جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

کبودی بعد از عمل بینی

کبودی بعد از عمل بینی یکی از عوارض طبیعی و رایج بعد از جراحی بینی می باشد ؛ به جرأت می توان گفت که کبودی بعد از عمل و زمان برطرف شدن آن ، از جمله مسائل مهمی است که بیماران را بعد از این عمل جراحی نگران می نماید. لذا ممکن است این سوال برای شما نیز پیش بیاید که کبودی بعد از عمل بینی تا چند روز است ؟ برای یافتن پاسخ این سوال و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنیم این مقاله از سایت دکتر بشارتی زاده بهترین جراح بینی تهران را از دست ندهید.

 

کبودی بعد از عمل بینی - دکتر بشارتی زاده

 

کبودی و خونمردگی زیر چشم و اطراف بینی چند روز ادامه دارد؟ 

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که طول دوره نقاهت جراحی زیبایی بینی ، معمولا یک هفته تا ده روز است و آثار کبودی ناشی از عمل نیز پس از این مدت برطرف خواهد شد. لازم به ذکر است که شدت و وسعت کبودی بعد از عمل بینی ، به عوامل متعددی از قبیل شرایط فیزیولوژیکی بدن و روش جراحی بستگی دارد.

علل کبودی چشم بعد از رینوپلاستی

کبودی نواحی اطراف چشم ، در واقع نتیجه خارج شدن قطرات خونی از عروق خونی آسیب دیده بینی می باشد که به صورت تغییر رنگ لایه های زیرین اطراف پوست چشم ، خود را نشان می دهد. تغییرات استئوتومی که در حین عمل جراحی بینی ، بر روی بافت و غضروف بینی ایجاد می شوند ؛ از اصلی ترین علل کبودی به وجود آمده پس از این عمل جراحی محسوب می شوند. به طور کلی کبودی بعد از عمل بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد ؛ مواردی که موجب کبودی دماغ و چشم بعد از عمل زیبایی بینی می شوند ، عبارتند از :

  • روش جراحی ( باز یا بسته )
  • وسعت و پیچیدگی عمل
  • اختلالات انعقادی خون بیمار
  • پایین انداختن سر بعد از عمل
  • خوابیدن به پهلو یا شکم
  • برداشتن اجسام سنگی
  • حرکت دادن بیش از اندازه صورت ( حرف زدن و خندیدن زیاد )
  • عوامل فردی ؛ نظیر سن بیمار و ضخامت پوست بینی وی

نکات و مراقبت های لازم برای درمان کودی بعد از عمل بینی :

با انجام یکسری دستورات مراقبتی که توسط بهترین جراح بینی تهران در ذیل به آن ها اشاره شده است ، می توان کبودی بعد از عمل بینی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش داده و از پیشروی آن نیز جلوگیری به عمل آورد. ناگفته نماند که هدف از رعایت این دستورالعمل ها ، علاوه بر کمک به کاهش کبودی های ناشی از عمل ؛ محافظت از شکل جدید بینی و کمک به تسریع بهبود زخم ها نیز می باشد.

  1. از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از جراحی بینی ؛ از مصرف داروهایی از قبیل آسپرین و بروفن و همچنین کلیه مکمل های گیاهی که موجب رقیق شدن خون و افزایش ریسک خونریزی می شوند ؛ خودداری نمایید.
  2. در 72 ساعت اولیه پس از عمل ، در راستای کاهش سریع تر کبودی های به وجود آمده ؛ از آبمیوه های طبیعی از قبیل آب کرفس ، آب هویج و آب آناناس استفاده کنید.
  3. اگرچه توصیه می شود طی روزهای ابتدایی بعد از عمل به خوبی استراحت کنید ، اما استراحت مطلق و نداشتن تحرک توصیه نمی شود ؛ چرا که بی تحرکی ، افزایش کبودی بعد از عمل بینی و ورم را به دنبال دارد ؛ لذا روزانه به آهستگی در منزل پیاده روی کنید.
  4. طی هفته های اولیه بعد از جراحی ، هنگام خوابیدن دو بالش زیر سر خود قرار دهید ؛ به نحوی که سر بالاتر از حد معمول خود قرار گیرد ، این کار سبب بهبود گردش جریان خون و جلوگیری از کبودی و ورم بعد از جراحی بینی می شود.
  5. توجه داشته باشید که بعد از جراحی بینی ، می توانید برای سرعت بخشیدن به روند کاهش کبودی بعد از عمل بینی ، به مدت 48 تا 72 ساعت از کمپرس یخ در اطراف چشم ها استفاده نمایید.
  6. طی زمانی که بینی پانسمان دارد ، جدا از دست زدن به آن خودداری نمایید.
  7. از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید ، برای جلوگیری از کبودی و ایجاد لکه در اطراف بینی و چشم ها اجتناب فرمایید.
  8. از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی ، از دو هفته قبل تا دو هفته بعد از عمل بینی پرهیز کنید ؛ این موارد روند اکسیژن رسانی را مختل کرده و در نتیجه سلامت فرد را در حین عمل به مخاطره انداخته و پس از عمل نیز روند بهبودی و ترمیم زخم ها را کند می کنند.

روند بهبودی کبودی بعد از عمل بینی

  • به طور کلی بلافاصله پس از اتمام جراحی کردن دماغ ، هرگز کبودی چشمگیری در نواحی اطراف چشم شما مشاهده نمی شود ؛ بلکه از 24 ساعت بعد از عمل خواهید دید که میزان کبودی ها شدت یافته و 72 ساعت پس از جراحی به اوج خود می رسد.
  • کبودی های موجود در اطراف چشم ، از روز سوم به بعد ؛ به تدریج فروکش کرده و همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد پس از 7 الی 10 روز به کلی از بین می روند.
  • تا جایی که در زمان برداشتن اسپلینت از روی بینی ، تقریبا همه کبودی ها از بین رفته اند.
  • البته باید متذکر شد که مدت زمان دقیق درمان کبودی بعد از عمل بینی ، به نوع پوست بیمار بستگی شدیدی دارد ؛ از این رو در برخی موارد شاهد آن خواهیم بود که برخی افراد به هیچ وجه کبود نشده و برخی افراد نیز تا 2 ماه با کبودی های ناشی از رینوپلاستی دست و پنجه نرم می کنند.

آیا کبودی بعد از عمل بینی خطرناک است ؟

همانگونه که پیشتر اشاره داشتیم کبودی بعد از رینوپلاستی ، از بدیهیات این جراحی به شمار می رود ؛ اما شایان ذکر است که این کبودی برخی مواقع خطرناک قلمداد می شود. در این جا به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت که در چه شرایطی کبودی دور چشم خطرناک می باشد ؟

  • زمانی که کبودی به وجود آمده ، طولانی شده و طی 7 تا 10 روز نه تنها از بین نرفته ؛ بلکه گسترش نیز یافته باشد. در صورتی که کبودی های موجود ، درد شدیدی در نواحی مجاور چشم ایجاد نمایند.
  • زمانی که کبودی بعد از عمل بینی با علائمی اعم از سرخی صورت ، بالا رفتن درجه حرارت بدن ، حالت تهوع ، ضعف در حرکت چشم ها ، اختلال بینایی و سرگیجه همراه باشند.
  • اکیدا توصیه می شود در چنین شرایطی ، حتما به پزشک معالج خود مراجعه فرمایید و نسبت به این موارد بی اعتنایی نکنید.

 

کبودی بعد از عمل بینی

 

پماد برای رفع کبودی بعد از جراحی بینی

یکی دیگر از راه های درمان و رفع کبودی ناشی از انجام تغییرات ریز و درشت بر روی بینی ، استفاده از پماد و کرم می باشد. البته استفاده از پماد و کرم برای رفع کبودی و زردی صورت بعد از عمل بینی منوط به تشخیص بهترین جراح بینی تهران یا شهر محل زندگی شما است. از همین رو چنانچه کبودی های روی صورت و زیر چشم هایتان بعد از گذشت 1 هفته بهبود پیدا نکرد و تمایل به استفاده از این روش بودید حتما با پزشک خود در خصوص استفاده از پماد ها و کرم ها صحبت کنید. از جمله پماد ها و کرم هایی که جراحان بینی برای رفع کبودی بعد از جراحی بینی برای بیماران خود تجویز می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پماد لازونیل

استعمال پماد لازونیل بر روی پوست باعث می شود تا خونرسانی به بافت های آسیب دیده و ملتهب کمی افزایش پیدا کند ، با افزایش میزان گردش خون در این ناحیه به مرور زمان کبودی از بین خواهد رفت.

  • کرم هیرودوئید

یکی دیگر از کرم های پیشنهادی جراحان بینی به زیباجویانی که تازه عمل جراحی خود را انجام داده اند کرم هیرودوئید می باشد. این کرم به صورت ژل بوده و دارای خاصیت ضد انعقادی خون است که می تواند در کنار کاهش درد و التهاب ، به از بین رفتن لخته های خونی زیر پوست نیز کمک کرده و باعث شود تا سریع تر کبودی بعد از جراحی بینی از بین برود.

  • کرم سیکاستیم آرنیکا

کرم آرنیکا نیز یکی دیگر از کرم های مناسب برای از بین بردن کبودی و زردی زیر چشم بعد از رینوپلاستی است که علاوه بر رفع این مشکل  ، دارای خواص ترمیم کنندگی نیز می باشد و به درمان التهابات ایجاد شده ناشی از عمل زیبایی بینی نیز کمک خواهد کرد.

انتخاب اینکه کدام یک از کرم ها برای شما مناسب بوده است ، بر عهده پزشک می باشد ، به همین منظور از استفاده سرخورد آن ها خودداری کنید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: