جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

چسب توصیه شده پس از عمل بینی

افراد برای رضایت از ظاهر بینی و رفع ایرادات آن اقدام به جراحی بینی می کنند تا زیبایی و اعتماد به نفس شان افزایش یابد، بعد از جراحی، بینی دچار تورم می شود که امری بدیهی است و از عوارض طبیعی عمل به شمار می رود، چسب زدن بینی بعد از عمل ، به رفع سریع تر این تورم کمک قابل توجهی کرده و موجب چسبیدن پوست بینی به بافت زیرین شده و در نتیجه تسهیل فرآیند بهبودی را در بازه زمانی کوتاه تری محقق می کند، حال در این مقاله از سایت دکتر روزینا بشارتی زاده بهترین جراح بینی تهران قصد داریم توضیحاتی درباره چسب توصیه شده پس از عمل بینی از زبان ایشان شرح دهیم. اگر در دوران نقاهت خود هستید و  نگران این هستید که آیا به طور صحیح به بینی خود چسب میزنید یا خیر حتما این مقاله را بخوانید. حتی اگر بلد نیستید یا فکر می کنید قسمتی از مراحل چسب زدن به بینی را یادتان رفته این مقاله را از دست ندهید.

 

چسب توصیه شده پس از عمل بینی

 

چسب بینی

لازم به ذکر است که چسب زدن بعد از عمل بینی ، افزون بر آن که به کاهش تورم و التهاب بینی منتج می شود ؛ از تشكيل بافت زخم جلو گیری کرده و فرم گیری بهتر بینی را نیز میسر می سازد. باید اشاره داشت که چسب زدن اصولی و صحیح به بینی ، سبب اعمال انتشار فشار یکنواخت بر روی بینی شده و در نتیجه ، موجب می شود که ورم بینی در همه بخش های بینی به طور یکسان کاهش یافته و فروکش کند. ضمنا ناگفته نماند که چسب توصیه شده پس از عمل بینی ، می تواند نوعی هشدار برای اطرافیان قلمداد شود تا متوجه این مسئله شوند که شما اخیرا رینوپلاستی انجام داده اید ؛ لذا در برخورد با شما باید بیشتر احتیاط کنند. از همین رو چسب بینی بعد از عمل از اهمیت والایی برخوردار بوده و باید افراد در زمان چسب زدن دقت بالایی داشته باشند.

 

چسب توصیه شده پس از عمل بینی

 

تا چند ماه بعد از عمل بینی باید چسب زد ؟

مدت استفاده از چسب توصیه شده پس از عمل بینی و اینکه تا چه مدت بعد از عمل باید این کار را تکرار کرد ،  اغلب دارای دامنه زمانی متغیری بوده و بین دو هفته تا دو ماه، در نوسان است. این تفاوت به نوع پوست بینی وابسته است. اگر پوست بینی نازک باشد، بعد از دو هفته می توان چسب زدن به بینی را متوقف نمود. در بینی های دارای پوست ضخیم، این مدت تا دو ماه گسترش می یابد. پوست ضخیم، یکی از ویژگی های بینی های گوشتی است.

آیا استفاده طولانی مدت از چسب توصیه شده پس از عمل بینی ، تاثیری در نتیجه رینوپلاستی خواهد داشت یا خیر ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر ؛ توصیه به چسب زدن طولانی بینی ، می تواند علل مختلفی داشته باشد. یکی از این موارد ، در افرادی است که اعتماد به نفس پایینی داشته و بلافاصله بعد از براشتن گچ بینی انتظار دیدن نتیجه نهایی را دارند. از جمله راهکارهایی که می توان این افراد را از دیدن مکرر بینی در آینه باز داشته و منصرف کرد ، پوشاندن بینی با چسب می باشد ؛ که البته این کار صحیح نیست. بنابراین در این موارد باید ؛ به بیمار توضیح داده شود که چسب زدن به بینی در طولانی مدت ، خود عوارضی دارد و بهتر است برای تهویه بهتر پوست تنها تا موعد توصیه شده چسب زده شود.

همچنین باید به بیمار متذکر شد که حداقل تا سه ماه بعد از رینوپلاستی ، انتظار دیدن نتیجه نهایی را نداشته باشند و از رفتن مداوم جلوی آینه بپرهیزند و برای دیدن نتیجه نهایی جراحی عجله نکرده و دست کم یکسال تا یکسال و نیم صبر کنند. در این بخش از مقاله باید خاطر نشان شد بازه زمانی برای چسب زدن بینی در افرادی که دارای پوست معمولی یا ضخیم هستند، نسبت به اشخاصی که پوست نازک دارند، کوتاه تر است زیرا در این افراد پوست زمانی بیشتر برای انقباض و ترمیم نیاز دارد.

 

چسب توصیه شده پس از عمل بینی

 

آموزش زدن چسب توصیه شده پس از عمل بینی

در این بخش از مقاله میخواهیم نحوه صحیح زدن چسب توصیه شده پس از عمل بینی را به شما عزیزان آموزش دهیم پس با ما همراه باشید.

  • مرحله اول

به منظور چسب زدن به دماغ ، در وهله اول باید نسبت به انتخاب چسب مناسب دقت داشته باشید، نوار چسب های کاغذی که عرض یک تا یک و نیم سانتی متری دارند، گزینه بسیار مناسبی می باشند. مدل و مارک های گوناگونی از چسب بيني در بازار وجود دارد که جنس، رنگ، سایز و کیفیت آن ها با هم متفاوت می باشد. براساس تجربه ( بدون نفع شخصی ) بهترین چسب برای بینی عمل شده که از داروخانه می توان تهیه کرد، چسب ضد حساسیت بینی 1.25 سانتیمتری تولید شرکت میکروپور می باشد.

  • مرحله دوم

در این مرحله برای استفاده از چسب توصیه شده پس از عمل بینی باید پوست صورت خود را به خوبی با آب و صابون شستشو داده و پس از آن با پنبه الکلی تمیز کنید و پس از 10 دقیقه مکث و خشک شدن پوست اقدام به زدن چسب نمایید.

  • مرحله سوم

در این مرحله ، با در نظر داشتن سایز بینی تان باید چسب ها را در ابعاد 8 – 6 قطعه 4 – 3 سانتیمتری و 2 قطعه 12 – 10 سانتیمتری ؛ برش بزنید.

  • مرحله چهارم

باید در برابر آینه ایستاده و از قسمت فوقانی بینی شروع به چسباندن 3 تا 4 تکه از چسب های 4 – 3 سانتی متری بر روی بینی کنید به نحوی که بخشی از هر قطعه چسب در زیر چسب بعدی مستتر شود، پس از آن، هر قطعه چسب را باید به میزان مختصری فشار دهید تا به خوبی فیکس شود. حال چسب 12 – 10 سانتی متری را به شکل حرف U لاتین از قسمت وسط ، در بخش زیرین بینی قرار داده و بچسبانید؛ سپس طرفین چسب را به سمت بالا هدایت کرده و در نهایت آن را تثبیت کنید.

و قطعه چسب بعدی که با این ابعاد بریده بودید را نیز بر روی همین چسب بزنید. حال دوباره از بخش تحتانی بینی به سمت بالا و در عرض بینی ، تکه چسب های 4 – 3 سانتی متری باقیمانده را ( بسته به سایز بینی ) چسبانده و درست مثل قبل قسمتی از هر قطعه چسب را در زیر چسب بعد پنهان کنید و در نهایت آن ها را برای فیکس شدن به آرامی بفشارید. در انتها چسبی که از بخش نوک بینی ، تجاوز کرده و بیرون زده را با ظرافت و دقت ببرید.

فیلم چسب زدن بینی بعد از عمل

در این بخش ویدیو آموزشی مربوط به زدن چسب توصیه شده پس از عمل بینی را برای شما عزیزان قرار داده ایم که دکتر بشارتی زاده بهترین جراح بینی به صورت کامل توضیح داده اند.

 

 

مزیت چسب زدن به بینی

زدن چسب توصیه شده پس از عمل بینی ، چیزی است که اهمیت آن در مطالعات علمی مختلف، مورد تاکید قرار گرفته است. چسب بینی، خصوصاً در بیماران دارای پوست بینی ضخیم و بیمارانی که بینی آنها در خانواده بینی های گوشتی قرار دارد، حائز اهمیت تر است. باید توجه داشته باشید که بهترین چسب برای بینی عمل شده که اغلب برند آن توسط پزشک توصیه می شود، دارای بافتی است که مسیر جریان هوا به پوست را مسدود نمی کند.

همچنین از دیگر مزایای زدن چسب می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • ایجاد فشار یکنواخت روی پوست بینی که به کاهش ورم بینی بعد از جراحی کمک می کند.
  • چسب زدن به بینی به کوتاه تر شدن دوره نقاهت و تسریع روند بهبودی کمک می کند.
  • با استفاده از چسب بینی می توانید از ایجاد اسکار جلوگیری نمایید. در طی پروسه جراحی ، بافت استخوانی و پوست بینی از یکدیگر جدا می شوند با کمک چسب بینی می توانید فاصله ایجاد شده بین دو بافت را از بین ببرید.
  • از دیگر مزایای مهم استفاده از چسب توصیه شده پس از عمل بینی ، فرم گیری بهتر بینی می باشد. با کمک چسب غضروف های بینی و استخوان ها به نحو صحیحی جوش خورده و فرم می گیرند. همچنین چسب بینی از افتادگی نوک بینی جلوگیری کرده و موجب بالا رفتن نوک بینی می شود.
  • زمانی که به بینی خود چسب می زنید این هشدار را به اطرافیان می دهید که شما به تازگی عمل انجام داده اید و باید مراقبت حرکات خود باشند.
  • استفاده از چسب بینی در هنگام خواب نیز بسیار مهم است و موجب می شود حرکاتی که در هنگام خواب انجام می دهید ، موجب بد جوش خوردن غضروف ها و بد فرمی شکل بینی نشود. همچنین حجم ورم بینی را کاهش داده و موجب می شود در طول روز بینی فرم بهتری داشته باشد.

از چه نوع چسبی برای بینی استفاده کنیم ؟

برای این منظور باید از چسب های یک و نیم سانتی متری پزشکی استفاده نمایید که در داروخانه ها به فروش می رسند. پیشنهاد می شود برای جلوگیری از التهاب و یا جوش روی بینی از چسب های ضد حساسیت استفاده نمایید. در رابطه با انتخاب چسب بینی می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

اهمیت چسب عمل بینی بعد از برداشته شدن گچ

چسب زدن بینی بعد از براشته شدن گچ، دارای مزیت های زیر می باشد:

  • چسب زدن بینی بعد از عمل به پوست کمک می کند تا با چارچوب پایه خلق شده در اسکلت بینی در طول عمل جراحی، هماهنگ شده و تورم بعد از عمل را کاهش دهد.
  • علت استفاده از چسب توصیه شده پس از عمل بینی به فایده آن در کاهش ضخامت پوست و کنترل تورم خصوصاً در نوک بینی نسبت داده می شود.
  • این روش ارزان قیمت و ساده و تعیین این مدت که تا چند وقت بعد از رینوپلاستی باید چسب زد، راهکاری مفید برای کنترل عوامل آناتومیکی، کنترل پوست و در نهایت دستیابی به نتیجه بهتر در دوره بهبود بعد از رینوپلاستی محسوب می شود.

چرا بعد از برداشتن چسب، بینی ورم می کند؟

ورم بینی بعد از برداشتن چسب ، تصوری است که بعضی از بیماران دارند. تاثیر چسب بینی بعد از عمل، تنها برای حفاظت از بینی و کنترل تورم در دوره بهبود است و نمی توان تاثیر چسب بینی را به فرایند شکل گیری بینی نسبت داد. بمنظور کنترل تورم، چسب بینی با فشار ملایم بر روی بینی چسبانده می شود تا از گسترش یافتن بافت در بینی پیشگیری کند. چسب زدن به بینی، همزمان با این تاثیر، به پوست بینی نیز کمک می کند تا با شکل جدید چارچوب بینی سازگار شود.

چسب بینی را باید محکم زد؟

اشتباه، سفت یا شل زدن چسب بینی می تواند عوارضی را بر روی بینی، در پی داشته باشد. چسب زدن به بینی، کار دشواری نیست و پزشک نحوه صحیح زدن چسب به روی بینی را به شما آموزش می دهد. محکم چسب زدن به بینی، باعث می شود که چین خوردگی هایی بر روی پرده های بینی شکل گیرد که بعد از برداشته شدن چسب ، آثار آن بر روی پوست بینی قابل رویت خواهد بود.

همچنین، محکم چسب زدن بینی در یک طرف در مقایسه با طرف دیگر باعث می شود که میزان فروکش کردن تورم در طرفین بینی، یک اندازه نباشد. شل چسب زدن به بینی نیز در واقع هیچ فرقی با اینکه به بینی چسب نزده باشیم، ندارد. وقتی چسب بینی را شل بزنیم، تورم بینی کنترل نمی شود. اگر این موضوع ذهن شما را به خود مشغول کرده و برایتان به یک دغدغه تبدیل شده است، می توانید در دفعات اولیه به مطب پزشک مراجعه کنید و در حین زده شدن چسب به وسیله پزشک، در این خصوص آموزش لازم را دریافت کنید.

آیا بد چسب زدن باعث کج شدن بینی می شود؟

چسب زدن به بینی تنها با ایجاد فشار ملایم، از ایجاد تورم بعد از رینوپلاستی جلوگیری کرده و به سازگاری پوست با چارچوب جدید بینی کمک می کند، ولی بر روی نتیجه کلی جراحی، تاثیری ندارد. چسب زدن بینی، شکل آن را تغییر نمی دهد. بنابراین، موضوعی تحت عنوان عوارض بد چسب زدن بینی، چیز نگران کننده ای محسوب نمی شود. البته، بهتر است زمانی که پزشک طریقه صحیح چسب زدن را به شما آموزش می دهد، با دقت به آن توجه کنید تا این پروسه را به شکل درست اجرا نمایید.

 

چسب توصیه شده پس از عمل بینی

 

نحوه صحیح جدا کردن چسب توصیه شده پس از عمل بینی

برای اینکه بتوانید چسب بيني را به اسانی جدا کنید بهتر است از محلول استفاده نمایید و برای گرفتن سر چسب نیز میتوانید از وسایلی مانند موچین استفاده کنید. حال برای جدا کردن چسب ، انتهای آن را به آرامی گرفته و 180 درجه برگردانید و کندن سایر چسب ها را نیز به همین منوال ادامه دهید.

حساسیت به چسب بینی

برخی از افراد ممکن است به دلیل استفاده مکرر از چسب بعد از جراحی بینی ، پوستشان به چسب واکنش نشان دهد و محل چسب یا اطراف آن دچار علائم حساسیتی همچون خارش، سوزش، قرمزی، آکنه یا غیره شود. در این صورت حتما به جراح بینی خود اطلاع داده و در اولین فرصت به مطب او مراجعه کنید.قابل ذکر است استفاده بهداشتی از چسب بینی احتمال بروز حساسیت پوستی را در افراد کاهش می دهد.

نحوه تعویض چسب بینی بعد از عمل

تعویض چسب بینی از اهمیت بسیاری برخوردار است ؛ زیرا اگر چسب بدون احتیاط از بینی برداشته شود ، موجب افزایش التهاب و ورم بینی می شود. به همین دلیل باید به آرامی و با دقت زیادی اقدام به تعویض چسب نمایید. برای اینکه بتوانید به راحتی چسب را از روی بینی خود جدا کنید ، توصیه می شود این کار را به بعد از حمام رفتن موکول کنید ؛ زیرا در این صورت چسب مرطوب شده و به راحتی از روی بافت بینی جدا می شود. برای جدا کردن چسب می توانید دست خود را در یک قسمت از بینی قرار دهید تا با برداشتن چسب ، پوست بینی کشیده نشود. بهتر است بعد از برداشتن چسب برای یک الی دو ساعت صبر کنید و سپس مجدد روی بینی چسب بزنید.

قبل از استفاده از چسب توصیه شده پس از عمل بینی حتما پوست بینی خود را با پد الکلی به آرامی تمیز نمایید و مراقبت باشید تا برای پاک کردن جای چسب ، فشار و خراشی به بینی وارد نشود. همچنین از خارش پوست بینی باید خودداری کنید. در رابطه با تعویض زمان چسب باید گفت این موضوع به پوست بینی افراد بستگی دارد اگر پوست بینی شما خیلی چرب است ، می توانید هر روز چسب خود را عوض کنید. اگر پوست معمولی دارید می توانید یک و یا دو روز یکبار اقدام به تعویض چسب نمایید. دقت داشته باشید که هرگاه چسب بینی شما خیس و یا مرطوب شود لازم است آن را عوض کنید.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: