جراحی بینی
بهترین جراحی بینی

ورم بینی بعد از جراحی

یکی از سوالات متداولی که زیباجویان بعد از انجام عمل زیبایی بینی از دکتر بشارتی زاده یکی از بهترین جراحان بینی تهران می پرسند این است که ورم بینی بعد از جراحی چه زمان از بین می رود ، باید بگوییم هر عمل جراحی که انجام می شود هر چند سبک، در ناحیه تحت جراحی با ورم و کبودی همراه است. به این نکته مهم توجه داشته باشید میزان ورم در جراحی بینی در افراد مختلف متفاوت می باشد. می خواهیم شما عزیزان را به خواندن این مقاله دعوت کنیم تا پاسخ تمامی سوالاتی که درباره ورم بینی بعد از جراحی دارید را دریافت کنید.

 

ورم بینی بعد از جراحی

 

علت ورم بینی بعد از عمل چیست؟

ورم بینی بعد از عمل به دلیل آسیب های وارد شده به بافت های بینی ایجاد می شود و ورم ثانویه نیز به علت تجمع مایع بوده و می تواند تا چندین ماه ماندگار باشد.

فرآیند ورم بینی

معمولا ورم بینی به مرور زمان از بینی می رود اما در روزهای اولیه بعد از جراحی زیبایی بینی در شدیدترین حالت خود می باشد و این امر طبیعی است. در برخی از مواقع به دلیل ورم بینی بعد از جراحی ظاهر بینی نسبت به قبل از عمل بدتر می شود و ممکن است فرد احساس ناراحتی و نگرانی کند، اما نگران نباشید و فقط صبوری کنید چرا که این وضعیت موقتی بوده و بعد از رفع تورم شما می توانید نتیجه حاصل از جراحی زیبایی بینی را مشاهده کنید. در این مدت بینی به قرمز ، متورم و حساس به لمس می باشد، حدود 5 الی 6 هفته طول می کشد تا بدن بافت های اسکار را ترمیم کند، پس گذشت چند ماه بخش زیادی از ورم پل بینی رفع می شود و نتیجه نهایی حاصل از عمل زیبایی بینی را می توانید ببینید.

انواع ورم بینی بعد از عمل

همان طور که گفته شده ورم بینی بعد از جراحی یکی از مشکلات رایجی است که تمامی افراد متقاضی رینوپلاستی می توانند آن را تجربه کنند. ورم بعد از عمل بینی به سه بخش تقسیم می شود که در ادامه مقاله به آن ها می پردازیم :

  • ورم پوست

طی فرآیند عمل جراحی بینی ، پوست از اسکلت بینی جدا می شود، بعد از جراحی و در دوره نقاهت زیباجو می تواند تورم در این ناحیه را تجربه کند، دلیل اصلی بروز این اتفاق تجمع مایع بین سلولی است این رخ داد را می توان به عنوان یک واکنش التهابی به منظور ترمیم ناحیه های آسیب دیده دانست. این نوع ورم بینی بعد از جراحی پس از گذراندن دوره کوتاهی حدود 1 الی 3 ماه کاهش می یابد، در صورتی که بینی گوشتی تر باشد مدت زمان کاهش ورم طولانی تر می شود.

  • ورم کاذب

نوع دیگر ورم ، ورم کاذب یا به عبارتی حافظه پوست می باشد، دوره بهبودی این نوع ورم بینی بعد از جراحی کمی طولانی تر می باشد، به دلیل عملیاتی که برای تغییرات فرم بینی بر روی اسکلت یا پوست اعمال می شود، برای مدت ها بینی حالت ورم کرده به خود می گیرد.

  • ورم فیبروز

سومین نوع ورم که داوطلبین جراحی بینی با آن مواجه هستند ورم فیبروز است. این نوع ورم در میان مردم با اصطلاح گوشت اضافه شناخته شده است و می تواند برای همیشه ماندگار باشد، برای جلوگیری از بروز این عارضه در انتخاب جراح بینی بسیار دقت کنید.

 

ورم بینی بعد از جراحی

 

نکاتی مهم درباره روند بهبودی ورم بینی بعد از جراحی به شرح ذیل می باشد:

  1. بینی طی 2 الی 12 هفته اول بعد از جراحی تحت تغییرات واضحی قرار می گیرد.
  2. پس از یک هفته که آتل بینی برداشته می شود بینی متورم به نظر می رسد.
  3. معمولا در پایان هفته سوم ورم و کبودی تا حدودی کاهش می یابد.
  4. در پایان هفته سوم نهایت هفته چهارم اکثر ورم بینی از بین رفته و فرد می تواند فرم بینی بعد از جراح را مشاهده کند، اما شما نتیجه نهایی را پس از یک و پس از رفع کامل ورم می توانید ببینید.

اقدامات مورد نیاز برای رفع ورم بینی بعد از جراحی :

  • به میزان کافی پس از جراحی استراحت داشته باشید و هنگام دراز کشید یک الی دو بالشت زیر سر خود قرار دهید به گونه ای که سرتان بالاتر از بدن قرار بگیرد.
  • تا 48 ساعت بعد از جراحی از کمپرس یخ روی چشم ها و اطراف بینی بگذارید.
  • دو الی چهار هفته قبل و بعد از عمل بینی از مصرف الکل و تنباکو خودداری کنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید.
  • چسب زدن بینی یکی از مهم ترین اقدامات برای از رفع ورم بینی می باشد.
  • در صورتی که بهترین جراح بینی توصیه کرده باشد می توانید به صورت آموزش داده شده ماساژ بینی را انجام دهید.

تزریق کورتن جهت کاهش ورم بینی بعد از جراحی

معمولا جراح زیبایی بینی برای افرادی که بینی گوشتی با پوست ضخیم دارند و روند کاهش ورم در بینی آن ها کند است، به کمک تزریق کورتن روند کاهش تورم را سریع تر می کند.

برای کاهش ورم بینی چه بخوریم ؟

البته در این بخش علاوه بر خوراکی هایی که باید برای کاهش تورم مصرف کنید آن هایی که باعص افزایش تورم می شوند را نیز گفته ایم تا بارعایت این موارد ریز زودتر از ورم بینی بعد از جراحی خلاص شوید.

برای کاهش تورم بینی توصیه می شود از غذاهای شور خودداری کنید!!

همانطور که از عنوان مشخص است برای اینکه بعد از جراحی زیبایی بینیتان به تورم شدید صورت و بینی دچار نشوید بهتر است از خوردن غذاهای شور و نمک خودداری کنید. سدیم یا نمک می تواند باعث افزایش تورم و همچنین کاهش سرعت روند بهبودی شما شود. برای بهبودی سریع تر بهتر است برای مدت زمان کوتاهی از مصرف آن ها خودداری کنید. توصیه می شود برای داشتن یک دوره نقاهت راحت و بی دردسر از این نوع مواد غذایی اجتناب کنید.

خوردن تخمه ، آجیل یا حتی تنقلات نیز بعد از انجام رینوپلاستی ممنوع می باشد. چرا که برای جویدن آن ها نیاز به ایجاد فشار و حرکت بیش از حد صورت است و از سویی دیگر در تخمه و سایر تنقلات نمک وجود دارد که برای بعد از عمل مناسب نبوده و باعث افزایش ورم بینی بعد از جراحی می شود. به یاد داشته باشید که تکان دادن بیش از اندازه صورت پیش از بهبودی کامل می تواند شدت تورم را افزایش دهد.

سعی کنید آناناس و آب کرفس بخورید، آناناس حاوی ماده ای به نام بروملین است، این ماده خواص خارق العاده ای دارد یکی از ان ها کاهش التهاب بوده و باعث بهبود سریع زخم و کبودی می شود، آب کرفس نیز مانند آناناس روند کاهش تورم را سریع تر می کند.

ورم بینی استخوانی بعد از عمل

افرادی که دارای بینی استخوانی می باشند بهتر است بدانند به دلیل برش کمتر و از بین بردن قوز روی بینی میزان ورم بینی بعد از جراحی رینوپلاستی استخوانی نسبت به بینی گوشتی کمتر است. زیرا در این افراد پوست نازک تر بوده و بافت گوشتی کمتر است تغییرات ساحتمان بینی راحت تر می باشد و تورم در این افراد کمتر می باشد.

ورم بینی بعد از یکسال

معمولا اکثر پزشکان مدت زمان بهبودی ورم بینی را حدود 6 الی 1 سال در نظر گرفته اند ، اما باید بدانید که تورم و التهاب در هر فرد متفاوت بوده و ممکن است برای مدت زمان مختلفی ادامه داشته باشد.. به طور مثال یک بیمار با بینی استخوانی به مدت کمتری نسبت به بیمار با بینی گوشتی برای کاهش تورم و التهاب بعد از جراحی بینی خود نیاز دارد. در برخی از شرایط نیز ممکن است ورم بینی تا یک سال یا حتی دو سال بعد از جراحی باقی بماند یا به دلیل قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید ، مصرف غذاهایی تند یا شور مجددا باز گردد.علاوه بر این ها بیمار ممکن است در زمان های خاص ورم بینی خود را بیشتر احساس کند. به عنوان مثال در بازه زمانی نزدیک صبح یا بعد از استحمام به دلیل قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد. اگر ورم بینی بعد از یکسال در چنین مواقعی رخ می دهد به این معناست که نیازی به نگرانی نیست و کافی است برای مشاهده نتایج نهایی عمل خود کمی صبر کنید.

ورم نوک بینی بعد عمل

از آنجایی که عمده تغییرات در جراحی زیبایی بینی در نوک بینی داده می شود میزان تورم حاصل از آن زیاد است، و به طبع مدت زمان بیشتری طول می کشد تا تورم کاهش یابد.

بهترین قرص کاهش ورم بینی

قرص کاهش دهنده ورم بینی بعد از جراحی بسیار زیادی در بازار عرضه شده است که افراد می توانند از دارو خانه ها آن ها را تهیه و استفاده کنند. اما باید بدانید که تمامی این قرص ها لزوما موثر نیستند. به عنوان مثال قرص های حاوی کورتن معمولا به بیماران توصیه نمی گردد ، زیرا در کنار تاثیر بسزایی که در کاهش تورم دارد ، برای سلامت بدن نیز بسیار مضر است و تاثیرات منفی فراوانی بر عملکرد بدن دارد. اما قرص هایی هستند که با استفاده از آن می توان به کاهش سریع تورم بینی کمک کرد. این قرص ها شامل ترکیباتی هستند که از کمترین عوارض برای بدن برخوردار می باشند و بیماران می توانند بدون هیچ نوع نگرانی با توصیه پزشک مصرف کند. برخی از دارو ها به دلیل کاهش سریع ورم بینی ، می توانند باعث عدم تقارن در بینی شوند و این تنها به دلیل نداشتن یکپارچگی و عدم یکنواختی در کاهش ورم به وجود می آید. از همین رو باید از پزشک خود برای استفاده از بهترین قرص کاهش ورم بینی مشورت بگیرند.

قرص آناهیل برای تورم بینی

قرص آناهیل یا قرص آناناس به عنوان بهترین قرص کاهش ورم بینی بعد از جراحی شناخته شده است. این قذص سرشار از ویتامین C بوده و به بهبود زخم ها کمک خواهد کرد. البته توصیه می گردد این قرص را نیز تحت نظر پزشک مصرف کنید تا مشکلی برایتان به وجود نیاید.

قرص آناهیل از ماده ای به نام بروملین که در آناناس نیز وجود دارد تهیه می شود که در کاهش تورم و کبودی بعد از عمل بسیار موثر است. معمولا پزشکان توصیه می کنند این قرص بعد از برداشتن آتل بینی و مشاهده ورم بر روی آن به صورت روزانه تنها دو بار استفاده شود. در صورتی که بیش از این مدت ، از قرص آناهیل استفاده کنید ، تاثیری بر ورم و التهاب بینی خود مشاهده نخواهید کرد.

اگر بعد از یک سال ورم بینی نخوابید چه کار کنم؟

یکی از نگرانی های افراد در خصوص ورم بینی این است که آیا ممکن است بعد از گذشت یک سال تورم بینی کاهش پیدا نکند؟ در چنین شرایطی چه کاری انجام دهیم ؟ در این خصوص باید بگویم اگر نکات مراقبتی توصیه شده در طول مقاله را رعایت کرده باشید نباید تورم بینی بعد از جراحی ادامه پیدا کند. اگر بعد از گذشت یک سال هنوز تورم در بینی وجود دارد ، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا علت ورم را بررسی کند و درمان مناسب را تجویز نماید.
البته لازم به ذکر است که در برخی از موارد ، تورم بینی بعد از جراحی ممکن است به دلیل بروز عواملی مانند عفونت ، التهاب ، ترشحات خونی و غیره ادامه پیدا کند که در چنین مواردی باز هم نیاز به نگرانی نیست و تنها لازم است به پزشک مراجعه شود تا دارو های ضد التهاب و ضد عفونی را تجویز کند.
در هر صورت توصیه می شود در صورت غیر طبیعی بودن دوره نقاهت خود با پزشک خود صحبت کنید تا وی راهکار موثر و درستی را به شما ارائه دهد.

ورم بینی استخوانی بعد از عمل چقدر طول میکشد؟

از دیگر سوالات شایع در خصوص ورم بینی بعد از جراحی این است که بینی های استخوانی تا چه مدت تورم را احساس خواهند کرد؟ در پاسخ به ایت سوال باید بگویم بخش بسیار زیادی از ورم باید طی گذشت 3 الی 4 هفته از بین برود ، که هیچ فرقی نمی کند که بینی شما گوشتی است یا استخوانی بعد از گذشت این مدت و کاهش ورم اولیه بینی به تدریج تورم بینی نیز کاسته شده و به طور کل از بین می رود. به طور کلی شما می توانید درجات مختلفی از ورم را برای چند هفته تا چند ماه بعد از انجام جراحی انتظار داشته باشید.

امیدوارم مطالب فوق برای تان کاربردی بوده باشد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در:
جدیدترین مقالات:
اشتراک گذاری در: