جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

جراحی بینی کج

کسانی که بینی آنها کج است ، نوک بینی نسبت به بالای آن منحرف است و سر بینی به طرف بالا یا یک طرف انحراف و فرمی شبیه به برآمدگی دارد، که این انحراف ظاهری بینی مادر زادی یا گاهی تحت تاثیر ضربه و آسیب ایجاد شده است، جراحی بینی کج از شایع ترین نوع جراحی بینی می باشد. با دکتر بشارتی زاده بهترین جراح بینی کج تهران همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این مورد کسب کنید.

 

جراحی بینی کج جراحی بینی کج

 

بسیاری از بیمارانی که برای قرار گرفتن تحت جراحی رینوپلاستی به پزشک مراجعه می کنند، دلیل مراجعه خود را کج بودن بینی شان قلمداد می نمایند. یک بینی، بنا به دلایل معدودی از قبیل نامتقارن بودن وراثتی صورت، آسیب دیدگی بینی، و انحراف سپتوم، کج می شود. رینوپلاستی برای جراحی بینی کج ، یکی از دشوار ترین موقعیت ها برای درمان می باشد. اولین دلیل دشوار بودن این جراحی این است که اگر صورت بیمار، نامتقارن باشد، خلق یک بینی کاملاً صاف بر روی صورتی که نامتقارن است بسیار دشوار می باشد. بدون شک، 97 درصد افراد دارای صورت نامتقارن می باشند.

دومین دلیل این است که گفته می شود اصطلاحاً غضروف گذشته خود را فراموش نمی کند. به همین دلیل احتمال بازگشت غضروف به حالت اولیه خود، وجود دارد. گاهی در روند جراحی بینی کج ، بینی به طور کامل صاف می شود، ولی در طول روند بهبود، غضروف دوباره به موقعیت قبلی خود باز می گردد. حتی با استفاده از بخیه ها، گرافت ها، شکستن استخوان و گچ گرفتن بینی، غضروف به بازگشتن به موقعیت قبلی خود تمایل دارد و همین امر باعث می شود که بخشی از درمان، بی اثر واقع شود. درک این موضوع توسط بیمار در زمان انجام جراحی بینی خصوصاً در زمان درمان بینی کج، بسیار حائز اهمیت می باشد.

بینی کج چگونه صاف می شود؟

جراحی دماغ کج برای درمان بینی کج، به مانور زیاد بمنظور صاف کردن بینی توسط بهترین دکتر جراحی بینی کج در تهران ، نیاز دارد. استفاده از غضروف های محکم صاف بدست آمده از سپتوم برای ایجاد چارچوب مطلوب در بخش خارجی بینی، یکی از تکنیک های مهم محسوب می شود. ایجاد شکستگی های کنترل شده در استخوان ها، تکنیک های بخیه زدن، و قرار دادن غضروف در موقعیت جدید همگی انواع مانورهایی هستند که برای صاف کردن بینی کج، به کار برده می شوند. با توجه به تمایل غضروف به بازگشت به شکل اولیه خود، گاهی بخشی از تکنیک های اجرا شده، اثر بخش واقع نمی شوند. با این وجود، به کار گیری تکنیک های صحیح می تواند بینی را خلق کند که تا حد زیادی صاف شده است.

آیا برای صاف کردن بینی کج، شکستن استخوان نیاز است؟

بسیاری از بیماران رینوپلاستی برای درمان بینی کج، این سوال را می پرسند که آیا برای صاف شدن بینی شان، استخوان های بینی آنها شکسته می شود. در طول جراحی بینی کج ، برداشتن قوز بینی بسیار رایج است. بیماران دوست دارند بینی آنها باریک شود. وقتی قوز بینی برداشته می شود، این امر باعث پهن شدن بینی می شود، وقتی این اتفاق می افتد، استخوان های بینی باید شکسته شوند و در موقعیت نزدیک تر به هم قرار گیرند. این کار باعث باریک شدن بینی می شود.

علل انحراف و کجی بینی :

کجی بینی ممکن است به علت ترما ( شکستگی ) و ضربه به بینی به وجود بیاید، شکستگی بینی از شایع ترین شکستگی های صورت بوده و دلیل اصلی کج شدن بینی می باشد. کسانی که نوع شغل یا ورزش شان طوری است که در خطر شکستگی بینی می باشند، به طور معمول دچار ترومای بینی می شوند و بعد از بهبودی نسبی بینی، احتمالاً استخوان بینی فرم طبیعی خود را از دست داده و منجر به بروز بینی کج و منحرف می گردد و بروی سطح بینی فرورفتگی و برآمدگی هایی ظاهر می گردد که فرم طبیعی بینی از بین می رود.

در برخی موارد در کودکان به خاطر نرم بودن استخوان بینی و حتی در نوزادان ، با کمترین فشار در موقع زایمان احتمال بروز کجی بینی و تغییر فرم آن هست. با اقدام به عمل جراحی بینی کج ، قادر خواهیم بود تا بینی را متقارن و ساختار آن را بازسازی نماییم تا دوباره ظاهر بینی طبیعی گردد. عمل جراحی زیبایی بینی کج ، راه مناسبی برای زیبایی بیشتر خصوصاً دربانوان می باشد. بعضی اشخاص نیز در کل عمر خود نسبت به فرم ظاهری بینی شان حس خوبی ندارند و این موضوع موجب می گردد تا اعتماد به نفس پایینی برای حاضر شدن در مجمع عمومی و روبرو شدن با سایر افراد را داشته باشند.

 

جراحی-بینی-کج

 

اهداف قرار گرفتن تحت جراحی بینی کج

بینی کج می تواند علل وراثتی یا مادرزادی داشته باشد ولی گاهی در اثر تصادف یا آسیب دیدگی مرتبط با فعالیت های ورزشی نیز اتفاق می افتد. صرفنظر از علت ، ساختار بینی کج می تواند به بروز یک شکل ظاهری نامتقارن منجر شده و حتی مشکلات تنفسی را بوجود آورد که با گذر زمان ، بدتر شود. قرار گرفتن تحت جراحی بینی کج ، به بیمار کمک می کند که از دغدغه های زیبایی و فانکشنال که به دلیل وجود بد شکلی های بینی اتفاق می افتد ، رهایی یابد. برخی از مشکلاتی که جراحی بینی کج ، با هدف رفع و درمان آنها انجام می شود ، شامل موارد زیر می باشد:

  • شکستگی بینی
  • هماتوم در سپتوم
  • سپتوم کج
  • پل بینی تخریب شده
  • ساختار بینی نامتناسب
  • بینی خمیده

مزایای جراحی بینی کج چیست؟

داشتن یک بینی صاف می تواند تاثیر مثبتی بر روی شکل ظاهری و چهره بر جای گذارد ، ولی می تواند به میزان قابل ملاحظه ای کیفیت زندگی را نیز تحت تاثیر قرار داده و بهبود های عملکردی را بر جای گذارد. البته ، دستیابی به شکل متناسب در بینی ، یک فرایند چالش برانگیز است که به تخصص و مهارت سطح بالای متخصص جراحی بینی نیاز دارد. پزشک با به کار گیری تجربه خود در رینوپلاستی  ، نتیجه منحصر به فرد و طبیعی را از یک درمان سفارشی برای بیمار خود خلق می کند. بیمار با سپردن فرایند به دست یک دکتر عمل بینی کج خوب در تهران ، می تواند نتایج زیر را انتظار داشته باشد:

  • ساختار هماهنگ در بینی
  • شکل ظاهری اصلاح شده در بینی
  • بهبود تنفس
  • بهبود تقارن در صورت

اولین قدم در دستیابی به نتیجه ای مطلوب ، برگزاری یک جلسه مشاوره موفقیت آمیز است. در طول این ملاقات ، پزشک با دقت ساختارهای داخلی و خارجی بینی را مورد بررسی قرار داده و ایرادات آن را شناسایی می کند. اگر علت کج شدن بینی ، یک علت مادرزادی و وراثتی نباشد ، بهترین دکتر جراحی بینی کج تهران در خصوص پیامدهایی که باعث کج شدن بینی شده است ، کسب اطلاعات می کند. این اطلاعات می تواند به پزشک کمک کند تا بهترین طرح درمان را متناسب با نیازهای بیمار خود ترسیم کند. جلسه مشاوره ، شامل بخش های زیر می باشد:

  • یک گفتگوی شفاف و بحث درباره اهداف جراحی شما
  • ارزیابی کامل سابقه و تاریخچه پزشکی بیمار
  • انجام تست های رینوسکوپی و سایر تست های تشخیصی
  • توضیح و بحث درباره جنبه های مختلف پروسیجر

اقدامات قبل از جراحی بینی کج

برای اینکه دوره نقاهت این عمل را بدون مشکل و با سهولت تمام طی کنید ، نیاز است تا از دستورات یک جراح بینی کج خوب در تهران پیروی کرده و اقداماتی را به عمل رسانید. در این بخش برخی از این موارد را در اختیار شما قرار داده ایم :

  • اولین کاری که باید به انجام رسانید ، این است که از یکی از دوستان و آشنایان خود درخواست کنید تا روز جراحی بینی کج ، در کنار شما حضور داشته باشند. دلیل این امر این است که بعد از بیهوشی ، به خاطر عوارض جانبی به وجود آمده متقاضی قادر نیست از وسایل نقلیه عمومی بهره بگیرد و یا رانندگی کند. بنابراین ضروری است تا فرد مورد اعتماد شما ، تا منزل همراهیتان کند.
  • مورد دوم از اقداماتی که بعد از رینوپلاستی بینی کج باید به انجام رسانید ، این است که داروهایی که بهترین دکتر عمل بینی کج تهران برایتان تجویز کرده را تهیه و سر موقع استفاده نمایید. همچنین اگر از مصرف دارویی منع شده اید ، آن را به طور کل کنار بگذارید. توصیه می شود قبل از مراجعه به بیمارستان ، از چند روز قبل چند بالش راحت ، قرص آنتی بیوتیک ، دستمال مرطوب ، داروی ضد درد ، کمپرس سرد و دیگر اقلام مورد نیاز را تهیه کنید تا پس از عمل بینی کج زیاد از خانه خارج نشوید.
  • از حداقل یک هفته قبل به پشت استراحت کردن و با دهان باز خوابیدن را تمرین کنید. چون در دوره نقاهت جراحی بینی کج ، بینی با تامپون یا اسپلینت پر شده و تنفس با مشکل مواجه می گردد. در این زمان نباید به شکم یا پهلو بخوابید ، زیرا احتمال آسیب دیدن بینی به شدت بالا می رود.

ریکاوری جراحی بینی کج

ریکاوری در بیماران مختلف، متفاوت می باشد، ولی معمولاً 8 روز طول می کشد. جراحی بینی کج یک روند دردناک نمی باشد، ولی می تواند به مدت چند روز بعد از جراحی فرد را موذب نموده و ناراحتی هایی را بوجود آورد. مقدار اندکی کبودی و تورم در اطراف چشم ها بعد از جراحی نمایان می شود که اغلب تا روز هشتم فروکش می کند. پزشک برخی درمان های خانگی دارویی و استفاده ژل سرد را برای کمک به کاهش تورم و کبودی بعد از جراحی توصیه می نماید.

گچ در روز ششم بعد از جراحی، دکتر خوب عمل بینی کج در تهران گچ روی بینی بیمار و بخشی از بخیه ها را برمی دارد. او بر روی بینی شما چسب می زند. در روز هشتم، چسب و تمام بخیه ها برداشته می شوند. در این مرحله شما می توانید در مجامع عمومی ظاهر شوید. در این مرحله بینی متورم است ولی تورم آن چندان توجه افراد را به خود جلب نمی کند. شما می توانید بعد از یک ریکاوری دو هفته ای بخش عمده فعالیت های خود را از سر بگیرید. با گذر ماه ها، تورم بیشتر و بیشتر کاهش می یابد. 20 تا 30 درصد تورم بعد از جراحی بینی کج فروکش می کند. در هفته ششم، 50 تا 60 درصد تورم از بین می رود. یک دوره یک ساله برای فروکش کردن تمام تورم مورد نیاز است

آیا جراحی بر روی بینی که شکسته شده و کج شده اما به طور کامل بهبود یافته، امکان پذیر می باشد؟

بینی شکسته و شکستگی های بینی علت رایج کج شدن بینی می باشند. پزشک با تجربه در جراحی پلاستیک صورت می تواند روند رینوپلاستی را برای بیمارانی که بینی آنها اخیراً دچار شکستگی شده یا قبلاً شکسته است انجام دهد.

آیا در طول روند رینوپلاستی امکان درمان سپتوم کج وجود دارد؟

یک سپتوم کج گاهی باعث ایجاد کجی و انحراف بینی شده و به طور بالقوه علت عدم تقارن در بینی می باشد. بهترین دکتر جراحی بینی کج تهران در طول روند جراحی زیبایی بینی، سپتوم کج را که یک مشکل فانکشنال محسوب شده و روند درمانی آن به رفع مشکلات عملکردی بینی می پردازد، اصلاح می نماید.

تذکر:

گاهی می شنوید که برای برطرف کردن نواقص یک بینی کج ، تنها یک جلسه جراحی کافی نیست و بینی مجدد کج می شود، لازم به ذکر است که با انتخاب یک پزشک ماهر و با تجربه می توانید به راحتی به یک بینی صاف ومتقارن دست پیدا کنید.

بخیه ها بعد از جراحی بینی کج ، چه زمان برداشته می شوند؟

بخیه ها در حدود یک هفته بعد از فرایند ، کشیده می شوند. پزشک با دقت پیشرفت بهبود را تحت نظارت قرار داده و به تمام سوالات و دغدغه های بیمار ، پاسخ می دهد.

تورم بعد از جراحی بینی کج ، بعد از چه مدت فروکش می کند؟

برای مشاهده نتیجه نهایی ، صبر لازم است. هر چند بینی شما ظرف چند هفته ، نرمال به نظر خواهد رسید ، ولی بخشی از تورم ، حدوداً تا یک سال ماندگار خواهد بود. این تورم جزئی اغلب توسط دیگران ، قابل تشخیص نمی باشد. با سپری شدن ماه ها ، شکل مطلوب بینی ، بیشتر و بیشتر نمایان می شود.

تورم باقی مانده بینی ، حاصل ادم یا همان واکنش طبیعی بدن به آسیب دیدگی می باشد. بافت در حین بهبود ، مایعات را در خود جمع می کند. بخش عمده ادم یعنی در حدود دو سوم آن ، در یک ماه اول فروکش می کند و فروکش کردن مقدار باقی مانده به شش ماه زمان نیاز دارد. حتی در برخی افراد ، فروکش کردن کامل تورم بعد از جراحی بینی کج ، تا یک سال طول می کشد.

 

 

جراحی بینی کج - دکتر ابراهیمی

 

بعد از جراحی بینی کج چه چیزهایی بخوریم؟

یکی از مهم ترین نکات در مراقبت هایی که باید بعد از عمل به انجام رسانید ، رعایت رژیم غذایی و تغذیه می باشد. برای مثال حتی قبل از عمل نیز بهترین جراح بینی کج تهران از شما درخواست می کند تا از هشت ساعت قبل چیزی نخورید و ننوشید تا دچار مشکلاتی مثل بسته شدن راه تنفسی یا استفراغ نشوید. بعد از رینوپلاستی نیز باید غذاهایی را میل کنید که نرم باشند و هضم آن ها نیز با سهولت به انجام رسد. همچین خوراکی هایی که منجر به حالت تهوع شوند و یا از لحاظ دما خیلی سرد یا گرم باشند نیز باید کنار گذاشته شوند. بعد از گذشت یک هفته از عمل بینی کج ، همچنان باید یک رژیم غذایی متناسب را رعایت کنید. در این زمان بینی متورم است ، به همین دلیل باید از مصرف مواد غذایی که این تورم را تشدید می کنند پرهیز نمایید. مصرف غذاهایی مثل پوره سیب زمینی و پاستا که نرم هستند ، یا خوراکی های سرشار از فیبر توصیه می شود.

بعد از هفت روز از جراحی بینی کج ، توصیه می شود مایعات فراوان بنوشید ، اما نوشیدنی هایی مثل چای ، قهوه و در کل نوشیدنی های کافئین دار ممنوع می باشند. این دست از مایعات تاثیر منفی دارند و باعث دهیدراته شدن بدن خواهند شد. بعد از اینکه دو هفته از جراحی گذشت ، می توانید به سراغ غذاهای جامد بروید. البته باید در نظر داشته باشید که هنوز باید از مصرف غذاهایی که باعث التهاب می شوند خودداری نمایید. می توانید از خوراکی هایی مثل شیر و ماست نیز بهره بگیرید. نکته حائز اهمیت این است که هنوز مجاز به خوردن غذاهای تند نیستید و علاوه بر آن ، نمک را نیز باید محدود نمایید. در کل پیشنهاد می شود بیشتر مواد خوراکی سالم مصرف نمایید.

درمان بینی کج بدون جراحی

چندین گزینه درمانی موثر برای رفع کج بودن بینی وجود دارد. مهم ترین عامل در انتخاب گزینه درمان تشخیص علت ایجاد کجی بینی می باشد. یک جراح بینی ماهر و مجرب برای تعیین روش درمانی در ابتدا بینی را ارزیابی می کند تا بهترین روش درمانی را تعیین کند. به عنوان مثال یکی از روش های درمان بینی کج بدون انجام جراحی بینی کج ماساژ می باشد ، اگر کجی بینی بعد از انجام عمل به دلیل عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل باشید یا میزان عدم تقارن بسیار جزئی باشد ، پزشک با ماساژ دادن بینی سعی در برطرف کردن آن می کند. البته لازم به ذکر است که ماساژ درمانی در صورتی مثمرثمر است که جا به جایی غضروف ها اتفاق افتاده باشد ، در غیر این صورت در مواردی که تیغه یا استخوان بینی کج شده باشد یا سوراخ های آن نامیزان باشد انجام ماساژ هیچ فایده ای ندارد.

نکته ای که در این خصوص باید به یاد داشته باشید این است که انجام ماساژ صورت مستلزم رعایت یک سری اصول و قواعد خاص می باشد و به صبر و حوصله بسیار زیادی نیاز دارد. از همین رو برای انجام آن باید به یک پزشک مجرب و متبحر مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که نتایج به دست آمده از انجام این پروسه بسیار ناچیز بوده و حتی در بسیاری از مواقع موفقیت آمیز نخواهد بود و شما باید برای بهبودی کامل جراحی بینی کج را انجام دهید.

آیا کج شدن بینی بعد از عمل طبیعی است ؟

بله معمولا به دلیل تورم و جوش نخوردن استخوان ها کجی بینی تا حدی طبیعی است. در صورتی که بعد از کاهش تورم ، بینی به حالت طبیعی خود بازنگردد نیاز است تا پزشک وضعیت بینی را مجددا بررسی کرده و روش درمان موثری را انتخاب نماید.

علت کج شدن بینی بعد از جراحی

  •  عدم تجربه جراح
  •  تغییرات در غضروف بینی
  •  ضعف یا عدم تقارن لامینا و چرخش غضروف در یک جهت
  •  برداشتن غضروف اضافی
  •  همیشه به پهلو بخوابید
  •  عدم انجام مراقبت های بعد از عمل

ایا چسب نزدن بعد از عمل بینی باعث کجی شدن بینی می شود؟

چسب زدن بعد از جراحی بینی ممکن است به‌عنوان یک قسمت از فرآیند درمانی استفاده شود. اما اگر به‌طور صحیح و توسط یک پزشک مجرب و متخصص انجام شود، احتمالاً باعث کجی بینی نمی‌شود. چسب‌ها به‌طور معمول برای حمایت از ساختارهای بینی و تثبیت آن‌ها در جای خود استفاده می‌شوند. این کار به کمک حفظ شکل و تناسب بینی پس از جراحی می‌آید و در واقع هدف آن ایجاد یک نتیجه ظاهری طبیعی و هماهنگ با سایر اجزای صورت است.

در هر صورت، در صورتی که چسب‌ها به نادرستی قرار داده شوند یا به‌درستی تنظیم نشوند، ممکن است این موضوع به کجی بینی منجر شود. بنابراین، انتخاب یک پزشک با تجربه و ماهر در انجام این فرآیند بسیار اهمیت دارد تا همانطور که باید، از این فرآیند استفاده شود و نتایج بهتر و مطمئن ‌تری حاصل شود.

آیا تزریق فیلر یا لیزر سبب رفع کجی بینی می‌شوند؟

خیر، تزریق فیلر یا لیزر نمی‌توانند سبب رفع کجی بینی شوند. کجی بینی معمولاً به دلیل شکستگی بینی یا سایر مشکلات ساختاری بینی ایجاد می‌شود. تزریق فیلر یا لیزر می‌توانند برای اصلاح برخی از ناهنجاری‌های بینی استفاده شوند، اما نمی‌توانند کجی بینی را به طور کامل برطرف کنند. بهتر است به یاد داشته باشید که جراحی بینی تنها روشی است که می‌تواند کجی بینی را به طور کامل برطرف کند. در جراحی بینی، جراح ساختار بینی را تغییر می‌دهد تا بینی صاف و متقارن شود.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: