترین جراح بینی تهران دستورالعمل های دقیقی را در خصوص مراقبت های پس از جراحی بینی و حتی انجام اقدامات و به حداقل رساندن سطح مشکلات و عوارض جانبی می باشد. به این ترتیب به بیمار کمک می شود تا درک صحیحی از اهمیت آماده شدن برای جراحی و ریکاوری به دست آورد.

یکی از موضوعاتی که بعد از جراحی در خصوص آن دچار دغدغه می شویم، استحمام بعد از عمل جراحی بینی است. این موضوع ساده به نظر می رسد، ولی دستورالعمل های خاصی برای استحمام کردن بعد از روند رینوپلاستی وجود دارد که باید با آنها آشنا شویم.

چرا باید بعد از جراحی برای دوش گرفتن یا استحمام کردن اندکی دست نگه دارید؟

دوش گرفتن در فاصله کوتاهی بعد از جراحی پلاستیک برخی خطرات را به همراه دارد. یکی از آنها، خیس یا مرطوب شدن ناحیه جراحی می باشد و همین امر می تواند باعث ایجاد حساسیت و نیز بالا رفتن خطر ایجاد عفونت شود. بعلاوه، حرارت و بخار ناشی از دوش گرفتن یا استحمام کردن، خود می تواند باعث ایجاد التهاب شود و تاثیر منفی بر روی بهبود زخم بر جای گذارد. بخار آب برای برش ایجاد شده در ناحیه درمان، خطرناک است. حتی آب ولرم هم می تواند بر روی بخیه ها و چسب اثر گذاشته و باعث باز شدن برش شود.

در طول دوره بهبود، بدن خود را با اسفنج تمیز کنید:

بمنظور پیشگیری از بروز مشکلات و عوارض جانبی و در عین حال رعایت بهداشت، بهترین جرا بینی تهران در راستای دستور العمل مراقبت های پس از جراحی بینی تاکید می کند که از اسفنج های مخصوص حمام کردن بعنوان بهترین گزینه برای تمیز کردن بدن خود در طول دو تا چند روز اول بعد از جراحی استفاده کنید. حتماً در زمان تمیز کردن بدن، از آب ولرم استفاده کنید. شما باید در موقع شستشوی موها، مراقب باشید تا موها زیاد تحت کشش قرار نگیرند چون این امر می تواند بر روی ناحیه برش داده شده اثر منفی بر جای گذارد.

اولین دوش گرفتن بعد از جراحی

شما می توانید 48 تا 72 ساعت بعد از روند جراحی، دوش بگیرید. البته اولین دوش گرفتن ها یا حمام کردن ها بعد از جراحی باید اندکی متفاوت باشد تا از بروز خطر عفونت، جلوگیری به عمل آید. اندکی طول می کشد تا شما بتوانید روند عادی دوش گرفتن یا حمام کردن خود را از سر بگیرید.

مراقبت های پس از جراحی بینی – خوردنی و نخوردنی ها

تغذیه صحیح ، بخش مهم پروسه ریکاوری بوده و دنبال کردن توصیه ها ، دستیابی شما به یک روند در حال پیشرفت را تضمین می کند.

  • روز اول بعد از جراحی 

در روز جراحی ، قبل از اجرای فرایند از شما خواسته می شود به مدت 8 الی 12 ساعت چیزی نخورید و ننوشید. استراحت دادن به شکم در طول بیهوشی ، بسیار حائز اهمیت است. شروع به میل کردن غذا بعد از تکمیل فرایند رینوپلاستی ، با غذاهایی شروع می شود که هضم آن برای معده شما آسان باشد. از خوردن هر غذایی که باعث ایجاد حالت تهوع شود و هر غذایی که بسیار سرد یا بسیار داغ باشد ، اجتناب کنید. پاستا ، برنج ، ماهی و مرغ گزینه های غذایی ایده الی محسوب می شوند.

  • هفته اول بعد از عمل 

در طول اولین هفته مراقبت های پس از جراحی بینی ، هنوز باید مراقب غذاهایی که می خورید باشید. بینی هنوز حالت گرفتگی دارد و باید از خوردن غذاهایی که این انسداد را تشدید می کند ، خودداری کنید.

نباید غذاهایی میل کنید که به علت تند بودن باعث تشدید تورم شوند. غذاهای نرم مانند تخم مرغ و سوپی که از گوشت و سبزیجات تهیه شده است را میل کنید. سیب زمینی ، سالاد ، پاستا که نیاز به جویده شدن زیاد ندارند ، گزینه های خوبی هستند.

غذاهای پر از فیبر نیز برای کمک به پیشگیری از بروز یبوست ، توصیه می شود. میوه و سبزیجات تازه یا پخته شده ، برنج قهوه ای ، و غلات کامل نیز مثال های خوبی در این خصوص می باشند.

در طول این چارچوب زمانی ، بهترین جراح بینی تهران در مورد مراقبت های پس از جراحی بینی نوشیدن مقدار زیاد مایعات را توصیه می کند. البته این مایعات شامل نوشیدنی های کافئین دار ، مثل چای ، قهوه یا نوشابه نمی شود. این نوشیدنی ها باعث آب زدایی یا دهیدراسیون بدن می شوند. به جای این نوشیدنی ها ، از سالم ترین نوشیدنی یعنی آب ، استفاده کنید.

  • هفته دوم بعد از عمل جراحی

در هفته دوم بعد از جراحی ، می توانید غذاهای جامد بیشتری میل کنید. البته هنوز گرفتگی بینی رفع نشده است و عاقلانه عمل کردن در انتخاب گزینه های غذایی که تورم را تشدید نکند ، هنوز حائز اهمیت است. می توانید رژیم غذایی غنی از پروتئین از قبیل محصولات لبنی مثل شیر یا پنیر ، گوشت پرندگان یا ماهی را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

هنوز باید از خوردن غذاهای تند که باعث بروز درد می شود ، خودداری کنید. همچنان ، نمک مصرف نکنید. خوردن غذاهای سالم و حفظ وزن در سطح ایده ال برای ریکاوری در این مرحله بسیار اهمیت دارد. فست فود میل نکنید. غذاهای فراوری شده باعث بروز التهاب در بینی می شوند.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر بشارتی زاده

 

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنیم:

تا اینجا با غذاهایی آشنا شدیم که در طول دوره ریکاوری ، مفید هستند. ولی برخی غذاها وجود دارند که در طول دوره ریکاوری و برای رعایت مراقبت های پس از جراحی بینی باید از خوردن آنها اجتناب کنید.

  • غذاهای تند: غذاهای تند در طول دوره ریکاوری بعد از عمل بینی ، توصیه نمی شوند چون می توانند باعث بروز مشکلات بسیاری از قبیل تحریک غشای مخاطی و افزایش فشار خون شوند. این غذاها همچنین باعث بروز عطسه و بهم خوردن تعادل گوارش می شوند. از خوردن غذاهای تند مثل انواع مختلف فلفل در طول دوره ریکاوری خودداری کنید.
  • غذاهای شور : با توجه به اینکه هیدراته نگه داشتن بدن بسیار حائز اهمیت است ، از خوردن هر چیزی که حاوی نمک زیاد است ، خودداری کنید. نمک احتباس آب را افزایش داده و باعث تشدید تورم در بافت های بینی شده و پیشرفت ریکاوری را کاهش می دهد.غذاهای حاوی محتوای سدیم بالا ، اسنک های شور مثل چیپس و پنیر های شور مثل پنیر فتا باید مورد اجتناب قرار گیرد.
چه غذاهایی باعث کاهش تورم می شود؟

غذاهای ضد التهاب که به فرایند بهبود کمک می کند شامل سبزیجات دارای برگ سبز تیره ، میوه هایی از قبیل پرتقال ، سیب ، گوجه فرنگی ، روغن زیتون ، کره آجیل ، ماهی چرب مثل سالمون ، مفید می باشد.

مصرف ماست بعد از انجام رینوپلاستی

جالب است بدانید که مصرف ماست بعد از عمل زیبایی بینی می‌تواند مناسب و حتی کمک کننده نیز باشد. ماست یک منبع خوب پروتئین است و حاوی کلسیم و ویتامین D نیز می ‌باشد که به سلامت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌ کند. همچنین ماست خنک است و می‌ تواند به کاهش ورم و التهاب پس از عمل بینی کمک کند. اما در هر صورت، توصیه می شود که با پزشکتان در مورد تغذیه پس از عمل بینی مشورت کنید چرا که ماست به دلیل داشتن شیر ممکن است حساسیت زا باشد و برای افراد مشکل حادی را به وجود آورد هر فرد بر اساس شرایط خاص خود نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارد که بهتر است به آن توجه شود.

آیا می توان بعد از عمل بینی غذای گرم خورد؟

مصرف غذای گرم بعد از عمل بینی مستقیماً ضرری ندارد. اما برخی از افراد ممکن است پس از عمل بینی احساس داشته باشند که تماس با غذاهای گرم تا حدی ناراحت ‌کننده است. از سویی دیگر مصرف غذاهای گرم در روز های ابتدایی بعد از عمل می تواند باعث شود تا شدت خونریزی بیشتر شود و تورم بینی نیز افزایش یابد.  در هر صورت، پیشنهاد می‌شود که پس از عمل بینی از غذاهای نرم و خنک مانند ماست، مربا، یا مواد غذایی دستور داده شده توسط پزشکتان را استفاده کنید.

آشپزی بعد از جراحی بینی ؟

به گفته دکتر بشارتی زاده بهترین و مجرب ترین جراح بینی تهران ، اموراتی مانند آشپزی کردن و سرکار رفتن از دو هفته بعد از جراحی بلامانع می باشد. اما توصیه می گردد به دلیل ضعف ناشی از عمل جراحی تایم آشپزی کردن را تا حد بسیار کمی کاهش دهید. از همین رو توصیه می شود در روز های پیش از جراحی ، در طول آماده سازی اقدامات قبل از جراحی بینی ، برای حدود یک هفته خود غذا های مورد نیاز را تهیه و آماده کنید. در صورتی که تنها نیستید و کسی همراه شما زندگی می کند می توانید از انجام این کار خودداری کنید ، اما اگر مجرد هستید و تنها زندگی می کنید به این مورد توجه فرمایید. در زمان آشپزی کردن بعد از گذشت یک هفته نیز بهتر است نکات مراقبتی زیر را در نظر بگیرد.

  • در زمان آشپزی کردن از خم کردن سر خود به سمت پایین خودداری کنید.
  • حرارت گاز باعث تورم شدید بینی می شود ، از همین رو بهتر است شعله گاز را کم کرده یا در طول آشپزی کمی استراحت کنید.
  • به یاد داشته باشید ایستادن طولانی مدت برای درست کردن غذا باعث ضعف بیمار و ازدیاد تورم می شود.
  • همچنین از استفاده از نمک در مواد غذایی خود خودداری کنید.
  • مصرف سدیم موجب افزایش تورم خواهد شد.
  • از خوردن غذاهای حساسیت زا پرهیز کنید.
  • در دوران نقاهت از غذاهای آبکی استفاده کنید ، پخت غذاهایی مانند میگو و ماهی به سلامت شما کمک بزرگی خواهد کرد.
  • از بلند کردن وسایل پخت و پز سنگین خودداری نمایید.

آیا خرد کردن پیاز بعد از عمل بینی ضرر دارد؟

خیلی از بیماران در خصوص مراقبت های بعد از جراحی بینی و کار های که باید انجام دهند ، سوال می پرسند. یکی از سوالات پر تکرار در این زمینه خرد کردن پیاز بعد از عمل رینوپلاستی است. در این خصوص باید بگویم پیاز به دلیل گاز تولید شده در زمان برش دادن و ایجاد آبریزش از چشم و بینی خوب نیست و بهتر است تا زمان بهبودی کامل برای پخت و پز از پیاز سرخ شده آماده استفاده کنید. در صورتی که نیاز به استفاده از پیاز دارید بهتر است سعی کنید در این زمان از بینی نفس نکشید تا عصب بویایی تحریک نشود و دچار آبریزش بینی نشوید. در صورت آبریزش بینی نیز از دست زدن به بینی خود خودداری کنید.

چسب زدن

بلافاصله پس از رینوپلاستی ، بینی به خصوص در قسمت نوک، دچار تورم می شود. چسب زدن با وارد آوردن فشاری خفیف، از ورم کردن پوست و بافت نرم جلوگیری می کند. این امر از مراقبت های پس از جراحی بینی محسوب می شود.
برای انجام این کار، نوع بینی و ضخامت پوست باید در نظر گرفته شود، به همین دلیل هر جراح، از تکنیک خاصی استفاده می کند. با اینحال، شالوده تمام روش ها با هم یکسان است. به توصیه بهترین دکتر بینی تهران در قدم اول، پوست را با آب و صابون بشویید و سپس تیغه را با سه تا پنج تکه چسب بپوشانید. هر تکه، باید مقداری روی تکه قبلی را بپوشاند. در مرحله بعدی، یک تکه چسب را از زیر بینی به شکل U بچسبانید و توجه داشته باشید که سوراخ های بینی مسدود نشده باشند. در انتها، این دو مرحله را تکرار کنید.
تا دو یا سه هفته پس از عمل زیبایی بینی، باید هر دو سه روز یکبار، چسب آن را تعویض کنید. برداشتن چسب، به اندازه چسباندن آن اهمیت دارد. در نتیجه، از وارد آوردن فشار زیاد و کندن سریع چسب ها جدا خودداری کنید.

ماساژ بعد از عمل

از بهترین تکنیک های مراقبت های پس از جراحی بینی، می توان به ماساژ بینی اشاره کرد. کاهش ورم، افزایش گردش خون و شکل دادن به بینی، از مهم ترین فواید این امر می باشند. در صورتی که نحوه انجام این کار را به درستی یاد گرفته باشید، می توانید به مدت شش ماه، سه بار در روز و به مدت یک دقیقه، بینی را ماساژ دهید. چند روش برای بهره گیری از این تکنیک وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم. توجه داشته باشید قبل از هرکاری، انگشتان خود را با کرم یا روغن مخصوص، چرب کنید.

  • قسمت استخوانی: روی استخوان بالای بینی و دیواره ها تمرکز داشته باشید. انگشتان خود را در دو طرف قرار داده، و سپس به آرامی به سمت گونه ها بکشید. هرچند، اگر این کار برای رفع ورم یک طرفه و انحراف سپتوم پس از عمل انجام شود، نوک و پشت بینی نباید به هیچ عنوان لمس شوند. با یک انگشت یک طرف بینی را نگه دارید، و با انگشت اشاره دیگر، فشار آرامی به طرفی که منحرف شده وارد کنید.
  • پشت بینی: در این روش استفاده شده در مراقبت های پس از جراحی بینی، یک انگشت را از زیر بینی و نزدیک به نوک، به سمت بالا حرکت می دهیم. نواحی که برآمدگی بیشتری دارند، باید مدت بیشتری ماساژ داده شوند.
  • نوک بینی: همان طور که از اسم آن پیداست، در این تکنیک فقط باید نوک بینی لمس شود. دو انگشت اشاره را روی آن قرار داده و به آرامی به سمت بیرون بکشید.

بهترین زمان برای انجام این روند

زمان مناسب برای شروع این پروسه که از جمله مراقبت های پس از جراحی بینی محسوب می شود، ابتدای ماه دوم ریکاوری است، که یعنی بهتر است مدتی صبر کنید تا ورم اولیه از بین برود. در برخی از عمل ها، استخوان بینی شکسته می شود، بنابراین باید با احتیاط حداکثری آن را لمس کنید.

ماساژ بینی درد دارد؟

این پروسه کاملا بدون درد است. اگر در هنگام انجام آن، دردی احساس کردید، یعنی به درستی این کار را انجام نمی دهید.

اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب بعد از عمل بینی

یکی از نکات مهم مراقبت های پس از جراحی بینی ، اعمال کرم ضد آفتاب بر موضع جراحی شده است. پس از عمل جراحی ، پوست و محل بخیه ها ، ناحیه حساسی تلقی شده که لازم است جهت بهبودی مطلوب ، به خوبی تحت مراقبت قرار بگیرند. در این راستا جراح متذکر می شود که در روزهای ابتدایی تا حد امکان در فضاهای سر باز و زیر نور خورشید قرار نگیرید؛ زیرا اشعه های UV می توانند به پوست حساس در ناحیه عمل شده آسیب وارد کنند.

در صورت لزوم به خروج از خانه در روزهای ابتدایی و به طور کلی تا زمانی که روند بهبودی محل زخم ها کامل شود ، باید کرم ضد آفتاب روی پوست اعمال گردد تا ترکیبات موجود در کرم از پوست در برابر اشعه های uv محافظت نماید. دقت داشته باشید که ضد آفتاب شما حداقل SPF30 را دارا باشد.

مراقبت های پس از جراحی بینی در خصوص کمپرس یخ

در روزهای ابتدایی شاهد تورم و کبودی در بینی و نواحی اطراف آن خواهید بود. قرار دادن کمپرس سرد بر این نواحی به تسریع روند اثرات جانبی ذکر شده کمک شایانی می کند. در استفاده از پک یا کمپرس یخ باید نکاتی را در نظر داشته باشید. اول اینکه در روزهای اول ، مخصوصا ً 48 ساعت ابتدایی پس از عمل جراحی حتما کمپرس یخ در دسترس تان باشد و مطابق به آموزشی که در ادامه به شما داده می شود ، عمل کنید.

پک یخ را باید به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی ناحیه متورم و کبود قرار دهید. بدین ترتیب التهاب بافت ها کاهش پیدا کرده و رو به بهبودی می رود. دقت کنید کمپرس برای مدت طولانی بر روی یک نقطه و محل ثابت قرار نگیرد ؛ چرا که نتیجه عکس دارد و به جای بهبودی ممکن است به موضع هدف آسیب بزند.

نحوه گذاشتن کمپرس یخ بر روی بینی به چه شکل است؟

یکی از رایج ترین سوالات در خصوص مراقبت های بعد از جراحی بینی در خصوص استفاده از کمپرس یخ است. در این باره باید بگویم استفاده از کمپرس یخ قواعد خاصی ندارد تنها شما باید از یخ زدن پوست خود خوداری کنید. به همین منظور توصیه می شود بعد از گذشت 5 دقیقه کمپرس را از روی بینی و صورت خود بردارید و مجددا بعد از گذشت 5 دقیقه قرار دهید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر بشارتی زاده

 

شستشوی بینی بعد از عمل

تمیز کردن بینی بعد از رینوپلاستی ، نقش مهمی را در مراقبت های پس از جراحی بینی ایفا می کند. در صورتی که دوبار در روز بینی خود را شستشو دهید ، حفره های آن مرطوب می مانند و از بروز التهاب و تشکیل لخته خون در بینی جلوگیری می شود. علاوه بر این ، تمیز کردن این عضو بوی بدی که به علت وجود مخاط و خون خشک شده ایجاد شده را از بین خواهد برد و بوی بد دهان را نیز کاهش می دهد.

دستورالعمل های کلی برای شستشوی بینی

  • تا چند روز بعد از عمل ، توجه داشته باشید که هنگام تمیز کردن بینی ، جسم خارجی را وارد آن نکنید.
  • به بینی فشار وارد ننمایید
  • برای تمیز کردن بینی ، ازانگشت استفاده نکنید
  • از طریق دهان سرفه و عطسه کنید ، نه بینی
  • برای تمیز کردن نواحی اطراف بینی از دستمال مرطوب بهره بگیرید نه دستمال کاغذی
  • زمانی که احساس گرفتگی در بینی خود داشتید ، فین نکنید
  • بعد از شستشوی بینی از کرم و پمادهای مخصوص کمک بگیرید تا داخل بینی خشک نشود

پماد آنتی بیوتیک بعد از عمل زیبایی بینی

استفاده از پماد آنتی بیوتیک ، در اغلب موارد به منظور مراقبت های پس از جراحی بینی توصیه می شود. تمیز کردن بینی بعد از عمل به وسیله این پماد از بروز عفونت جلوگیری می کند و تا ساعت ها بخش داخلی بینی را مرطوب نگه می دارد. می توانید این پماد را روی زخم ها و بخیه ها استفاده کنید ، اما توجه داشته باشید بعد از سه روز به سراغ دیگر کرم ها مثل وازلین بروید.

توجه داشته باشید در هفته اول بعد از رینوپلاستی ، به علت اینکه بخیه ها هنوز خوب نشده اند و داخل بینی تامپون قرار دارد ، این عضو بسیار حساس می باشد. به همین خاطر تنها باید قسمت بیرونی بینی را با دستمال مرطوب تمیز کنید. البته در مواردی بهترین دکتر بینی تهران ازبیمار می خواهد تا با سرم سالین داخل بینی را نیز تمیز نماید.

چند روز بعد از عمل بینی میتوان کار کرد ؟

یکی از متداول ترین و پر تکرار ترین سوالات در زمینه مراقبت های پس از جراحی بینی ، در خصوص کار کردن بعد از عمل بینی است. اینکه چند روز بعد از رینوپلاستی می توان کار کرد یا به محل کار خود بازگشت به نوع کار شما و همچنین وضعیت روند بهبودی شما بستگی دارد. اگر به نظر خودتان شغل سختی دارید یا ممکن است در محل کار به صورت شما ضربه بخورد ، باید مدت زمان بیشتری را در خانه منتظر بمانید و استراحت کنید. علاوه بر آن نیز اگر مجبور هستید تا زیر نور خورشید کار کنید یا به طور مداوم در طول روز خم شوید ، با جراح خود در این خصوص مشورت کنید.

عوارض حرف زدن بعد از عمل کردن بینی

جراحی زیبایی بینی به خودی خود عوارضی مانند تورم ، بی حسی و کبودی را برای بیمار ایجاد می کند. اگر با دهان باز صحبت کنید یا حتی بخندید و گریه کنید ، بینی شما در روز های ابتدایی بعد از عمل بیشتر حرکت می کند. تحرک زیاد بینی باعث می شود تا تورم و شدت درد در بیمار افزایش یابد.

بی حرکت ماندن بینی برای فرم گرفتن یکی از نکاتی که اکثر جراحان بینی به رعایت آن توصیه می کنند. از همین رو خندیدن آهسته ، حرف زدن کوتاه مدت و جلوگیری از انجام هر گونه حرکت اضافه صورت ، جزو مهم ترین نکات مراقبت های پس از جراحی بینی می باشند. برای درک این موضوع پیش از عمل جراحی ، می توانید دستان خود را بر روی بینی خود قرار دهید و آن را ثابت نگه دارید ، در همان حین نیز سعی کنید بخندید یا دهان خود را باز و بسته کنید. متوجه خواهید شد که با انجام این حرکات ، بینی شما نیز حرکت می کند. از همین رو در مراقبت های بعد از عمل بینی توصیه می شود از فعالیت هایی که باعث بروز چنین حرکاتی می شود خودداری کنید.

نزدیکی بعد از عمل بینی

پس از عمل کردن دماغ نیاز است تا در طول دوره بهبودی از فعالیت جنسی خودداری کنید. پزشکان معمولاً توصیه می ‌کنند تا حداقل یک تا دو هفته بعد از عمل ، از هرگونه نزدیکی جنسی خودداری کنید. این زمان بسته به شرایط جسمانی و روند بهبودی هر فرد ، ممکن است متفاوت باشد ، بنابراین بهتر است با پزشکتان در مورد زمان مناسب برای شروع فعالیت جنسی مشورت کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: