پولیپ بینی

به توده خاکستری و گاها بی رنگی که داخل بینی است ، پولیپ بینی گفته می شود که معمولا از مخاط سینوس ها یا از خود بینی منشأ می گیرد.

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی در حقیقت به التهاب موجود در مجاری بینی و سینوس ها یعنی سینوزیت مزمن ، مربوط است ؛ البته در برخی موارد ممکن است که فردی مبتلا به سینوزیت مزمن باشد اما پولیپ بینی نداشته باشد.

پولیپ ها از لحاظ ظاهری به صورت زائده هایی کاملا نرم می باشند ، اما در عین حال قابل لمس نیستند ؛ از این رو چنانچه اندازه آن ها کوچک باشد قاعدتا فرد متوجه وجود پولیپ در بینی خود نخواهد شد.

پولیپ ها ، تنها در صورتی که بزرگ بوده یا تعدد آن ها زیاد باشد می توانند منجر به انسداد مجاری بینی شوند.

سینوزیت مزمن و پولیپ بینی دارای علائم مشابه و یکسانی می باشند که عبارتند از :

• آبریزش از پشت بینی
  • افت یا عدم حس بویایی
  • خرو پف کردن در خواب
  • انسداد و گرفتگی مداوم بینی
  • درد در ناحیه سر و صورت
  • خارش در نواحی اطراف چشم
  • درد در قسمت دندان های فک بالا
  • احساس فشار بر روی صورت و پیشانی

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ قرار دارند ؟

1. کودکان : کودکان مبتلا به بیماری هایی اعم از سینوزیت مزمن ، آسم ، اختلالات تنفسی و زکام ؛ بیش از دیگر کودکان در معرض ابتلا به پولیپ بینی قرار دارند.
  2. میانسالان : پوليپ بيني غالبا در افراد بالای 40 سال شیوع زیادی دارد.
  3. زنان : آمار ابتلا به پوليپ بيني در زنان بیشتر از مردان است.

پیشگیری از ابتلا به پولیپ بینی

با رعایت راهکارهای زیر می توانید از بازگشت مجدد پوليپ بيني ، پیشگیری به عمل آورید :

• کنترل آسم و آلرژی : پزشک شما پس از درمان پولیپ ؛ یکسری توصیه ها و مراقبت ها در زمینه کنترل این موارد به شما ارائه می دهد که شما می بایست جهت جلوگیری از برگشت دوباره پولیپ ، در رعایت آن ها نهایت دقت خود را بکار گیرید.

لازم به ذکر است که چنانچه با رعایت مراقبت های لازم پس از درمان پولیپ ، قادر به کنترل بیماری نبودید حتما باید به پزشک معالج تان رجوع نموده و این مسئله را با ایشان در میان بگذارید تا در صورت لزوم دستورالعمل های مراقبتی دیگری را در اختیار شما قرار دهند.

• پرهیز از قرارگیری در معرض محرک های بینی : شما باید پس از درمان پوليپ بيني از قرار گرفتن در مجاورت محرک های بینی ؛ همچون استنشاق آلاینده هایی اعم از دود تنباکو ، گرد و خاک ، گازهای شیمیایی و به طور کلی آلرژن ها خودداری نمایید.
  • حفظ بهداشت : پس از درمان پوليپ بيني سعی کنید به منظور مرطوب نگاه داشتن مسیرتنفسی و پیشگیری از التهاب و انسداد بینی ، فضای خانه را مرطوب نگاه دارید.
  • استفاده از شوینده های مخصوص بینی : در راستای بهبود جریان مخاط بینی و زدودن آن از انواع آلرژن ها و دیگر محرک ها حتما جهت شستشوی مجاری بینی تان از سرم های شستشو یا اسپری آب نمک استفاده نمایید.

پولیپ بینی

علل پولیپ بینی چیست ؟

برای ایجاد شدن این عارضه علل مشخصی وجود ندارد ولی التهابات و عفونت های مزمن می تواند موجب پیدایش پوليپ بيني شود.

معمولا پولیپ  به دلیل آلرژی بینی ایجاد می شود که امکان دارد با حساسیت هایی همچون آسم و یا حساسیت پوستی همراه باشد.

بر اثر حساسیت ، مخاط بینی متورم می شوند و به حالت یک نسج اضافی در می آیند و درون بینی و نسج ها را نیز پر می کنند و به تدریج به اندازه ی آن اضافه می شود.

در صورتی که آلرژی به موقع درمان شود از به وجود آمدن پولیپ جلوگیری می شود یا بروز آن به تعویق می افتد.

راه های تشخیص پولیپ بینی

پوليپ بيني از طریق معاینه بالینی به راحتی مشخص می شود.

برخی افراد بر اثر متورم شدن شاخک های تحتانی بینی که تقریبا منجر به ایجاد انسداد تنفسی می شود به اشتباه تصور می کنند که دچار پولیپ  شده اند اما پس از معاینه مشخص می شود که اثری از پولیپ در ایشان وجود ندارد.

درمان پولیپ بینی

در صورتی که اندازه پولیپ به حدی برسد که باعث انسداد بینی شود جهت برداشتن آن نیاز به عمل جراحی بینی می باشد.

به این دلیل که به طور معمول منشأ پولیپ از داخل سینوس ها است ، در صورتی که فقط پوليپ بيني خارج شود احتمال عود آن از زمانی که با آندوسکوپ داخل سینوس ها نیز از وجود پولیپ تخلیه شود بیشتر است.

بنابراین بعد از عمل جراحی احتمال عود پولیپ وجود دارد ولی درمان ضد آلرژی برای به تعویق انداختن پیدایش پولیپ  یا کاستن از سرعت رشد آن موثر می باشد.

عمل جراحی پوليپ بيني ، هم تحت نیمه بیهوشی و هم تحت بیهوشی کامل قابل انجام است. مدت زمان انجام عمل جراحی بینی  تقریبا 20 دقیقه است و بیمار در همان روز ترخیص می شود.

به مدت 10 روز پس از عمل می بایستی آنتی بیوتیک مصرف شود و استفاده از دارو های ضد آلرژی نیز جهت به تعویق انداختن عود پولیپ ضروری است.