نکروز بینی – از علت تا درمان + علائم اولیه نکروز بینی

فهرست مطالب

یکی از عوارض نادر عمل زیبایی بینی ایجاد نکروز بینی می باشد. نکروز در صورتی به وجود می آید که پوست بینی بعد از عمل سیاه شده باشد و مرگ بافت بینی را به همراه داشته باشد. این عارضه معمولا به دلیل کاهش خونرسانی و کمبود اکسیژن در ناحیه بینی ، به وجود می آید. از همین رو اگر به هر دلیلی جراحی با کیفیت مطلوبی انجام نشود و بافت بینی اکسیژن کافی دریافت نکند ، از بین می رود یا اصطلاحا دچار نکروز می شود که نهایتا به مرور زمان پوست سیاه شده و از بین می رود و موجب عوارض جدی تر می شود.

نکروز بینی - دکتر بشارتی زاده

علائم اولیه نکروز بینی

• درد شدید و مداوم: یکی از اولین علائم سیاه شدن بینی به دلیل نکروز درد شدید در ناحیه تزریق است که به مرور زمان کاهش نمی ‌یابد.
  • تغییر رنگ پوست: پوست ممکن است به تدریج رنگ خود را از دست بدهد و به رنگ سفید یا آبی تغییر کند. در نهایت ، سیاه شدن پوست نشان ‌دهنده نکروز پیشرفته است.
  • تورم و قرمزی: ممکن است تورم و قرمزی شدید در ناحیه تزریق مشاهده شود.
  • زخم ‌های باز: در مراحل پیشرفته ‌تر، زخم‌ های باز و آسیب‌ های جدی به پوست و بافت‌ های زیرین ممکن است ایجاد شود.

دلایل ایجاد نکروز بینی چیست ؟

بهتر است بدانید که نکروز بینی ، که به  آن سیاه شدن پوست بینی نیز گفته می شود ، می تواند یکی از جدی ترین عوارض جراحی بینی و حتی تزریق آنزیم ها و مواد پر کننده مانند فیلر و زل ها در ناحیه بینی باشد. این عارضه به علت ایجاد اختلال در جریان خون در ناحیه بینی به وجود می آید و می تواند به آسیب دیدن بافت های بینی منجر شود. از جمله دیگر دلایل ایجاد این عارضه می توان به موارد زیر اشاره شد.

• انسداد عروق
  • ابتلا به عفونت داخلی بینی
  • جراح غیر ماهر
  • ایجاد آسیب شدید به بافت بینی
  • مصرف سیگار و قلیان
  • مصرف دارو های خاص
  • تزریق فیلر و ژل

جلوگیری از نکروز بینی

بینی های گوشتی به دلیل بافت ضخیمی که دارند اغلب در طول عمل جراحی با استفاده از تکنیک های مختلف تغییر ضخامت داده می شوند تا نتیجه بهبود یابد ، این اقدام برای برداشتن لایه چربی از پوست باید با احتیاط زیادی انجام شود تا خونرسانی به پوست با اختلالی رو به رو نشود.

فشار اسپلینت و چسب نیز در صورتی که کنترل شود و می تواند مانع از شکل گیری نکروز بینی و سیاه شدن پوست آن شود.

هر دو این موارد رابطه مستقی با سطح مهارت و تجربه دکتر عمل بینی دارد و چنانچه جراح این موارد را بر اساس علم و دانش و مهارت خود انجام دهد نه تنها مشکلی برای بیمار به وجود نمی آید بلکه خالق نتیجه ای زیبا و جذاب خواهد بود.

نکروز بینی چند روز بعد از عمل اتفاق می افتد؟

یکی از پر تکرار ترین سوالاتی که زیباجویان بعد از انجام جراحی از پزشک می پرسند این است که معمولا نکروز بعد از گذشت چند روز به وجود می آید. در این رابطه باید بگویم که اگر شما نکات مراقبتی قبل از عمل را به درستی انجام ندهید و جراح بینی مجربی را برای خود انتخاب نکنید ، این احتمال وجود دارد که در روز های 1 تا 4 ام به این مشکل دچار شوید. البته ممکن است در برخی از افراد این بازه زمانی متغییر باشد و بعد از گذشت پنج الی 10 روز این عارضه به وجود آید.

که در چنین شرایطی باید مراقبت های لازم را در این خصوص رعایت کنید تا بعد از گذشت 2 الی 3 هفته نکروز از بین برود.

آیا نکروز به وجود آمده بعد از عمل بینی دائمی و ماندگار است؟

در این خصوص باید بگویم که اگر نکروز پوست خفیف باشد معمولا با مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک و استفاده از کرم ترمیم کننده بهبود پیدا می کند. اما اگر نکروز پوست بینی بعد از جراحی شدید باشد نیاز به انجام درمان های تهاجمی تر مانند جراحی دارد. اما به طور کل با روش های درمانی مختلف این عارضه نیز درمان پیدا کرده و از بین می رود.

آیا نکروز بینی خطرناک است؟

همانطور که در طول متن به آن اشاره شد نکروز به دلیل عدم خونرسانی به بافت بینی بعد از عمل به وجود می آید و بعد از سیاه شدن آن ناحیه باعث از بین رفتن بافت پوست می شود. اگر نکروز به استخوان بینی رسیده و به آن آسیب برساند ، می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد اما اگر به صورت نقطه ای باشد با استفاده از دارو های ساده برطرف خواهد شد.

چه زمان نکروز بینی خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائمی مانند افزایش درد ، تورم ، قرمزی ، تب ، زخم باز ، تغییر رنگ پوست که اغلب سیاه می شود و زخم در ناحیه بخیه بهتر است سریعا با پزشک خود تماس برقرار کنید.

عوامل خطر نکروز پوست بعد از جراحی بینی

عوامل متعددی می توانند خطر نکروز پوست را پس از عمل بینی افزایش دهند:

اختلال در خونرسانی : رگ ‌های خونی ظریفی که به پوست بینی می رسند ، می‌ توانند در حین جراحی آسیب ببینند. به ‌ویژه در طی اعمال تغییرات گسترده.

سیگار کشیدن : سیگار کشیدن عروق خونی را منقبض می کند ، جریان خون را در پوست کاهش می دهد و مانع از بهبودی می شود.

کیفیت پایین پوست بیمار : بیمارانی که پوست نازک یا آسیب دیده دارند، خون رسانی ضعیف تری دارند ، که آن ها را مستعد ابتلا به نکروز می کند.

بیماری های پزشکی : برخی از بیماری های پزشکی مانند دیابت ، بیماری های خود ایمنی و فشار خون بالای کنترل نشده می توانند گردش خون را مختل کرده و خطر مرگ بافت بینی را افزایش دهند.

نازک شدن بیش از حد نوک بینی : برداشتن بیش از حد غضروف یا بافت از نوک بینی می تواند جریان خون را به خطر انداخته و منجر به نکروز شود.

عفونت : در موارد نادر ، عفونت در محل جراحی می تواند جریان خون را مختل کند و به نکروز کمک کند.

سفت زدن چسب بینی : پانسمان یا اسپلینت خیلی سفت نیز می تواند جریان خون را محدود کرده و خطر نکروز بینی را افزایش دهد.

درمان نکروز بینی بعد از عمل

درمان نکروز پوست بعد از جراحی بینی به شدت عارضه بستگی دارد. مداخله زودهنگام برای به حداقل رساندن از دست دادن بافت و اسکار ضروری است. در اینجا خلاصه ای از روش های درمانی آورده شده است :

پیشگیری : در موارد خفیف ، تشخیص زودهنگام نکروز امکان جلوگیری از مرگ بافت را فراهم می کند. این کار ممکن است شامل شل کردن پانسمان ، استفاده از کمپرس گرم و نظارت دقیق بر ناحیه آسیب دیده باشد. ممکن است برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز شود.

دبریدمان : اگر نکروز پیشرفت کند ، ممکن است یک روش جراحی به نام دبریدمان ضروری باشد. دبریدمان شامل برداشتن بافت مرده برای جلوگیری از گسترش بیشتر و بهبود بهبود است. این کار ممکن است با پیوند پوست انجام شود.

دکتر روزینا بشارتی زاده - dr-besharatizadeh.ir
دکتر روزینا بشارتی زاده

دکتر روزینا بشارتی زاده ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی پلاستیک بینی و صورت ، عضو انجمن‌های معتبر داخلی و بین‌المللی است. ایشان با کسب رتبه سوم کشوری در آزمون بورد تخصصی و گذراندن دوره‌های تکمیلی در آمریکا، به عنوان سخنران در کنگره‌های بین‌المللی فعالیت دارند. زمینه تخصصی ایشان شامل جراحی بینی ، پروتز چانه است و هدف ایشان ایجاد تناسب و زیبایی در اجزای صورت به عنوان یک کل است.

0 0 آرا
قدیمی ترین